مرتضی محسنی: نهادها در راستای مسئولیت اجتماعی شان مردم را به هنر تشویق نمایند

به گزارش مجله توسعه دهنده، تهران (پانا) - مرتضی محسنی مجسمه ساز ایرانی است که در سمپوزیوم گل گهر مجسمه ای با اسم دگرگونی خلق نموده است و ایده جالب این سمپوزیوم را در داده غرفه به بچه ها اسم می نماید و معتقد است ارگان های که منابع اقتصادی خوبی دارند در راستای مسئولیت اجتماعی شان بهتر است به هنر بها دهند.

مرتضی محسنی: نهادها در راستای مسئولیت اجتماعی شان مردم را به هنر تشویق نمایند

مرتضی محسنی با اشاره به اینکه نخستین سمپوزیومی است که به اسم هنرمند در بخش اصلی آن شرکت نموده ام، در گفت و گو با پانا اسم کرد: در فراخوان این سمپوزیوم توجه ویژه ای به خلق مجسمه متناسب با میراث فرهنگی شهر سیرجان شده است و همین موضوع موجب شد تا مجسمه سازان طرح هایی متناسب با بعضی از میراث فرهنگی این شهر ارائه نمایند.

وی اضافه نمود: چون برگزار نماینده این رویداد شرکت گل گهر سیرجان است و فعالیت آن استخراج سنگ آهن و به بهره وری رساندن است، از این رو هنگامی که می خواستم در فراخوان سمپوزیوم شرکت کنم، مجموعه ای از عکس های این معدن را جست وجو و مشاهده کردم و تغییری که در فرایند استخراج تا به مرحله فراوری در این معدن شاهد آن هستیم را دستمایه خلق مجسمه ام قرار دادم و مجسمه ای تحت اسم دگرگونی طراحی کردم.

از موضوع باروری زمین ایده گرفتم

مرتضی محسنی گفت: ما به اسم انسان برداشت های متفاوتی از زمین و معادن داریم، اما همیشه به مساله باروری زمین توجه نموده ایم. با این که زندگی همه وابسته به زمین است، اما قدر آن را نمی دانیم و همیشه به شکل های مختلف درصدد تخریب آن هستیم و با این تخریب ها دگرگونی های مختلفی در بافت و ماهیت زمین بوجود می آوریم. البته امروزه در همه جای دنیا صنایع معدن در حال توسعه است و این صنعت با استخراج ماده خام از زمین، موجب دگرگونی در زمین می گردد.

این هنرمند درباره تاثیر برگزاری سمپوزیوم ها در فضای فرهنگی هنری شهرها اعلام نمود: برگزاری سمپوزیوم ها در بالا بردن سطح هنر در هر منطقه ای می تواند تاثیرگذار باشد و ضمن امکان خلق اثر هنری مانا برای منطقه، زمینه ای را هم برای جذب توریست فراهم کند.

شهرداری ها در راستای مسئولیت اجتماعی شان به هنر اهمیت دهند

این مجسمه ساز ادامه داد: ایران معادن غنی دارد و شرکت های عظیم اقتصادی در جای جای ایران مشغول فعالیت هستند. این شرکت ها هر یک می تواند به اسم سرمایه گذار در بخش هنری وارد شوند و حامی اقتصادی برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و از جمله سمپوزیوم ها شوند. در کشورهای پیشرفته شهرداری ها در این زمینه به خوبی فعال هستند و به خوبی مسئولیت اجتماعی خود را انجام می دهند، امیدوارم شهرداری های ایران هم در این زمینه قدرتمند عمل نمایند. ورود شرکت گل گهر در حوزه هنر و برپایی سمپوزیوم مجسمه سازی، اقدام ارزشمندی است.

ایده دادن غرفه مجسمه سازی به بچه ها

محسنی در ادامه اضافه نمود: کار خوبی که در این سمپوزیوم برای اولین بار اجرا شده، برپایی غرفه ای برای بچه ها است که ابتکار جالبی است. بچه ها دراین غرفه با قطعات مکعب گچی که در اختیار آن ها قرارگرفته و آموزشی که متناسب به سن شان به آن ها داده می گردد، ماکت های کوچکی درست می نمایند. بیشتر این ماکت ها مجذوب کننده هستند.

وی ادامه داد: اگر چند روز به سمپوزیوم سر بزنید، متوجه می شوید تعدادی از بچه ها فعال در غرفه بچه ها ثابت هستند و مثل مجسمه سازان حرفه ای با جدیت مشغول کار هستند و این یکی از اتفاق های خوب این سمپوزیوم است که در سایر سمپوزیوم هایی که تا به امروز در ایران برگزار شده، نمونه آن را شاهد نبوده ایم.

به زودی شاهد تولد مجسمه سازان سیرجانی هستیم

محسنی اظهار کرد: استقبال مردم از این غرفه و سمپوزیوم بسیار خوب بوده است و این اتفاق بسیار خوبی است. سمپوزیوم مجسمه سازی گل گهر، فرصت جدیدی را برای شهفرایندان سیرجانی بوجود آورده است تا نسبت به مجسمه سازی حساس شوند و نگاه شان متوجه این هنر گردد. بی شک به واسطه برپایی این سمپوزیوم و تداوم آن در آینده نزدیک، شاهد تولد مجسمه سازان سیرجانی در ایران خواهیم بود.

او درباره مجسمه ای که در این سمپوزیوم خلق کرد، گفت: اسم مجسمه من دگرگونی است، چون کار من به معدن و زمین مرتبط است. خیلی از مردم سوال می نمایند که این ماکت معدن است؟ چون همان طور که گفتم در طراحی و خلق این مجسمه به تغییراتی که در معادن رخ می دهد، توجه نموده ام و مردم سیرجان با معادن آشنا هستند، گویی با اثر من آشنا هستند و نسبت به آن تعلق خاطر خاصی دارند.

محسنی اضافه نمود: مسئولان شهرداری و بعضی از مسولانی که از این سمپوزیوم بازدید می کردند بر ادامه دار بود این رویداد در سیرجان تاکید داشتند، امیدوارم حالا که بستر برگزاری سمپوزیوم در سیرجان فراهم شده است، این رویداد تداوم داشته باشد.

سمپوزیوم های مختلف در شهرهای مختلف

این هنرمند مجسمه ساز توضیح داد: هر شهرستان متناسب با بودجه ای که در اختیار دارد می تواند زمینه برگزاری فعالیت های فرهنگی، هنری را برای شهر فراهم کند و اگر بودجه مناسبی در اختیار نهادهای مختلف مثل شهرداری قرار گیرد، می توانیم شاهد برگزاری این سمپوزیوم ها در شهرهای مختلف ایران باشیم. مثل شرکت گل گهر که توانسته حامی اقتصادی این رویداد هنری باشد، رویدادی که هم برای هنرمندان و هم برای مردم بومی منطقه بسیار مفید و تاثیرگذار است.

مرتضی محسنی ،متولد 1363 قوچان ،عضو انجمن مجسمه سازان ایران است. تحصیلات او کارشناسی ارشد تصویرسازی دانشگاه شاهد تهران ،کارشناسی مجسمه سازی از دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده هنر نیشابور کاردانی هنرهای تجسمی از مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد بوده است.

او تا به امروز به اسم دستیار در سمپوزیوم سنگ پرند وسمپوزیوم بین المللی سنگ تبریز حضور داشته است.

این هنرمند بعلاوه در نمایشگاه جنبی هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران، نمایشگاه گروهی مجسمه در نگارخانه برگ تهران و نمایشگاه جنبی چهارمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران شرکت نموده است.

نخستین سمپوزیوم مجمسه سازی گل گهر در محوطه ای باز واقع در بلوار مالک اشتر جنب میهمانسرای گل گهر به مدت20 روز و با رعایت همه جانبه شیوه نامه های بهداشتی میزبان هنرمندان و علاقه مندان به هنرهای تجسمی است و بعلاوه بازدید برای عموم مردم و همشهریان آزاد است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1913

به "مرتضی محسنی: نهادها در راستای مسئولیت اجتماعی شان مردم را به هنر تشویق نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرتضی محسنی: نهادها در راستای مسئولیت اجتماعی شان مردم را به هنر تشویق نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید