چه کسی به وزیر صمت اجازه قیمت گذاری می دهد؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، یکی از مهمترین دلایل ایجاد شرایط منفی و تشدید نوسان در بازار سهام، دخالت های نابجا از سوی کسانی است که نه با سازوکار بورس و بورس کالا آشنایی دارند و نه اصلا اجازه ای برای چنین دخالت هایی دارد.

چه کسی به وزیر صمت اجازه قیمت گذاری می دهد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ، علیرضا عسکری مارانی با اظهار این مطلب که بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است، گفت: تاثیرات بخش واقعی اقتصاد تبلور خود را در بورس و بازار سرمایه نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حالی بنگاه های ما از لحاظ فراوری شرایط خوبی دارند، فرایند قیمت ها در بازارهای جهانی شرایط مساعدی را طی می نماید و قیمت تمام شده در بنگاه ها در شرایطی است که می تواند توقع سهامداران را برآورده کند و سود مناسبی نصیب آنها کند، اما بورس شرایط مساعدی ندارد.

وی در ادامه با ذکر این سوال که شرایط اینگونه مطلوب نیست و بورس شرایط خوبی ندارد و سهامداران ناراضی هستند؟ گفت: اولین و ساده ترین سوال این است که چرا وزرا و نمایندگان کارهای خود را رها نموده اند و چسبیده اند به قیمت گذاری؟ آنهم قیمت گذاری دستوری؟چرا باید آقای وزیر در قانون بورس دخالت کند؟ اصلا چنین حق قانونی وجود ندارد.

مارانی ادامه داد: اگر بورس کالا را قبول ندارید باید منحلش کنید چرا دخالت می کنید؟ اما منحل کردن این بورس در عهده وظایف مجلس است نه شما.

این فعال بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد:شعار جنگ مالی می دهیم اما باید بدانیم جهش فراوری با تداوم فراوری صورت می گیرد نه با حرف. همه میدانیم که یکی از صنایع ما که تحریم شد فولاد بود و صادرات این محصول طلایی منع شده و حال امضا این کالای مهم را وزیر صنعت در اختیار معاون معدنی خود گذاشته و دستور برای تمکین از شیوه نامه را اعلام نموده؟

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که چنین موضوعی در تضاد با شعار نظام و جهش فراوری است، گفت: جهش فراوری زمانی صورت میگیرد که فراوری با قدرت انجام گردد، سپرده های مردم امنیت داشته باشد. به عبارت دقیقتر ثبات مالی و جهش فراوری زمانی صورت میگیرد که نقدینگی در راستای فراوری بیشتر مصرف گردد.

وی ادامه داد: نقدینگی کشور باید در جهت فراوری حرکت کند. این کارها یاری به شرایط مالی در این شرایط جنگ مالی نمی نماید و سبب اضافه کردن ثروت عده ای می گردد. مسائل واحدهای فراوریی را حل کنید. برای حل مسائل مالی کشور وقت بگذارید.

مارانی در ادامه با عنوان این مطلب که آقای وزیر تا به حال چند بار به معادن فولادی رفته اید؟ چه کسی به شما حق قیمت گذاری می دهد؟ گفت:وظایف رییس کمیسیون مجلس قیمت گذاری است یا قانون گذاری؟ امضاهای طلایی برای اجازه صادرات برای چه داده می گردد؟ دراین راستا مدیران دیوان محاسبات باید این شرایط را آنالیز نمایند. صلاحیت مدیرانی و نمایندگانی که در قیمت گذاری ورود پیدا می نمایند باید آنالیز گردد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به خودتان بیاید و مردم را از بازار سرمایه دل شکسته نکنید،گفت: تغییر مدیران برایتان آنقدر دلچسب شده است که برایش هرکاری می کنید. مدیران منصوب شده حافظ منافع سهامداران هستند یا حافظ منافع آن ها که او را منصوب نموده اند؟

به گفته این پیشکسوت بازار سرمایه، سهامدار عمده شرکت های صادرات محور و ارزمحور، مردم هستند. به جای خرج های فاقد اعتبار، می توان برای مردم واکسن خرید. ما مدیرانی میخواهیم که حق مردم را بگیرند. مدیری که حرف عده ای را تنها گوش دهد به درد مردم نمی خورد.

وی ادامه داد: اقتصاد و بازار سرمایه ما پر از چرا است و سبب ایجاد ریسک های فراوان برای بازار سرمایه شده است. مردم یا باید بی خیال دارایی های خود در بازار سرمایه شوند و به جمع دلال محبت آمیز شما بیایند یا در برابر این تفکرات شما بایستند.

مارانی در ادامه با ذکر این مطلب که اگر شرکت های فولادی برشکسته شوند چه کسی جوابگوی کارگران و کارمندان بیکار شده است؟ گفت: سیاست گذاری باید حمایت از صنایع بالادستی باشد نه صنایع پایین دستی رانت خور

به گفته این فعال بازار سرمایه ، تفکری که می گوید قیمت دلار معین نماینده قیمت دلار در بانک مرکزی است یک تفکر سوخته است. تفکری که عنوان می نماید70درصد زیر قیمت در بورس کالا فولاد داده گردد، آنهم در شرایطی که نه ساخت و ساز داریم و نه صادرات، تفکر سوخته است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر از این کارها دست برداشته نگردد، امیدی به تغییر شرایط مالی نیست، گفت: این مردم هستند که نمایندگان مجلس را انتخاب کردند. وزرایی که از سوی این نمایندگان برگزیده شده و نمیتوانند حافظ جان و مال مردم باشند، باید استیضاح گردد.

مارانی ادامه داد: رییس محترم شورای عالی بورس، ریاست محترم سازمان بورس مطلع باشید که وزیر صنعت در جایگاهی نیست که بتواند به شما دستور دهد. شاید شما را تغییر دهند، اما نمی توانند مکلف به اطاعت از دستور نمایند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با توجه به برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی در آینده نزدیک، مدیران شایسته سالار با انتخاب مناسب مردم در راس امور قرار خواهند گرفت. این امر میتواند نویدبخش روزهای مثبت در اقتصاد و بازار سرمایه کشور باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1542

به "چه کسی به وزیر صمت اجازه قیمت گذاری می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی به وزیر صمت اجازه قیمت گذاری می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید