تغییر کاربری یکی از راههای حفظ و احیای هنرهای سنتی است
به گزارش مجله توسعه دهنده، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تغییر کاربری یکی از راههای حفظ و احیای هنرهای سنتی است.
سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هنرهای سنتی را هنرها و صنایع ظریفه ای خواند که در طول سده های متمادی با حفظ ریشه ها و سنت های اصیل رشد نموده و مراحل شکل گیری خود را گذرانده و می گذرانند.
او اضافه کرد: در این هنرها، اعتقاد و بینش و به کار بستن سنت های ویژه هنری و اجرایی خاص، از تعلیم و تعلم بین شاگرد و استاد گرفته تا آماده سازی ابزار و وسایل و مصالح کار و ساخت اثر هنری، جایگاهی ویژه داشته و لازمه این هنرهاست.
شریف زاده اعلام کرد: این سنت ها و هنرهای سنتی در حقیقت صورت محقق و تاریخی حقیقتی سرمدی هستند که فراتر از تاریخ برنشسته اند.
او با تشریح جایگاه هنرهای سنتی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: علاوه بر پژوهش، حفظ و احیای هنرهای سنتی، آموزش و معرفی آنها وظیفه ماست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران توضیح داد: هنرهای سنتی بازگو کننده سیر تاریخی و هنرمندان حافظان فرهنگ و هنر ایران هستند، زیرا که در سالهای متمادی این هنرها نسل به نسل و از استاد به شاگرد به دست ما رسیده است.
شریف زاده اعلام کرد: آنچه امروز به عنوان میراث فرهنگی در نظر می گیریم اغلب مربوط به هنرهای سنتی نظیر هنرهای وابسته به معماری، نگارگری، خوشنویسی، نمایش های سنتی، موسیقی ایران هستند. از این رو اهمیت هنرهای سنتی که به دلایل مختلف اجتماعی و مالی در حال فراموشی اند بر ما نمایان می گردد.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی اظهار کرد: به عنوان نمونه جاجیم که پیش از این تنها به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می گرفت هم اکنون با تغییر کاربری های اجرا شده به وسیله افراد خلاق در صنعت مبل سازی، دکوراسیون، کیف، کفش استفاده می گردد.
گروههای هنرهای سنتی ایران به سه گروه پژوهشی هنرهای صناعی، کتابت و نگارگری و نمایش های آئینی و موسیقی نواحی سنتی تقسیم می گردد که گروه پژوهشی هنرهای سنتی نیز متناسب با اهداف و وظایف خود در قالب بخش های پژوهشی، کارگاهی، آموزشی و اجرایی در این حوزه به فعالیت می پردازد.
شریف زاده در تشریح طرح های موظفی سال 1400 این مرکز به پروژه های آنالیز طرح و نقش زیورآلات سیستان و بلوچستان، آنالیز چگونگی بازتاب تاریخ و هنر یک سرزمین، شخصیت پردازی در کاشی نگاره های حمام ابراهیم خان کرمان و ... اشاره نمود.
او با اشاره به برگزاری 37 نشست تخصصی، 5 نمایشگاه، یک کارگاه، 49 داوری، 18 مقاله همایش و یک کتاب در حوزه رویدادها و تولیدات فرهنگی اعلام کرد: در بانک اطلاعات هنرمدان 227 مصاحبه تا به امروز ثبت شده است.
شریف زاده در سرانجام در تشریح سایر دستاوردهای گروه هنرهای سنتی به 62 اثر هنری و بافت 6 متر پارچه زربفت، ثبت حدود 610 رکورد اموال فرهنگی در سامانه جام، ثبت 150 رکورد اطلس هنرهای سنتی در سامانه ساترا، تدوین 13 اسناد هویتی برای آثار هنری اشاره و به معرفی کارگاه های هنری این مرکز نظیر کارگاه سفال و کاشی، گچبری، نگارگری و خوشنویسی، زری و مخمل بافی پرداخت.
منبع: همگردی