صرفه جویی 1500 میلیاردی در پرداخت خسارت سیل با اطلاعات ماهواره ای

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات، جلسه هیئت امنای پژوهشگاه فضایی به ریاست محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور سیروس موثقی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، مرتضی براری معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و سایر اعضای هیئت امنا برگزار گردید.

صرفه جویی 1500 میلیاردی در پرداخت خسارت سیل با اطلاعات ماهواره ای

وزیر ارتباطات در این جلسه با بیان اینکه صنعت فضایی یک حوزه استراتژیک و بسیار حائز اهمیت است، گفت: در یک نمونه، پژوهشگاه فضایی در حوزه کاربردی کردن صنعت فضایی باعث صرفه جویی 1500 میلیارد تومانی در موضوع پرداخت خسارت سیل اخیر کشور شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر، حرکت پژوهشگاه فضایی به ویژه در حوزه کاربردی کردن صنعت فضایی بسیار خوب و پیروز بوده است گفت: یک قلم از اموری که پژوهشگاه در این رابطه پیش برد بحث علمی و دقیق برآورد خسارت سیل ابتدای سال جاری بود.

وی افزود: وقتی به وزیر کشور اعلام کردیم که توان برآورد سیل با استفاده از داده های فضایی را داریم، انصافا پای کار ایستاد تا پرداخت خسارت ها، با استفاده از داده های فضایی به صورت دقیق و علمی انجام گردد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پیش از آن اطلاعات خیلی عجیبی برای برآورد خسارت سیل درآمده بود. به طور نمونه زمین 300 متری، 300 هکتار اعلام شده بود؛ زمینی که کشت نشده بود را کشت شده اعلام نموده بودند و... . بنابراین تنها همین یک اقدام پژوهشگاه فضایی، باعث شد تا بیش از 1500 میلیارد تومان در موضوع پرداخت خسارت سیل صرفه جویی گردد که به رئیس جمهور هم اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس پژوهشگاه فضایی تا الان، 1500 میلیارد تومان خرج تحقیقات در حوزه صنعت فضایی نشده است، گفت: اینها تنها یک نمونه از کاربردهای صنعت فضایی است که می تواند منجر به بهبود مدیریت و افزایش بهره وری گردد. البته با این حال شاهد مخالفت ها و مقاومت های جدی هم بوده ایم. چرا که یکی از ثمرات کاربردی شدن صنعت فضایی شفافیت است و شفافیت هم همیشه مخالفان خاص خود را دارد.

آذری جهرمی یک نمونه دیگر استفاده از داده های فضایی را کشف مزرعه کشت خشخاش عنوان و افزود: اگرچه بعد از اعلام ما، طی مصاحبه هایی وجود این مزرعه را تکذیب کردند اما ما می دانستیم چنین مزرعه ای وجود دارد؛ هدف ما این بود که درباره واقعیت ها شفاف سازی کنیم و با استفاده از داده های فضایی، جلوی جنایتی که متأسفانه در کشور در حال اجرا بود، گرفته شد.

وزیر ارتباطات افزود: استفاده از کاربردهای صنعت فضایی در حال فراگیر شدن است و توافقنامه هایی با نهادها و وزارتخانه ها برای استفاده از داده های فضایی در حال امضا شدن است، بنای ما این است که دستگاه ها تا یک سال آینده از داده های فضایی استفاده نمایند.

وی گفت: از سال آینده پژوهشگاه فضایی باید به سمت شیوه هایی برای کسب درآمد از داده های فضایی پیش برود. بخشی از این درآمد را هم خود پژوهشگاه کسب و امکان استفاده از بخشی دیگر را برای بخش خصوصی فراهم کند.

رئیس هیئت امنای پژوهشگاه فضایی گفت: با وجود محدودیت ها اجازه نداده ایم که در تأمین منابع اقتصادی پژوهشگاه فضایی، مسئله ای ایجاد گردد و با اولویت نخست، منابع اقتصادی این مرکز را تأمین نموده ایم چرا که اعتقاد داریم صنعت فضایی یک حوزه استراتژیک و بسیار حائز اهمیت است.

آذری جهرمی در این نشست یاد و خاطره 3 شهیدی که سال گذشته در جریان تحقیقاتی در پژوهشگاه فضایی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند را گرامیداشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 428

به "صرفه جویی 1500 میلیاردی در پرداخت خسارت سیل با اطلاعات ماهواره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی 1500 میلیاردی در پرداخت خسارت سیل با اطلاعات ماهواره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید