نکاتی که هنگام استفاده از سبزی ها باید رعایت گردد

به گزارش مجله توسعه دهنده، یک برنامه غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان می گردد. هر فرد برای دستیابی به سلامت، احتیاج به مصرف روزانه تمام گروه های غذایی دارد.

نکاتی که هنگام استفاده از سبزی ها باید رعایت گردد

فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در هر هرم غذایی، مواد غذایی به 6 گروه اصلی شامل گروه نان و غلات، گروه سبزی ها، گروه میوه ها، گروه شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها است. در هرم غذایی دومین گروه بزرگ پس از گروه غلات، سبزی ها را شامل می گردد.

او گفت: سبزی ها حاوی میزان کمی کربوهیدرات و کالری هستند و به علت اینکه چربی ندارند، انتخاب مناسبی برای وعده ها و میان وعده ها محسوب می شوند. سبزی ها یکی از مهم ترین منابع غنی از ویتامین ها، پتاسیم و منیزیم و فیبر محسوب می شوند که مصرف آن ها موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، ترمیم زخم ها، سلامت پوست و یاری به سوخت و ساز بدن می گردد.

شفیعی توصیه کرد که روزانه سه تا پنج واحد از این گروه مصرف گردد. هر واحد سبزی به طور تقریبی معادل 100 گرم سبزی یا یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته است.

توصیه هایی برای مصرف گروه سبزی ها

او با بیان اینکه در هر فصل از سبزی های همان فصل استفاده گردد، گفت: تا جایی ممکن است از سبزی ها به صورت خام استفاده گردد، به خاطر بسپاریم که پخت طولانی مدت سبزی از ارزش غذایی آن و ویتامین های موجود در آن می کاهد.

شفیعی گفت: به جای آب پز کردن برای پخت سبزی ها از روش بخارپز استفاده گردد، زیرا در صورت آب پز کردن میزان زیادی از ویتامین های سبزی از بین رفته و به وسیله دور ریز آب از دست می رود، در حالی که بخارپز کردن به حفظ رنگ، بافت و ارزش غذایی سبزی یاری می نماید.

این کارشناس تغذیه گفت: برای پختن سبزی ها نباید آن ها را خیلی خرد کرد و سبزی ها به مدت زیاد حرارت داده نگردد و هنگام پخت، در ظرف بسته گردد. بعلاوه در هر وعده غذایی در کنار غذا از سبزی استفاده گردد.

او گفت: بیشتر سعی گردد سالاد با آبلیمو، آبغوره و یا سس کم چرب میل گردد؛بچه ها اغلب، غذا هایی را ترجیح می دهند که به صورت جداگانه سرو گردد و مخلوط نباشد. بنابراین، سبزی ها به طور جداگانه سرو گردد و از سبزی هایی مانند هویج و گوجه فرنگی که رنگ قرمز و نارنجی دارد، بیشتر استفاده گردد.

شفیعی اعلام کرد: سبزی ها را به هنگام خرید، آماده کردن و ذخیره کردن، جدا از گوشت، مرغ و ماهی خام نگهداری گردد. روزانه از میوه ها و سبزی های غنی از ویتامین C و دست کم یک روز در میان از میوه ها یا سبزی های غنی از ویتامین A مصرف گردد.

او گفت: قبل از مصرف سبزی ها و میوه ها آن ها را با دقت شسته و ضدعفونی گردد. برای شستن سبزی ها پس از پاک کردن و شست و شوی اولیه باید ابتدا آن ها را در پنج لیتر آب ریخته و نصف قاشق چایخوری (5 قطره) مایع ظرفشویی به آن اضافه نموده و به هم بزنیم، پس از پنج دقیقه آب سبزی را عوض نموده و با آب سالم شسته گردد. این کار برای جدا شدن تخم انگل از سبزی ها ضرورت دارد. برای ضدعفونی کردن، باید نصف قاشق چایخوری پودرپرکلرین را در پنج لیتر آّب ریخته، سبزی را پنج دقیقه در آن قرار داده و مجدد با آب سالم شسته و مصرف گردد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آبان 1401 بروزرسانی: 19 آبان 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2276

به "نکاتی که هنگام استفاده از سبزی ها باید رعایت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که هنگام استفاده از سبزی ها باید رعایت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید