وزارت نفت، زنگنه: برای افزایش فراوری نفت از کسی اجازه نمیگیریم

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران - وزیر نفت با تأکید بر اینکه صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت عملی است، گفت: افزایش فراوری نفت حق ایران است و برای افزایش آن از کسی اجازه نمی گیرد.

وزارت نفت، زنگنه: برای افزایش فراوری نفت از کسی اجازه نمیگیریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، بیژن زنگنه روز دوشنبه (24 آذرماه) پس از آیین شروع عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه 1400 قابل تحقق است، اظهار کرد: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه هایی که فراوریشان به دلیل تحریم کم شده است تأمین گردد، صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تحقق یافتنی است.

وی با بیان اینکه به عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی توانم انجام دهم نمی گویم و برای خود تعهد ایجاد نمی کنم، توضیح داد: صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت عملی است و بازار آن هم وجود دارد و به نظر من قیمت نفت هم کاهش نمی یابد.

وزیر نفت ادامه داد: معتقدم اوپک (سازمان کشورهای صادرنماینده نفت) حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت نفت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است. باید دید عاقبت تحریم ها چه خواهد شد، فعلاً نمی توان در این باره اظهارنظر کرد.

زنگنه درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش فراوری مطرح است، چطور ممکن است ایران فراوریش را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، گفت: اجازه نمی خواهد، افزایش فراوری نفت حقمان است و بازار آن وجود دارد، ما برای افزایش فراوری از کسی اجازه نخواهیم گرفت، اما باید صبر کرد.

وی به این پرسش که در صورت بازگشت آمریکا به برجام آیا با شرکت های خارجی وارد مذاکره خواهید شد، اضافه کرد: بگذارید برگردد؛ بعد.

بار اقتصادی رایگان شدن گازبها کمتر از 400 میلیارد تومان است

وی با اشاره به مصوبه دولت درباره رایگان شدن گازبهای حدود 33 درصد از مشترکان خانگی از ابتدای دی ماه سال جاری، اظهار کرد: بار اقتصادی تأمین این طرح کمتر از 400 میلیارد تومان است و بیشتر نمی گردد و به ما گفته شده است که پس از 6 ماه می توانیم برای جبران آن پیشنهادهایی به دولت ارائه کنیم.

وزیر نفت تأکید کرد: این هزینه ممکن است از مشترکانی که مصرف بالاتری دارند جبران گردد، البته امکان دارد دولت چنین طرحی را هم تصویب نکند؛ 400 میلیارد تومان هم در هزینه های کلان انرژی کشور رقم بزرگی نیست.

زنگنه با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: خواهشی که از مردم دارم این است که اسراف نگردد و به حد احتیاج مصرف نمایند، خانه ها را به حدی گرم ننمایند که پنجره ها باز گردد، اگر موتورخانه ها را هم تعمیر و بهینه سازی نمایند، ما با سازوکاری که در نظر گرفتیم مبلغ آن را پرداخت می کنیم، به این دلیل که اتلاف انرژی زیادی به وسیله موتورخانه ها انجام می گردد. با این حال اگر صرفه جویی گردد ما هم ناچار به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم شد.

کمیته نظارتی اوپک پلاس تصمیم گیرنده نیست

وی با اشاره به نشست آینده کمیته نظارتی اوپک پلاس، گفت: آنها وضع مراعات ها را آنالیز می نمایند و تصمیم گیرنده نیستند؛ فقط درباره نحوه مراعات اعضا گزارش می دهند. مراعات هم در مجموع خوب بوده و آنچه برخی اعضای اوپک به حق انتظار داشتند این است که کشورهایی که در ماه های گذشته فراوری خود را به اندازه کافی کاهش ندادند، تا مارس 2021 به اندازه آن مقدار کاهش دهند و این مهم ترین کاری است که کمیته نظارتی باید درباره آن گزارش دهد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که پیش فروش 70 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در بودجه 1400 از چه طریق امکان پذیر است، توضیح داد: پیش فروش مطلق در لایحه بودجه نیست، نوشته شده است فروش اوراق اقتصادی یا پیش فروش، این هم سازوکاری است و اگر مجلس تصویب کرد دولت هم می تواند اجرایی کند.

برنامه ای برای توسعه میدان جدید نفت و گاز نداریم

زنگنه درباره توسعه میدان های جدید گازی و نفتی، گفت: فعلاً برنامه ای برای توسعه میدان های جدید نداریم. در بخش گاز تمرکز ما روی میدان های بلال، فرزاد، پارس جنوبی و کیش است و در بخش نفت، غرب کارون، جفیر، سپهر و میدان های ایلام است.

وی درباره شروع عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، ادامه داد: در نیمه نخست سال 96 قراردادی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بستیم که سه ضلع داشت، توتال، سی ان پی سی آی (شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین) و شرکت پتروپارس ایران که توتال با تحریم آمریکا از این قرارداد خارج شد، سهم آن به سی ان پی سی آی منتقل شد و آن هم بعد خارج شد و کار به عهده پتروپارس گذاشته شد.

وزیر نفت اضافه کرد: پتروپارس چند ماه پیش جکت را نصب کرد، دکل مستقر و امروز حفاری چاه نیز شروع شد که کار بهره برداری از این میدان از پنچ حلقه چاه شروع می گردد و با سکوی آماده ای که در اختیار داریم نصب می گردد و خط لوله دریایی کوتاهی هم کشیده می گردد؛ آنها قول دادند که زمستان سال آینده روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز به شبکه تزریق می گردد، این فاز پالایشگاه ندارد، فشارافزایی دارد که آن هم بیش از نصف هزینه 4 میلیارد دلاری قرارداد را دربرمی گیرد.

دولت آینده برای تمدید قرارداد گازی با ترکیه وقت دارد

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه، اظهار کرد: فعلاً همین را انجام می دهیم. ان شاءالله دوستان دولت بعد برای تمدید آن وقت دارند.

وی با تأکید بر توسعه پارک های علم و فناوری در کشور، گفت: سرمایه گذاری پارک فناوری ری انجام می گردد و هم زمان تأسیس مراکز نوآوری آن در دانشگاه ها (نفت، تهران، شریف، امیرکبیر، شیراز و …) در حال پیگیری است. از سویی سال جاری برای نخستین بار در لایحه بودجه تبصره ای گذاشتیم که به شرکت های تابع وزارت نفت اجازه می دهد 800 میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای توسعه فعالیت های فناورانه، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها هزینه نمایند، چه به صورت یاری بلاعوض و چه با دادن تسهیلات.

وزیر نفت با بیان اینکه پتروپارس هم یک شرکت دانش بنیان است که توانایی مدیریت و پیشبرد پروژه را دارد، توضیح داد: در مجموع شرکت های اکتشاف و استخراج همه از منظر دانش بنیانی آنالیز شدند، نه از نظر داشتن سرمایه و تجهیزات و امکانات. اکنون نیز پیرو سخنان اخیر رهبری که فرمودند توسعه صنعت نفت و گاز با تکیه بر شرکت های دانش بنیان دنبال گردد، در حال تهیه سندی هستیم که به زودی تقدیم دولت و ایشان می گردد که این کار با جدیت بیشتری دنبال گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1487

به "وزارت نفت، زنگنه: برای افزایش فراوری نفت از کسی اجازه نمیگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت نفت، زنگنه: برای افزایش فراوری نفت از کسی اجازه نمیگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید