شالیزار خانه کیوی نیست

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران/گیلان سرپرست جهاد کشاورزی تالش گفت: شالیزار محل فراوری برنج است و نباید به باغات کیوی تبدیل گردد.

شالیزار خانه کیوی نیست

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

رضا جمالی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تالش 15 هزار و 850 هکتار اراضی شالیزاری دارد و یکی از شهرستان های برتر کشور در فراوری برنج باکیفیت کشور است.

وی اضافه کرد: تا به امروز شخم زمستانه در 20 درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان صورت گرفته است و نسبت به سال گذشته پنج درصد جلوتر هستیم.

جمالی با بیان اینکه شخم اولیه موجب کاهش هزینه مصرف آب و کاهش هزینه فراوری برنج می گردد، ادامه داد: همه کوشش ما این است که قیمت تمام شده فراوری برنج برای کشاورزان کاهش یابد تا کشت و فراوری برنج صرفه اقصادی بیشتری برای شالیکاران داشته باشد.

وی با بیان اینکه افزایش درآمد کشاورزان موجب می گردد که کشاورزان شالیزارهایشان را حفظ نمایند، اعلام نمود: خوشبختانه فروش شالیزار و تغییرکاربری در شالیزارهای این شهرستان کاهش یافته است اما تغییر کشت کمی افزایش داشته است.

سرپرست جهاد کشاورزی تالش گفت: اخیرا تغییر کشت شالیزارها از فراوری برنج به باغ کیوی در مرکزی، لیسار و حویق تالش زیاد شده است.

وی با بیان اینکه تغییر کشت شالیزار به باغ کیوی تخلف است، اعلام نمود: برای جلوگیری از این امر نظارت ها را تشدید کردیم و متخلفین را به دادگاه معرفی خواهیم کرد.

جمالی توضیح داد: یکی از دلایل افزایش تمایل برنجکاران به کیوی کاری این است که کیوی قیمت فروش خوبی دارد و زحمت کمتری نسبت به فراوری برنج دارد.

وی گفت: ما از فراوری کیوی و کیوی کاری حمایت می کنیم چون کیوی یکی از محصولات مهم صادراتی است که در مجموع درآمد خوبی برای کشاورزان به همراه دارد، اما این بدان معنا نیست که اجازه دهیم شالیزاری تبدیل به باغ کیوی گردد.

سرپرست جهاد کشاورزی تالش گفت: اخیرا علاوه بر روسیه هندوستان نیز مشتر مهم کیوی تالش شده است و از کشورهایی نظیر ازبکستان و عراق نیز متقاضیان خرید کیوی افزایش یافته اند، اما به هر حال هرگونه گسترش باغات و فراوری کیوی باید به دور از تغییر کشت در شالیزارها صورت بگیرد.

وی افزد: در حال حاضر 80 درصد افرادی که که تغییر کشت انجام داه اند و شالیزار را به باغ کیوی تبدیل نموده اند بومی و 20 درصد غیر بومی هستند و انتظار می رود اختیارات قانونی بیشتری به بخش کشاورزی داده گردد تا بیش از گذشته بتوانیم جلوی متخلفین تغییر کشت را بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1615

به "شالیزار خانه کیوی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شالیزار خانه کیوی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید