چالش های کشور برای مدیریت پسماند الکترونیک

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گفته محققان در حالی کشور با موانعی برای بازیافت و ساماندهی پسماند الکترونیکی روبرو است که این پسماندها دارای مقادیر زیادی فلزات گرانبها هستند.

چالش های کشور برای مدیریت پسماند الکترونیک

به گزارش ایسنا دکتر امیدوار در نشست تخصصی بازیافت و ساماندهی پسماندهای الکترونیکی با بیان اینکه حجم این نوع پسماندها در کشورهای آسیایی و اروپا زیاد است، گفت: در میان کشورها، کشورهای آسیایی بیشترین حجم فراوری پسماندهای الکترونیکی را دارند.

وی با اشاره به آمارهای جهانی، خاطر نشان کرد: صنعت باتری خانگی در امریکا از فروش سالیانه 3 میلیارد دلار باتری به 25 میلیارد دلار افزایش می یابد.

امیدوار با تاکید بر اینکه حجم باتری های از رده خارج گردیده قابل توجه است، اظهار کرد: طبق آمارها سال 2004 در آمریکا 8 میلیارد باتری و در ژاپن 6 میلیارد باتری از رده خارج گردیده است.

به گفته وی، استفاده از انواع باتری در صنایع مختلف باعث انباشت حجم عظیمی از انواع باتری های مستعمل می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در هر ساعت 4 هزار تن پسماند الکترونیکی به دور انداخته می گردد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که پسماندهای فلزی حاوی بهترین فلزات هستند.امیدوار به باتری های مستعمل نیکل کادمیوم اشاره نمود و گفت: این نوع باتری ها از دهه 1960 به عنوان یک منبع مهم انرژی است و حدود 43 تا 49 درصد وزن این باتری ها از عناصر نیکل و کادمیوم تشکیل گردیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر بازیافت این نوع باتری ها را موجب کاهش مسائل زیست محیطی دانست و یادآور شد: در صورت بازیابی ازحدود 46 تا 75 درصد انرژی لازم برای استخراج این عناصر از منابع اولیه آنها انرژی مصرف می گردد.

به گفته وی، 11 درصد باتری های قابل شارژ در جهان باتری های نیکل کادمیوم هستند.

امیدوار با اشاره به محدود بودن معادن نیکل در جهان، اظهار کرد: این منابع در کشورهای افغانستان و بولیوی قرار دارند، لذا سرمایه گذاری برای بازیافت باتری های لیتیومی حائز اهمیت است.

وی کافی نبودن فعالیت پژوهشی در مدیریت بازیافت پسماند الکترونیکی، نبود آگاهی مردم و صنایع از زیان های این نوع پسماندها و نبود سیاست های مدون برای اجرای قوانین و روش های مدیریتی را از موانع موجود در پسماند الکترونیکی بیان کرد.

منبع: انتخاب
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 151

به "چالش های کشور برای مدیریت پسماند الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های کشور برای مدیریت پسماند الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید