فرصت 30 میلیون تومانی جام جم به هر کسب و کار نو
به گزارش مجله توسعه دهنده، سال گذشته همین روزها بود که طرح حمایتی نشان ایرانی1 در روزنامه جام جم اجرا شد. همان موقع گفتیم تعریف از کسب وکار شما افتخار ماست و در سال رونق تولید کوشیدیم با حمایت حداکثری از تولیدکنندگان بخش خصوصی به معرفی محصولات ایران ساخت بپردازیم. اما از آنجا که بخش بزرگی از توان تولیدی کشور این روزها به دوش جوانان خلاق و ایده پردازی است که در قالب شرکت های نوپا و دانش بنیان، در جهت رفع نیازها و وابستگی کشور تلاش می کنند، در ماه های پایانی سال جهش تولید تصمیم گرفتیم این بار دامنه حمایت خود را گسترده تر کنیم و ظرفیت رسانه ای روزنامه جام جم را در اختیار شرکت های استارت آپ، خلاق، نوآور و دانش بنیانی قرار دهیم؛ مجموعه های خلاقی که ممکن است تعداد کارکنان یا گردش مالی بالایی نداشته باشند اما ظرفیت بزرگی برای پیشرفت، تولید محصول و توسعه فناوری در کشور دارند.
به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران، این شد که طرح نشان ایرانی2 شکل گرفت. در این طرح قرار است روزنامه جام جم با معرفی رایگان محصولات، توانمندی های شرکت های نوپا، دانش بنیان، خلاق و فناور و مخترعان دارای اختراعاتی با ظرفیت صنعتی شدن، از قصه تلاش فناوران داخلی برای به ثمر رساندن ایده های ناب کسب وکار بگوید. فضایی که مؤسسه جام جم در اختیار کارآفرینان قرار می دهد اعم از روزنامه، ضمائم و فضای مجازی به ازای هر شرکت معادل 30 میلیون تومان است که در قالب آگهی، رپرتاژ، تولید محتوا و ... می باشد.
صبح روز گذشته سالن اجتماعات موسسه جام جم، میزبان رویداد رونمایی از طرح نشان ایرانی2 با حضور دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری، مدیرعامل، مدیر مسؤول و مدیر اجرایی روزنامه جام جم بود. در این نشست جزئیات مربوط به چگونگی حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های داخلی در طرح نشان ایرانی2 اعلام شد. ارزش ریالی این حمایت 300 میلیون ریال اعلام شده است .
امروز که تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی در حال تلاشند اگر فعالان رسانه ای نتوانند به درستی حمایت شایسته ای از این مبارزان کشور داشته باشند، قطعا این کاستی پذیرفته نخواهدبود. ما نیز بر حسب همین وظیفه بر اساس ظرفیت ها و بضاعتی که در اختیار داشتیم و به تبعیت از سیاست های حمایتی سازمان صدا و سیما طرح حمایتی نشان ایرانی را آغاز کردیم.
محمدعلی قندهاری نیا، مدیرعامل موسسه جام جم با ذکر این نکته کلیدی به عنوان انگیزه اصلی موسسه جام جم از آغاز طرح نشان ایرانی2 گفت: در فاز جدید طرح نشان ایرانی تلاش کردیم این ظرفیت را به گروه دیگری از فعالان اقتصادی کشور اختصاص بدهیم که عمدتا از تیم های جوان، خوشفکر و پویا شکل گرفته اند که با حداقل سرمایه و امکانات در فضاهایی بسیار محدود در حال تلاش هستند.
این شرکت ها از آنجا که ابعاد کسب وکاری کاملا متفاوتی نسبت به تولیدکنندگان بزرگ دارند، قطعا به حمایت بیشتری برای دیده شدن و معرفی در فضای رسانه های عمومی نیاز خواهندداشت.
قندهاری نیا ضمن اشاره به خودجوش بودن این اقدام از سوی موسسه جام جم افزود: این کار از جمله کارهای ابلاغی در شرح وظایف روزنامه جام جم نبوده، بلکه به دلیل دغدغه مندی همکاران مان در خانواده جام جم این طرح شکل گرفت. امیدواریم با اجرای مؤثر طرح نشان ایرانی2 بتوانیم حمایت مناسبی از مخاطبان داشته باشیم.
تمرکز بر دانش بنیان ها در ابتکار نشان ایرانی2
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری در این رویداد ضمن تشکر از مدیران موسسه جام جم در راستای راه اندازی طرح نشان ایرانی یک در سال گذشته برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین استمرار آن در قالب جدید در سال جاری با نام نشان ایرانی2 با هدف حمایت از مجموعه های نوپا، دانش بنیان و خلاق و فناور کشور اعلام نمود: این ایده فکر بکری از سوی موسسه جام جم بود. برهمین اساس نام روزنامه جام جم میان حامیان کریدور صادرات و کریدور حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق و 140نوع حمایتی که از این مجموعه ها می شود، قرار خواهد گرفت.
جام جم ، همگام با اقتضاهای روز
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به این که مراکز نوآوری شتاب دهنده ها در قالب صنایع خلاق در حوزه های گوناگون صنایع فرهنگی و نرم در حال شکل گیری است، یادآور شد: متأسفانه در حوزه رسانه های کشور هنوز شاهد همگام شدن با فناوری های روز و اقتضاهای جدید نیستیم. این در حالی است که مطبوعات دنیا با این فناوری ها همسو شده اند.
اگر رسانه های ما با این جریان نوآوری و فناوری همسو نشوند نمی توانیم کماکان شاهد حضور با کیفیت و پررنگشان در سال های پیش رو باشیم.
شکل گیری شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری در دل رسانه های مکتوب موجب انتقال تجربه رسانه ها به عنوان مربی های متخصص کسب وکار به مجموعه های استارت آپی، علاوه بر رونق شکل گیری استارت آپ های حوزه رسانه در کشور می تواند ظرفیت و فناوری موجود در این شرکت های نوپا را به قلب رسانه های باسابقه جاری کند.
در همین خصوص مرکز نوآوری موسسه جام جم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و روزنامه جام جم در حال شکل گیری است. تمامی استارت آپ های شکل گرفته در این مرکز تحت حمایت معاونت علمی و فناوری خواهندبود و روزنامه جام جم نیز به عنوان یکی از مبادی اعطای گواهینامه خلاق به این شرکت ها در نظر گرفته خواهدشد. وجود این فضا در روزنامه جام جم می تواند به گسترده شدن خدمات و فعالیت های موسسه بر اساس نیازهای امروز و همچنین توسعه کسب وکارهای نوپا در حوزه رسانه در کشور منجر شود.
مدیرعامل موسسه جام جم هم در ادامه ضمن اشاره به ضرورت احیای رسانه های مکتوب بر اساس اقتضائات کنونی دنیای مطبوعات، شرح داد: تعطیلی رسانه های باسابقه و کنار رفتن همکاران حرفه ای حوزه رسانه منجر به بازتر شدن فضا برای فعالیت های رسانه های غیرمعتبری شده است که از دوام و قوام رسانه ای کافی برخوردار نیستند. در نتیجه در این شرایط تغییر نگرش و بازآرایی فعالیت مجموعه های رسانه ای می تواند منجر به اثرگذاری قابل توجهی شود.
از آنجا که مجموعه جام جم از زمان آغاز فعالیتش در سال 79 همواره در زمینه های مختلف از شیوه طراحی گرفته تا تولید روزانه ضمائم متنوع و راه اندازی اولین روزنامه آنلاین در کشور رسانه ای نوآور و پیشرو در بین رسانه های مکتوب بوده است، در شرایط کنونی نیز دست به کار شده ایم فعالیت های جدیدی را به مجموعه جام جم اضافه کنیم تا همچنان این مجموعه بتواند به شکل مؤثری به رسالت رسانه ای خود به شکل مؤثر ادامه دهد.
امضای تفاهم نامه همکاری
در خاتمه این مراسم تفاهم نامه راه اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی جام جم میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه جام جم به امضای مدیرعامل موسسه جام جم و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.
جام جم امیدوار است در آینده نزدیک شاهد حضور مجموعه های نوپا و دانش بنیان حوزه رسانه در مرکز نوآوری و شتاب دهی تخصصی این حوزه باشد تا جوانانی که ایده های خلاقانه و نابی در حوزه رسانه دارند بتوانند از ظرفیت و نشان روزنامه جام جم برای توسعه ایده های خود بهره ببرند. در این حالت موسسه جام جم نیز خواهد توانست از این توانمندی و پویایی در جهت بهبود عملکرد خود و جلب نظر مخاطبان استفاده کند.
چه شرکت هایی در اولویت این طرحند؟
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم درخصوص نحوه بهره مندی مجموعه های دانش بنیان و خلاق از این طرح حمایتی اعلام نمود: شرکت های دارای گواهینامه دانش بنیان یا خلاق و فناور، از راستاهای پیچیده گزینشی در معاونت علمی عبور می کنند؛ بنابراین در صورتی که مجموعه ای پیروز به اخذ این گواهینامه ها شده باشد، می تواند برای دریافت حمایت های پیش بینی شده که از امروز طرح نشان ایرانی 2 نیز به آنها اضافه شده است بهره مند شوند.
با وجود این از آنجا که شرکت های خلاق و فناور که از حمایت های محدودتری نسبت به شرکت های دانش بنیان برخوردار هستند، برای استفاده از این طرح در اولویت خواهند بود.
به عقیده کرمی، از آنجا که یکی از مشکلاتی که شرکت های نوپا و خلاق با آن روبه رو هستند، معرفی نشدن آنها در رسانه های عمومی است، طرح نشان ایرانی 2 فرصت مناسبی برای این مجموعه ها خواهد بود که به صورت رایگان از ظرفیت های مکتوب و فضای مجازی روزنامه جام جم برای معرفی و گسترش کسب وکارشان استفاده کنند.
فرصت کم نظیر معرفی دستاوردها و توانمندی های دانش بنیان
مدیر اجرایی موسسه جام جم، در مراسم رونمایی از طرح نشان ایرانی 2 ضمن اشاره به پیروزیت طرح قبلی در جهت ایجاد ارتباط مؤثر میان تولیدکنندگان و روزنامه جام جم گفت: در زمان اجرای طرح نشان ایرانی 1 با شرکت های متقاضی متعددی روبه رو شدیم که نمی توانستند شروط کمی طرح را احراز کنند.
بسیاری از شرکت های تولیدی کوچک، شرکت های دانش بنیان و شرکت های نوپا یا همان استارت آپ ها ازجمله مجموعه هایی بودند که در چارچوب های کمی طرح نشان ایرانی قرار نمی گرفتند اما ظرفیت های بالایی برای رفع نیازهای کشور دارند. در جهت رفع این محدودیت در سال جهش تولید، ایده جدیدی در بدنه اجرایی روزنامه جام جم با نام نشان ایرانی 2 شکل گرفت.
محسن طارمیان با اشاره به اهمیت معیارهای کیفی در سنجش شرکت های متقاضی برای طرح جدید تبلیغات رایگان روزنامه جام جم، گفت: در طرح نشان ایرانی 2، مخاطبان اصلی ما شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور، نوپا، مخترعان دارای گواهی ثبت اختراع با قابلیت صنعتی شدن و شرکت های تولیدی هستند که با فعالیت خود مانع از خروج ارز تا سقف 100 میلیون دلار از کشور می شوند.
در این راستا پس از بازنگری راستا طرح نشان ایرانی1، چند جلسه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان اصلی ترین متولی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار کردیم تا بتوانیم به راهکاری مناسب برای حمایت از این مجموعه ها دست پیدا کنیم.
وی در ادامه افزود: از آنجا که جامعه مخاطب طرح نشان ایرانی 2 به مراتب گسترده تر از نشان ایرانی 1 خواهد بود، ناچار بودیم با محدود کردن فضای آگهی، امکان ارائه این خدمات را برای حداکثر شرکت های متقاضی طرح فراهم کنیم.
بر این اساس، فضایی معادل نصف یک صفحه روزنامه به صورت رایگان در اختیار هر یک از شرکت ها برای معرفی خود و محصولشان قرار خواهد گرفت. مزیتی که در نشان ایرانی 2 برای شرکت ها در نظر گرفته شده این است که شرکت ها علاوه بر این که می توانند از این فضا برای چاپ آگهی خود به صورت رایگان بهره مند شوند، می توانند درخواست تولید محتوا از ما داشته باشند؛ یعنی گزارشی کامل از فعالیت های شرکت و محصولات تولیدی آن از سوی روزنامه جام جم می تواند تهیه و در فضای تخصیص یافته منتشر شود.
گفتنی است ابتکار طرح نشان ایرانی یک که زمستان98 در موسسه جام جم اجرایی شد، فرصتی را برای تولیدکنندگان بخش خصوصی که تعداد کارکنان آنها بین 50 تا 900نفر بود فراهم آورد تا از فضای مکتوب و وبگاه روزنامه جام جم به صورت رایگان برای تبلیغ شرکت و محصولاتشان استفاده کنند.
به گفته طارمیان این طرح فرصت خوبی برای معرفی رایگان محصول بسیاری از تولیدکنندگان فراهم آورد و روزنامه جام جم اعتبار تبلیغاتی معادل 50تا 110میلیون تومان را بر اساس ابعاد فعالیت شرکت ها به آنها در فضای روزنامه مکتوب و وبگاه روزنامه جام جم اختصاص داد.
منبع: جام جم آنلاین