سفرنامه مالزی (تابستان 1388)

به گزارش مجله توسعه دهنده، مالزی کشوری است واقع در جنوب شرقی آسیا که در شمال با کشور تایلند و در جنوب با سنگاپور و دو کشور اندونزی و برونئی همسایگان این کشور در شرق می باشند . این کشور دارای 13 ایالت که از دو بخش کاملا مجزا ،مالزی غربی و مالزی شرقی تشکیل شده است و مالزی شرقی شامل ایالت صباح و ساراواک می باشد و هر ایالت پادشاه و پرچم اختصاصی خودش را دارند و پرچم ملی مالزی از 7 خط سفید و 7 خط قرمز افقی تشکیل شده است که نشانگر تعداد ایالت های آن و همچنین دولت فدرال می باشد. جمعیت این کشور حدودا 27.000.000 میلیون نفر می باشد که از سه نژاد اصلی مالایی ، چینی و هندو می باشند. مالایی ها بیشترشان مسلمان و چینی ها بودایی و هندی تبار ها ،هندو می باشند و به خاطر آزادی مذهب همگی بدون هیچ تنش مذهبی کنار هم با آرامش زندگی می نمایند.

سفرنامه مالزی (تابستان 1388)

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

با توجه به قرار دریافت در نزدیکی خط استوا فقط دارای یک فصل می باشد و همچنین به خاطر قرار دریافت بین دریای چین جنوبی و اقیانوس هند و آرام دارای آب هوایی گرم و مرطوب و پر باران ولی با طبیعتی سرسبز و زیبا می باشد . لذا برای مسافرت به این کشور در هر موقع از سال نیازی به لباس گرم ندارید . مالزی سرزمینی است بسیار زیبا با جنگلهای انبوه استوایی و به عبارتی جنگلهای بارانی Rain forests و همچنین انبوهی از درختان صنعتی کشت شده روغن نخل Palm Oil که مهمترین صادراتش را تشکیل می دهد و در اکثر زمینهای این کشور کشت می شوند .

بخاطر باران فراوان و شدید ،کشوری تر و تمیز و همواره سبز می باشد هرجایی را که نگاه میکنی گل و گیاه و درخت می بینی حتی بر روی تیر های چراغ برق و پشت بام ها و ..... مردم مالزی معمولا انسانهایی شاد و با لباس های رنگارنگ می باشند و با توریستها رفتاری محترمانه و مودبادنه دارند و همین عامل باضافه طبیعت بسیار زیبا و آزادی اجتماعی و مذهبی باعث جذب توریست های بسیار زیاد این کشور می باشد .

شما در آنجا میتوانید از انواع میوه های خوش رنگ ، خوشمزه و بسیار لذیذ استوایی و البته با قیمت بسیار مناسب تهیه نمایید ، اگر هم قصد جنگل نوردی دارید میتوانید همه آنها را مجانا و به وفور بالاخص موزهای جنگلی کوچک و خوشمزه را استفاده نمایید.

واحد پول آن رینگت میباشد و ارزش آن یک سوم دلار می باشد . ساعت این کشور حدود 4:30 دقیقه در نیمه دوم سال از ایران جلوتر است. کد بین المللی 0060 می باشد . این کشور چون جزئ مستعمره انگلیس بوده است ،قانون رانندگی انگلیسی است یعنی رانندگی از سمت چپ و فرمان ماشین سمت راست می باشد . شهر کوالالامپور پایتخت مالزی دراصل پایتخت مالی آن است که به خاطر برج های دوقلو پتروناس شهرت جهانی دارد . این شهر نیز مانند همه مراکز توریستی جهان دارای امکانات بسیار وسیع برای ارضای سلیقه های مختلف توریستی است . اگر کسی خیلی سفر ننموده باشد حتما چیزهای زیادی برای دیدن در مالزی پیدا خواهد نمود.

این دومین سفرمان به کشور مالزی است که به اتفاق همسرم می باشد .

بعد از 3 روز اقامت و گشت و گذار و کمی هم خرید در کشور کوچک و زیبای سنگاپور با یک اتوبوس VIP با کرایه نفری 33 دلار سنگاپور به همراه صبحانه در اتوبوس راهی مالزی شدیم ایستگاه اتوبوس واقع در خیابان کویین Queen street نزدیک خیابان عرب می باشد سپس از کنار بندر آزاد سنگاپور که پر از کشتی ها و جرثقیل های زیادی است و همچنین از خیابان هایی با آسمانخراش های سربه فلک کشیده گذشتیم و بعد از طی جهت به سمت شمال کشور که اتفاقا کارخانه های آن کشور هم در این منطقه قرار گرفته اند راهی گمرک خروجی سنگاپور شدیم 6 نفر مسافری که در این اتوبوس بودیم از اتوبوس پیاده شدیم و بعد از پر کردن فرم دیگری که فرم سلامت بود و در باره مسافرت به دیگر کشور ها بخصوص آفریقا در یک ماه اخیر بوده با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی پاسپورت هایمان مهر خروج خورده و بعد از طی جهت از روی پل مرزی TUAS که به طول 1920 متر می باشد و تنها جهت زمینی بین سنگاپور و مالزی می باشد وارد خاک مالزی شدیم.

پس از طی مسافتی اندک در گمرک مالزی پیاده شده هر مسافر باید فرم ورودی یا Arrival Card را پر کند که شامل نام Full Name، شماره پاسپورت Passport Number ، آخرین مرز خروجیPort of Embarkation ، تاریخ انتها اعتبار پاسپورت Passport Expiry Date ، دلیل سفر به مالزی purpose of journey و محل اقامت در مالزی Address in Malaysia می باشد، پس از تکمیل فرم به همراه دیگر مدارک شامل: 1- اصل گذرنامه 2- بلیط رفت و برگشت که تاریخ برگشت آن حتماً باید قبل از 90 روز باشد تحویل داده و پس از ثبت ویزا که ویزای توریستی است و معمولا 90 روزه می باشد و داخل پاسپورت مهر می گردد. مالزی از جمله کشور هایی است که به ایرانی ها در مرز ورودی ویزای 3 ماه توریستی می دهد و آن هم مهری است که بر روی پاسپورت زده می گردد و دیگر نیازی به مراجعه به سفارت در تهران نیست .

از گمرک بیرون آمدیم و سوار اتوبوس شدیم و جهتمان را به سوی کوالالامپور ادامه دادیم . جهت اتوبان تا کوالالامپور حدود 400 کیلومتر فاصله می باشد که تقریبا 6-5 ساعت طول می کشد. چون این سفر دوم ام به مالزی بوده هم اطلاعات زیادی ازآن کشور داشتم و هم قسمتی از این اتوبان را در سفر قبلی به شهر مالاکا آمده بودیم . بعد از 3-2 ساعت سفر داخل خاک مالزی حدود ساعت یک و نیم بعد از ظهرکنار یک رستوران برای صرف نهار توقف کردیم و این اولین تجربه همسرم در یک رستوران مالزی با غذاهای متنوع ولی اکثرا تند و فلفلی بوده است . دو نهار با نوشابه هر کدام به مبلغ 7 رینگت گرفتیم و بعد از صرف نهار راننده از ما 6نفرخواست که ماشین را عوض نماییم و با اتوبوس دیگر ادامه جهت دادیم .

سپس جهتمان را که اتفاقا باران بسیار شدیدی هم آغاز به باریدن گرفت ادامه دادیم و حدود ساعت 4 بعدازظهر به کوالالامپور رسیدیم و در ایستگاه مرکزی KL SENTERAL پیاده شدیم. KL SENTERAL ایستگاه اصلی کوالالامپور می باشد و از اینجا می توانید به قسمت های دیگر پایتخت و دیگر شهر های مالزی از جمله پینانگ و همچنین سفر به کشور سنگاپور داشته باشید. ما چون نزدیک برج های دوقلو بوده ایم ابتدا گشتی دراطراف و داخل آن زدیم و از مرکز خرید سورنا دیدن کردیم و عکس و فیلمی گرفتیم و سپس به دنبال هتل گشتیم .

برج دوقلو مالزی بلندترین برج دوقلوی جهان می باشد و آن دو برج که 88 طبقه و ارتفاع 452 متر دارد و بین شان پلی قرار گرفته است که طبقات 41 و 42 را بهم وصل می نماید ظاهر آن شیشه و استیل که بیشترش از جنس استیل می باشد و از فاصله بسیار دور دیده میگردد تقریبا در کل کوالالامپر قابل رویت می باشد.برای رفتن به بالای برج باید صبح زود بلیط مجانی گرفت و می توانید تا طبقه 41 بروید بقیه طبقات مربوط به کارمندان شرکت نفتی پتروناس مالزی می باشد که در آن مشغول کارند. سپس با یک تاکسی با کرایه 10 رینگت به هتل سیتی تل cititel hotel رفتیم به علت نداشتن اتاق خالی دو تخته و مراجعه به چند هتل دیگر پایان مجبور شدیم به محله چینی ها China town یک هتل دو تخته که اتفاقا تمیز هم بوده و وسایلی مانند مینی بار ، تلویزیون ،اینترنت بیسیم و چایی ساز و .. بوده با شبی 85 رینگت بدون صبحانه برای یک شب گرفتیم و شب را در آنجا گذراندیم و برنامه سفرمان را معین نمودیم. برنامه اولین صبح را گشت و گذار در شهر قرار دادیم و ابتدا در منطقه ای که بودیم ،از بازار محله چینی ها آغاز کردیم.

محله چینی ها محله بسیار بزرگی در کوالالامپور می باشد که اکثر چینی های مقیم مالزی در آن ساکن می باشند و دارای خیابان های متعددی است. بازار چینی ها واقع در خیابان پتالینگ Jalan Petaling ،خیابان بزرگی است که در دو طرف آن مغازه های زیادی وجود دارد و همچنین در جهت وسط این خیابان هم بساط بازار فراهم می باشد .بازای است متعلق به چینی ها و معمولا هم با کالاهای ساخت چین و محل مناسبی برای خریدهای معمولی و سوغاتی مسافران و یکی از مکان هایی است که اکثر توریست ها از آن دیدن مینمایند با رنگهای قرمز مخصوص چینی ها و در سراسر بازار آهنگهای چینی بگوش می رسد و بنابراین همواره شلوغ می باشد . چون مسافران ایرانی زیادی برای خرید به اینجا می آیند بعضی از چینی ها کلمات فارسی هم یاد گرفته اند تا علاوه بر داخل کشورمان ، کالاهای چینی در خارج از کشور هم دست از سرمان بر ندارند .علاوه بر خیابان پتالینگ گشتی هم در دیگر خیابان های چاینا تون زدیم. سپس در همان نزدیکی به محله India town واقع در خیابان Masjid India که منطقه هندی های مقیم مالزی می باشد که اکثر افراد و مغازه های دو طرف خیابان متعلق به هندی هاست و از نظر کیفیت زندگی پایین تر از منطقه چینی هاست و با قدم زدن در آن احساس می کنید که در کشور هندوستان می باشید مغازه هایی با انواع لباس ها و پارچه های ساخت هندوستان و رستوران هایی با غذاهای تند هندی و طبق معمول زرگری هایی با طلاهای خیلی زیاد و مغازه هایی با انواع ادویه جات هندی می باشد. بعد از صرف نهار قرار شده از آکواریوم واقع در زیر زمین برج دوقلو بازدید کنیم klcc Aquarium .

حدود ساعت 3 بعد از ظهر به آنجا رسیدیم و دو بلیط به مبلغ 70 رینگت خریداری کردیم. اکواریوم هر روز ساعت 11 صبح تا 8 غروب باز می باشد و قیمت بلیط برای شهر وندان مالزی 25 رینگت و برای خارجی ها35 رینگت است. آکواریوم بسیار بزرگ و درزیر زمین واقع شده است و از چندین بخش تشکیل شده است که در آن موجودات اقیانوس و دریا از انواع ماهی تا کوسه ها و سفره ماهی های بزرگ و مرجانها ، خرچنگها ، مارها و لاک پشت ها و برنامه تغذیه کوسه ها و غیره بودند بخشی از اکواریوم بدین صورت بوده که روی ریل متحرک می ایستادیم و به دو طرف و بالای سرمان که اکواریوم شیشه ای بزرگی بوده و به آن نگاه می کردیم و با حرکت نقاله جابجا می شدیم و یکی از مکانهای بسیار جذاب بخشی است که شناگری با لباس غواصی به کوسه های گرسنه غذا می دهد . سپس نزدیکی های غروب برای دریافت یک هتل بهتر دنبال آن گذشتیم و پایان هتل The 5 Element 10 طبقه در چینا تون با شبی 205 رینگت به همراه صبحانه گرفتیم هتل تمیز و نوساز بوده است .

این هتل در خیابان سلطان Jala Sultan بین خیابان Hang Jebat و Puda واقع شده است خیابان عریضی است که زیاد شلوغ نمی باشد و غروب ها توریست های زیادی را در بارها ،کنار پیاده رو می بینید. شب را در آنجا استراحت کردیم و برنامه فردا دیدن شهر پوتراجایا می باشد. بعد از صرف صبحانه به ایستگاه اتوبوس که در همان نزدیکی وجود دارد با بلیط 3 رینگتی راهی پایتخت دوم مالزی پایتخت سیاسی اداری پوتراجایا به فاصله 25 کیلومتری شدیم.

این شهر در حقیقت یک شهر برنامه ریزی شده Planned City می باشد و منظور از برنامه ریزی یا ساختگی ،شهر یا منطقه ای است که از اول وجود نداشته بلکه برای منظور خاصی ساخته شده است . این شهر به دستور نخست وزیر معروف مالزی ماهاتیر محمد که مورد احترام زیاد مالایی ها می باشد ساخته شده است . این شهر کاملا الکترونیکی است با اینکه کارمندان زیادی در آن مشغول کارند شهری است بدون ترافیک و هیچ ارباب رجوعی هم در وزارتخانه ها و ادارات آن دیده نمی شوند.

در بدو ورود به شهر از پل ساخته شده بر روی دریاچه که الهام گرفته از پل خواجوی اصفهان می باشد گذشتیم و به ایستگاه اتوبوس کنار یک مسجد بزرگ پیاده شدیم. کلا 5 پل بزرگ بر روی دریاچه این شهر ساخته شده است که الهام گرفته از پلهای معروف جهانست. در سمت شمال شرقی شهر ساختمان نخست وزیری در 6 طبقه و هر کدام از وزارتخانه های کشور مالزی برای خودش ساختمانهایی جداگانه در قسمت های مختلف این شهر دارند و همچنین ساختمان کنفرانس اسلامی که شبیه کلاه فارغ التحصیلی دانشگاه می باشد بر روی یک بلندی قرار گرفته است .

سپس وارد حیاط مسجد شدیم مسجدی بسیار بزرگ و مجلل که بخشی از آن داخل آب دریاچه می باشد و گنجابش این مسجد حدود 8000 نمازگزار می باشد نمازی در آن خواندیم و بعد با راهنمای مسجد که یک خانم مسلمان مالایی بوده است دقایقی به صحبت نشسته ایم و سپس برای بازدید شهر آماده شدیم.

این شهر را به دو صورت می توانید ببینید : چون ماشینی وجود ندارد یا باید همه را پیاده بروید و یا با کشتی در دریاچه. ابتدا پیاده گشتی در شهر زدیم ،شهری ساکت ،خلوت و بسیار تمیز که یکی از چیزهای جالب این شهر تیر های چراغ برق آن می باشد که مدل و فرم آنها در هر خیابان با دیگری فرق دارد . سپس برای دیدن شهر با کشتی دو بلیط کلا به مبلغ 50 رینگت تهیه کردیم و تا زمان حرکت منتظر ماندیم. چون برای سوار شدن به کشتی وقت زیادی داشتیم لذا در کنار باجه بلیط فروشی دریاچه بلیط دیگری برای ماساژ ماهی Fish Spaبه مبلغ 5 رینگت برای برطرف خستگی و تفنن گرفتیم .

پاهایمان را شستیم و بعد از خشک کردن داخل آبی که پر از ماهی های گرسنه کوچک بوده قرار دادیم ماهی ها گرسنه با خوردن پوست های مرده پا و نوک زدن مستمر باعث برطرف خستگی و آرامش اعصاب می شوند . حدود ساعت 10:30 سوار کشتی کروز به همراه یک زوج جوان عرب جمعا 4 نفره شدیم و یک دور کامل در این دریاچه زدیم از داخل این دریاچه توانستیم پل های احداث شده بر روی دریاچه و همچنین ساختمان نخست وزیری و وزارتخانه ها و کلا شهر را به زیبایی ببینیم . برنامه روز بعد دیدن میدان استقلال و چند مکان توریستی دیگر بوده است . ابتدا با اتوبوس به میدان استقلال واقع درخیابان راجا Jalan Raja که میدانی بزرگ و تمیز و با گلو چمن که درست روبروی کاوپ سلطنتی سلانگور قرار گرفته است رفتیم که در اطراف آن ساختمانهای قدیمی بجا مانده از دوران استعمار انگلیس می باشد و همچنین برچم کشور به ارتفاع 100 متر در اهتزاز می باشد که بلندترین آن در جهان می باشد و مدتی را در آنجا گشتیم و جهت بعدی ما غار باتوکیو می باشد.

با یک تاکسی به غار باتوکیو که در 13 کیلومتری شمال کوالالامپور قرار گرفته است رفتیم از دور مجسمه بزرگ طلایی آن نمایان می باشد .

غار باتوکیو داخل کوه آهگی است و به خاطر نزدیکی به رودخانه و روستایی به همین نام نامگذاری شده است .و یکی از معروفترین بارگاه مقدس هندوها در خارج از هندوستان می باشد و سالانه در یک روز معین هندوهای مالزی و هندوهای سراسر جهان در آن گردهم می آیند و اختصاص به خداوند موروگان Lord Murugan هندو دارد . پایین غار محوطه بسیار وسیعی است که چند معبد هندی که پراز مجسمه های کوچک و بزرگ می باشد و در کنار پله ها مجسمه طلایی بزرگی قرار گرفته است به نام Hinuman این مجسمه طلایی به ارتفاع 15 متر می باشد. برای رفتن به داخل غار از 272 پله بالا رفتیم و داخل غار که شبیه یک تالار می باشد سطحی بسیار وسیع و با ارتفاع بسیار بلند می باشد و با توجه به هوای گرم و شرجی کوالالامپور مکان خنک و مطبوعی می باشد و در داخل این غار چند معبد هندو قرار گرفته است و هندو ها مشغول عبادت می باشند و بعضی از آنها با خریدن ریسه هایی از گلهای رنگارنک بر گردن مجسمه های داخل معبد قرار می دهند و نذری نقدی یا غذا به روحانی های هندو می دهند و آنها با کاسه ای که گرد رنگی در آن قرار گرفته است بین دو آبروی شان را رنگی می نمایند. در محوله این غار میمونهای زیادی وجود دارند که منتظر غذای بازدید نماینده ها می باشند. روز بعد را کلا برای خرید قرار دادیم لذا ابتدا با یک تاکسی به مرکز خرید مید ولی Mid vally Mega Mallرفتیم ،بزرگترین و معروفترین مرکز خرید کوالالامپور به وسعت 430000 متر مربع و در چند طبقه می باشد که اکثر برندهای خارجی را در آن خواهید یافت و فروشگاههای زنجیره ای ژاپنی و فرانسوی در آن شعبه دارند و تمام نیازمندی های یک خرید چه اجناس معمولی و چه مارکدار را برآورده خواهد نمود و اکثر مواقع اجناس با تخفیف ویژه ارایه میگردند .

بعد به مرکز خرید Kamdar , Nagoya واقع در خیابان عبدالرحمن رفتیم دو مرکز خرید بزرگ کنار هم می باشند. بعد از ظهر هم از دو مرکز خرید Bukit Bintang و Sungai Wang واقع در خیابان پتالینگ مقداری خرید کردیم. برنامه بعدی فردا رفتن به شهر سر پوشیده گنتینگ هایلند Genting Highlands می باشد. گنتینگ هایلند در 55 کیلومتری کوالالامپور قرار گرفته است که متعلق به شرکت چینی مقیم مالزی به همین نام می باشد این مجموعه بر بالای کوه قرار گرفته است که بخش بسیار بزرگ آن سرپوشیده می باشد.

این مکان را به صورت تور به مبلغ 188 رینگت که شامل بلیط ورودی و یک کوپن نهار در مک دونالد بوده است گرفتیم. ساعت حدود 9:15 دقیقه صبح با یک ماشین ون از هتل حرکت کردیم و بعد از طی جهت و خارج شدن از شهر به منطقه جنگلی رسیدیم از سربالایی جاده به سمت آن ادامه جهت دادیم کم کم گرما و رطوبت شهر جای خود را به خنکی مطبوع داده بود و حدود ساعت 10:30 به آنجا رسیدیم جایی زیبا و بسیار خنک و دلپذیر و زمان برگشت ساعت 4 بعدازظهر می باشد . همگی برای ورود و سوار شدن به تله کابین به صف شدیم ما سه نفر وارد تله کابین شدیم از بالای جنگلهای زیبای استوایی عبور می کردیم و دیدن منظره از بالا با بارش ملایم باران و خنکی هوا در این بلندی واقعا چشم نواز و دلپذیر می باشد . این تله کابین حدودا به طول 3400متر طول که درازترین تله کابین شرق آسیا و سریعترین تله کابین جهان با سرعت 21 کیلومتر در ساعت می باشد. اولین بخش این شهر سرپوشیده محل بازی های کامپیوتری است که پر سر صدا و با زرق و برق فراوان می باشد و یک اکواریوم بزرگی هم در این بخش قرار گرفته است . بعد از این ،بخش اصلی آن می باشد و خیلی هم وسیع می باشد با فروشگاه های زیاد و چندین مرکز تفریحی شامل سینما ،تاتر،سالن برف ،مجموعه چندین بازی از جمله فضایی و تجربه بی وزنی که هر کدام بلیط جداگانه ای لازم داشت و مجموعه بسیار شلوغ و پر سر و صدا و جذاب بوده است . قسمتی از آن معرف فرهنگها و سمبل های کشورها از جمله برج ایفل ،کابوی ها و غیره و در محوطه دیگر اجرای زیبای پایکوبی ملی مالایی اجرا می شد.

چندین ساعت را درآنجا گذراندیم و نهار را در مکدونالد خوردیم و سپس به هتل برگشتیم. داستان کوالالامپور را با همه خاطرات شیرینش بستیم و فردا قصد سفر به ایالت منتهی الیه شمال غربی شبه جزیره مالزی یعنی پینانگ را داریم. بعد از 5 روز اقامت در کوالالامپور جهت بعدی مان کشور تایلند می باشد لذا برای این جهت باید ابتدا به جزیره زیبای پینانگ و از آنجا به جزیره لنکاوی برویم . صبح روز بعد به ایستگاه KLCC که نزدیک به هتل ما هم بوده است قدم زنان رفتیم و دو بلیط به مبلغ 72 رینگت برای ساعت 10:30 دقیقه به مقصد جزیره پینانگ گرفتیم . ساعت مقرر سوار اتوبوس شده و به سرعت از میان خیابان های پایتخت عبور می کردیم خیابان های زیبا با نخلها و گلهای تر و تازه و گلدانهای پر گل نصب شده بر روی تیرهای چراغ برق شهر و صد البته بهتر بدون سیم و بالاخره از شهر خارج شده و وارد اتوبان شدیم که تابلو هدایت فاصله 350 کیلومتری را زده بود. از میان کشتزار های برنج و روغن نخل و شهر های بین راهی و منطره رودهای پر آب خروشان می گذشتیم و هنگام ظهر در یک رستوران بین راهی نهار خوردیم و ادامه جهت دادیم. سپس از منطقه جنگلی و زیبای استوایی با درختان انبوه و کوهستانی آن عبور میکردیم .

بعضی از چیزهایی که برایمان جالب بوده است : -در مناطق مسکونی آپارتمانی تمام سقفها یک رنگ و مهمتر از همه با ارتفاع یک سطع بودند. -در جاده ها بندرت تابلو های تبلیغاتی بزرگ دیده می شد. -در مناطق کوهستانی تمام کناره جاده با کوه یا با گذاشتن کیسه کنفی و مقداری گل چمن کاشته بودند و در صورت داشتن شیپ زیاد سیمان پاشی شده بود تا در زمان بارندگی از ورود گل و لای به خیابان و شانه جاده جلوگیری گردد. -در طول جهت جاده کوهستانی با گذاشتن لوله های متعدد و کانال های آب از ورود آب از بلندی کوه بر روی جاده ممانعت اورده می شد. -از دست انداز پشته ای و چاله چوله چه در شهر و چه در جاده ها خبری نبود. - پلیس و تصادفی دیده نمیگردد و بوق ماشین هم نمی شنوید. بالاخره بعد از 7-6 ساعت ،جزیره پینانگ از دورنمایان گشت و ورودی به جزیره پل بزرگ 6 باندی به طول 13.5 کیلومتر بر روی دریای چین می باشد. جهت برگشت روی این پل نسبت به جهت رفت حدودا یک متر ارتفاع دارد این پل درازترین پل مالزی و چهارمین پل جنوب شرق آسیاست.

بعد از گذشتن از پل و وارد شدن به جزیره در ایستگاه اتوبوس پیاده شدیم و با تاکسی با کرایه 10 رینگت به هتل مالزی رفتیم . هتلی 3 ستاره دو تخته با شبی 135 رینگت با صبحانه گرفتیم.

در اینجا هم مانند دیگر شهرهای مالزی با انسانهای خونگزم و مهمان نواز برخورد کردیم که کمال حسن برخورد با توریست ها را دارند. بعد از مستقر شدن در هتل و کمی استراحت کردن اطلاعات توریستی شهر را از هتل گرفتیم.

ابتدا بخشی از آن را قدم زنان گشتیم و سپس برای دیدن برج مخابرات که یکی از ساختمان های بسیار بلند جزیره می باشد رفتیم و به علت دیر رسیدن در حال تعطیل کردن بودند لذا با یک تاکسی به منطقه کوهستانی معروف به بلندی های پیننانگ که به فاصله 6 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است رفتیم.

بعد از دریافت دو بلیط به میلغ 8 رینگت سوار یک قطار کوچک دو واگن شدیم و دامنه جنگل و کوه را بالا رفتیم و در انتهای جهت پیاده شدیم.در داخل این واگن چند توریست اروپایی و تعدادی هم توریست عرب و همچنین چند جوان اهل سوریه بودند که بسیار پرسرو صدا وشلوغ بودند.

در کل منطقه ای سرسبزجنگلی و زیبا که از بلندی آن کل جزیره و پل متصل به آن دیده می گردد و همه چیز زیر پایمان می باشد و برای دیدن جزیی تر شهر یک دوربین چشمی بسیار قوی هم نصب نموده اند که می توانیم تمام قسمتهای شهر را با جزییاتش ببینیم. در این بلندی تعدای رستوران ،پارک ،مکان های استراحت خانواده ها و چند معبد چینی و هندی از جمله یک معبد بزرگ هندی قرار گرفته است که تعدادی از راهبه ها هم مشغول عبادت می باشند. در خیابان های داخل جنگل می توان پیاده روی و یا با اجاره دوچرخه از آن استفاده کرد. شام را در یک رستوران پاکستانی در نزدیکی هتل خوردیم و گشتی زدیم و سپس به هتل برگشتیم. حدود ساعت 10 شب در هتل بودیم که سر وصدای زیادی شنیدیم به خیابان آمدم افرادی زیادی چینی و همچنین توریستها در میدان جمع شده بودند که چند چینی مشغول اجرای مراسم پایکوبی اژدها بودند Chinese Dragon Dance .

پایکوبی اژدها مترسک اژدهاست که پایکوبیندهای چینی داخل این مترسک میشوند با مخفی کردن خود و با آهنگهای ضربی چینی پر سرو صدا آن را اجرا می نمایند. روز بعد هم دیگر نقاط دیدنی شهر را دیدیم. برای رفتن به جزیره لنکاوی پرس و جو کردیم که یا باید در وقت اداری به دفتر شرکت کشتیرانی رفت و بلیط برای هر نفر 60 رینگت تهیه کرد و یا داخل هر هتل ،که ما دو بلیط به مبلغ 132 رینگت از هتل خود برای فردا ساعت 8:30 صبح تهیه کردیم. صبح آماده شدیم و ماشین ون مسافران لنکاوی را به اسکله مسافربری برد. در اسکله کشتی های زیادی بوده اند سوار یکی از آنها Ferry شدیم که دو طبقه بوده است و بعضی از کشتی ها هم قابلیت حمل ماشین را دارند. جایگاه ها تکی و چوبی بودند و طول جهت 3-2 ساعتی در میان دریای چین جنوبی طول می کشد. اکثر مسافران استرالیایی و اروپایی و تغدای هم عرب و بغیر از ما ایرانی دیگری نبودند. بعد از نیم ساعت برای دیدن زیباییهای بیرون ،روی عرشه کشتی آمدیم و تا آخر جهت همان جا بودیم که از دور جزیره لنکاوی ساختماهایی با سقف قرمز نمایان شد.

قبل از رسیدن به اسکله در کنار ترمینال مسافری مجسمه بزرگ عقاب قهوه ای رنگ در حال پروازی دیده می گردد که نام جزیره لنگاوی از این اقتباس شده است .

با یک تاکسی به مبلغ 8 رینگت به یک هتلی رفتیم بعد از دیدن چون قبول نکردیم به هتل دیگری لنکاوی Baron Hotel را با شبی 100 رینگت گرفتیم. استراحتی کردیم و بعد از ظهر قسمت هایی از این جزیره زیبا را گشتیم .

صبح فردا تاکسی با کرایه 100 رینگت برای 3 ساعت گشت در جزیره کرایه کردیم و قرار شدجاهای دیدنی و توریستی جزیره را بگردیم. کنار دریا رفتیم و یک تور دریا به قیمت 200 رینگت که این پکیچ بسیار دیدنی و مهیچ شامل دیدن منطقه درختان منگوتین ،منطقه میمونها ،غاز خفاشها ،غذا دادن عقابها ،ماهی ها و همچنین قایق سواری در دریای چین بوده است. ابتدا به منطقه رویش درختان منگروو Mangrove شدیم درختانی کوچکی که در داخل آب رشد مینمایند و حالت شناور دارند . منطقه بعدی منطقه میمونهاست که میمونهای کوچک ولی بسیار زیاد داخل جنگل و کنار آب مشغول بازی و خوردن غذا بودند .

سومین مرحله غذا دادن به عقاب هاست در محلی که درختان بزرگی دارد و محل نشستن عقاب هست رفتیم و قایقران از قبل مقدار زیادی پوست مرغ به همراه اورد و بعد از انداختن آنها در آب و سپس با قایق چندین دور زد و آب را به حرکت در آورد و در این لحظه عقابها با شیرجه پوستهای مرغ را در امواج آب می دریافتد که بسیار هیجان انگیز بوده است. مرحله بعدی قایق سواری داخل دریای چین بوده است بعد از خارج شدن از محوطه کوهستانی و جنگلی جزیره وارد دریای چین شدیم که از دور دست جزیره فوکت تایلند نمایان بود در حین قایق سواری بودیم که هوا آغاز به باربدن گرفت باران شدید استوایی که انگار با شیلنگ آبپاشی می نمایند ولی خوشبختانه مدت بارش زیاد نبود.

بعد به قسمت بعدی که غذا دادن به ماهی بود رفتیم که از چند قسمت تشکیل می شد . ابتدا محلی که چندین سفره ماهی بود رفتیم و با ماهی که به ما داده بو دند به سفره ماهی ها غذا می دادیم. در قسمت جالب بعدی ماهی هایی بودند که کار بسیار جالبی انجام می دادند بدین صورت خمیر نان را خیس میکزدیم و در ارتفاع یک متر روی تخته جوبی می چسباندیم ماهی های بخصوصی که آنجا بودند ناگهان خودشان را به سطح آب میرساندند و با دهان بسرعت آب را مانند تیر به نان میزدند و نان داخل آب می افتاد. بعد از تمام شدن تور دریا ،گشتن جزیره بود ابتدا به چند نمایشگاه صنایع دستی هندی و مالایی رفتیم که از نزدیک با ساخت آن از جمله رنگرزی و طراحی بر روی روسری را دیدیم. بخش بعدی و بسیار جذاب دیگر جنگل نوردی بوده است لذا کنار جنگل از تاکسی پیاده شدیم و با عبور از منطقه مسکونی داخل جنگل شدیم در اینجا میوه های مختلف منطقه استوایی که در شهر می فروختند به وفور بر روی درخت و یا روی زمین وجود داشت که همه نوع آنها را به اندازه کافی خوردیم مقداری را هم به هتل آوردیم .

این میوه های خوشمزه عبارتند از : -مانگوستین -خوشمزه ترین میوه به رنگ صورتی پرزدار که میوه داخلش کاملا سفید می باشد. -استار فروت - به شکل ستاره می باشد در دو نوع سبز و زرد که هم ارزان هست و هم خوشمزه و پر آب -دوریان - میوه ای خاردار و بزرگ و مقوی و البته بوی بسیار بد -پاپایا - از مشهورترین میوه های منطقه استوایی است که از آن داروهایی جهت پوست ،معده و روده تهیه می نمایند و شبیه به انبه می باشد رامبوتان - در زبان مالایی به معنی میوه مو دارد می باشد که پوشیده از زایده های مو شکل می باشد که دو نوع قرمز و زرد وجود دارند اگر پوست نرم آن را بکنید میوه پراب و شیرینی دارد.

- جک فروت - میوه ای است که روی ساقه درخت می باشد و کاهی وزنش 20 کیلو هم می گردد و روی آن پوست سختی دارد و میوه داخل آن نارنجی می باشد. - لایچی - میوه ای قهوهای رنگ کرد و بسیار خوشمزه - موزهای قهوه ای کوچک خوشمزه و نارگیل بعد از ظهر را به خرید در جزیره اختصاص دادیم چون اینجا جزیره آزاد می باشد کالاها بدون مالیات و عوارض گمرکی فروخته می شوند بسیار ارزانتر از کوالالامپور می باشد اینجا هم مکان تفریحی بسیار زیبا و هم مکان مناسب خرید می باشد. بعد از دیدن جزیره لنگاوری برای رفتن به تایلند آماده شدیم ابتدا دو بلیط به مبلع 66 رینگت برای ساعت 1 بعد از ظهر فردا تهیه کردیم. شب را در هتل استراحت کردیم کنار هتلمان بازار شبانه ای بود که از غروب تا پاسی از شب دایر بوده است و گشتی هم در آن زدیم. چون تا یک بعد از ظهر برای رفتن به تایلند وقت داشتیم دو باره فردا صبح به فروشگاهی که قبلا خرید کردیم و لباس و پارچه و همچنین پارچه های پرده ای بسیارشیک و مناسبی داشتند رفتیم و بقیه خرید را انجام دادیم. بعد از نهار راهی گمرک شدیم و پس از مهر خروج خوردن پاسپورت ها سوار کشتی شده و راهی تایلند شدیم و بعد از حدود 2 ساعتی مسافرت در دریای چین به گمرک بندر ساتون واقع در جنوب خلیج تایلند رسیدیم و خاطرات شیرین سفرمان را همین جا می بندیم و به امید سفر شیرینی دیگر.

دیدنی های کوالالامپور :

ا- برج دوقلو پتروناس

2- برج مناره (مخابرات)

3-میدان استقلال

4-غار باتوکیو

5-محله چینی ها

6-گنتینگ هایلند

7-پارک پرندگان

8- شهر پوتراجایا

9- باغ وحش ملی

10-آکواریوم

مراکز مهم خرید مالزی (کوالالامپور:

یکی از چیزهای بسیار مهم برای ما ایرانی ها که در مسافرت هم وقت زیادی برای آن صرف می نماییم خرید و گشت و گذار در بازار و دریافت کادویی برای بستگان می باشد و کشور مالزی هم یکی از کشور هایی است که میتوانید انواع وسایل و یا لباس هایی با برند های معتبر جهان را در آنجا با قیمت بسیار مناسبی خریداری نمایید لذا در اینجا مراکز مهم خرید را می آوریم.

1 - سوریا واقع در کی ال سی سی Suria KLCC -اجناسی با مارک های معروف جهان مانند Marks & Spencer، Tiffany & Co، DKNY، Calvin Klein و Polo و بعضی از شرکتهای معتبر ژاپنی با نام تجاری Kinokuniya در این مرکز یافت می شوند.

2 - مید ولی Mid Valley - بزرگترین مرکز خرید در مالزی است که فروشگاه های زنجیره ای ژاپن و فرانسه در آن شعبه دارند که همه نوع وسایل در آن یافت می گردد.

3 - مرکز خرید جسکو Jesco که در بیشتر شهرهای مالزی شعبه دارد و عرضه نماینده لباس هایی با کیفیت از برند های معتبر جهان است که در بیشتر مواقع و مناسبت ها تخفیف ویژه دارد .

4-مرکز خرید تسکو Tesco د - بی بی پلازا BB Plaza بهترین مکان برای خرید دوربین ،لپ تاب ،موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی است.

5 -بازار محله چینی ها China town و - استار هیل Star Hill

6 - مجتمع برجایا Berjaya: بلند ترین مرکز تجاری مالزی است که دارای 1000 فروشگاه بوده و فروشگاه Depenham بهترین ارایه نماینده لباس های زنانه در آن واقع می باشد .

7 -مجتمع Bukit Bintang و Sungai Wang که در خیابان بوکیت بینتنگ واقع شده است ط-مجتمع های خرید Lot 10 و Star hill واقع در خیابان بوکیت بینتنگ دو مرکز خرید بزرگ که انواع وسایل و همچنین کالاهای الکترونیکی و لباس های ژاپنی در آن ارایه می گردد.

8 -فروشگاه پاولین Pavilion در هفت طبقه که به سبک اروپایی ساخته شده است .

9- فروشگاه های کامدار Kamdar و ناگویا Nagoya در خیابان عبدالرحمن بهترین مکان برای خرید پارچه می باشند اکثر مراکز خرید در خیابانهای Petaling Street و یا Bukit Bintang کوالالامپور واقع شده اند و بهترین زمان خرید در مالزی ماه ژانویه می باشد که اکثر مراکز خربد اجناس خود را با تخفیف ویژه ارایه می نمایند .

همچنین این دو خیابان علاوه بر خرید، از نظر قیمت مناسبترین مکان برای اجاره هتل،هاستل و خانه های اجاره ای است. هزینه سفر یک هفته به کشور دوم، مالزی 510000 تومان بدون هزینه خرید ورود به مالزی با اتوبوس و خروج از کشور با کشتی.

نویسنده : علی قوامی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی گیرد.

منبع: لست سکند
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 583

به "سفرنامه مالزی (تابستان 1388)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه مالزی (تابستان 1388)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید