سعودی ها منتظر روزهایی سخت باشند، اقتصاد عربستان در شرایط بحران

به گزارش مجله توسعه دهنده، سیاست های نامناسب منطقه ای حاکمان ریاض، تکیه بر درآمدهای نفتی و تبعات منفی بحران کرونا از جمله شاخص هایی هستند که از بحرانی بودن اقتصاد عربستان سعودی نشان دارند.

سعودی ها منتظر روزهایی سخت باشند، اقتصاد عربستان در شرایط بحران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران از میدل ایست مانیتور، بیکاری رو به گسترش، نرخ فزاینده فقر، کسری در بودجه عمومی، افت شدید درآمدهای کلی و ذخایر ارزی، رکود در بازار، خروج کارگران خارجی از کشور، افت فراوان در سودآوری بانک ها و شرکت های بزرگ و دیرکرد پرداخت دستمزدها از شاخص هایی هستند که نشان از بحرانی بودن اقتصاد عربستان سعودی دارند.

عواملی که به آن اشاره شد، همگی دست به دست هم خواهند داد تا پادشاهی عربستان را درگیر یک بحران مالی زودرس کنند که به صورت مستقیم بر زندگی شهفرایندان این کشور تأثیر منفی خواهند داشت. مردم عربستان باید بدانند که مجبورند با حقایق تلخی روبرو شوند.

بعضی از معضلاتی که شهفرایندان عربستان با آن روبرو خواهند شد شامل افزایش مخارج زندگی ازجمله بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی و سوخت است، اگرچه این کشور به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده سوخت های فسیلی در جهان شهره باشد.

به علاوه، بهای آب مصرفی، برق، حمل ونقل عمومی و صورتحساب تلفن و موبایل هم با افزایش روبرو شده و این امر با بالا رفتن میزان مالیات بر درآمد مخصوصاً مالیات بر ارزش افزوده، فشار بیشتری به شهفرایندان خواهد آورد.

دوره طلایی عربستان تمام شد/ کارگران خارجی بلای اقتصاد نفتی سعودی ها

کسری بودجه شوکه کننده عربستان برای پنجمین سال متوالی / سلاح های انبارشده می توانند اقتصاد آ ل سعود را نجات دهند؟

این امکان وجود دارد که دولت عربستان مالیات بیشتری وضع کند یا اینکه اقدامات ریاضتی مضاعفی به مردم تحمیل کند.

این امکان هم وجود دارد که دولت ریاض به تسریع در فرایند خصوصی سازی رو بیاورد و تأسیسات حیاتی کشور را به سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی واگذار کند. این کشور حتی شاید رو به فروش بخش درمان و آموزش ازجمله مدارس، بیمارستان ها و داروخانه ها بیاورد.

خصوصی سازی ممکن است به سراغ 27 فرودگاه، چندین نیروگاه تولید برق و شرکت های تولید آرد هم برود. ریاض حتی برنامه استقراض خارجی را در برنامه اش دارد که نتیجه ای به جز افزایش استقراض عمومی و استفاده از منابع مالی ذخیره شده در خارج کشور نخواهد داشت.

سعودی ها احتمالاً اجرای تعداد زیادی از پروژه ها در کشور را به تعویق بیندازند. بی شک اجرای این پروژه ها می توانستند در کارآفرینی و رشد مالی تأثیر بسزایی داشته باشند.

آخرین آمار منتشرشده در خصوص نرخ بیکاری در این کشور نیز نشان می دهد که بیکاری از 11.8 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی به 15.4 درصد در سه ماهه دوم افزایش داشته است.

شایان ذکر است که این افزایش در نرخ بیکاری علیرغم این موضوع است که حدود 2.5 میلیون کارگر خارجی از سال 2017 تابه حال این کشور را ترک کرده اند و 1.2 میلیون کارگر خارجی دیگر نیز درصدد خروج از کشور هستند.

شرکت های عربستانی دستمزد کارگران را پرداخت نمی کنند

شرکت های بزرگ دولتی هم مدتی است که دستمزد کارمندانشان را پرداخت نکرده اند و شرکت های بخش خصوصی در حال تعدیل نیرو و کاهش دستمزدها هستند.

افزایش نرخ بیکاری بر تصمیم سیاست گذاران این کشور و چشم انداز 2030 که بر اساس آن نرخ بیکاری در عربستان باید به هفت درصد برسد هم تأثیر خواهد گذاشت. این نرخ بیکاری در سال های آینده بیشتر خواهد شد زیرا هم اکنون سعودی ها بودجه لازم برای کارآفرینی در کشور را نمی توانند فراهم کنند.

لازم به ذکر است که ثروت این کشور در خارج حدود 500 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

شاخص دومی که عربستان را بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد، تورم هفت درصدی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی است. بخش غیرنفتی با تورم 8.2 درصد روبرو بوده است. این تورم سریع به دلیل افت شدید ارزش صادرات نفتی است که در تیرماه حدود 46.4 درصد کاهش داشت.

شاخص سومی که اقتصاد عربستان را در منگنه قرار خواهد داد کسری بودجه است که در سال جاری به 80 میلیارد دلار خواهد رسید.

با کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و انتشار بیش ازپیش ویروس کرونا که حضور زائران در مراسم حج عمره و تمتع را کاهش خواهد داد، به نظر می رسد که بحران های مالی گریبان ریاض را به گونه ای بی سابقه خواهند گرفت. این امر به فشار فزاینده به مردم این کشور خواهد انجامید.

4106/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1355

به "سعودی ها منتظر روزهایی سخت باشند، اقتصاد عربستان در شرایط بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعودی ها منتظر روزهایی سخت باشند، اقتصاد عربستان در شرایط بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید