شناسایی برنده زورآزمایی کرونا و معاملات مسکن پایتخت؛ آینده بازار املاک چه می گردد؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران: شرایط معاملات مسکن در اولین ماه از سال جدید در یک آمار رسمی منعکس شد.

شناسایی برنده زورآزمایی کرونا و معاملات مسکن پایتخت؛ آینده بازار املاک چه می گردد؟

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران اطلاعات سامانه رهگیری معاملات املاک نشان می دهد فروردین امسال در تهران حجم فروش آپارتمان به شکل بی سابقه ای سقوط کرد و به کمتر از 1250 واحد مسکونی رسید. این، دومین رکورد رکود معاملاتی در بازار مسکن طی یکسال اخیر است. پیش تر - مرداد پارسال - حجم فروش آپارتمان در پایتخت با ثبت 2900 فقره قرارداد، به پایین تر از کف متعارف معاملات ریزش نموده بود اما در آغاز معاملات مسکن سال 99، ضربه کرونا رکورد تازه ای از رکود ملکی را به ثبت رساند. ویروس رکودساز در عین حال بر تورم مسکن غلبه نموده است؛ به طوری که ماه گذشته متوسط قیمت مسکن با 2 درصد کاهش نسبت به اسفند 98، از مترمربعی 15 میلیون و 600 هزار تومان به سطح کمتر از 15 میلیون و 300 هزار تومان بازگشت. قطع حلقه اتصال خریدار و فروشنده با اعمال ممنوعیت فعالیت واسطه های ملکی در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ماه فروردین از یک سو و پرهیز دو سمت بازار از انجام معامله در ماه شیوع کرونا - برای در امان ماندن از موج ابتلا- از سوی دیگر؛ دو عامل اصلی کاهنده معاملات مسکن محسوب می شوند. با این حال، کرونا تنها دلیل این رکود نیست.

سقوط بی سابقه تعداد معاملات خرید مسکن در فروردین ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا، منجر به مهار تورم ملکی پایتخت شد. آنالیز های دنیای اقتصاد بر پایه آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه 99 که روز گذشته توسط بانک مرکزی منتشر شد نشان می دهد درحالی که بازار مسکن سال گذشته با جهش قیمتی به انتها رسید و همزمان رشد 9 درصدی تورم ماهانه مسکن در اسفندماه با ورود به کانال 15 میلیون تومان منجر به معامله هر مترمربع واحد مسکونی با میانگین قیمت 15 میلیون و 658 هزارتومان شد اما در فروردین ماه تحت تاثیر یک علت عمده،حجم معاملات مسکن سقوط کرد و همین موضوع مهار تورم ملکی در پایتخت را منجر شد. آمارهای رسمی نشان می دهد در فروردین ماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به 15 میلیون و 295 هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با میانگین قیمت یک ماه قبل یعنی اسفند 98 با کاهش 3/ 2 درصدی همراه شد. تورم نقطه ای مسکن در فروردین ماه امسال به 34 درصد رسید.

تحلیل های کارشناسی نشان می دهد عامل مهار تورم ملکی در پایتخت شیوع بیماری کرونا، کاهش مراجعات و رفت و آمد به بازار مسکن در فروردین ماه و در نتیجه سقوط بی سابقه حجم معاملات مسکن طی یک ماه در فروردین ماه 99 است.

در فروردین ماه امسال براساس اعلام بانک مرکزی، مجموعا هزار و243 فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با اسفندماه با کاهش 86 درصدی و در مقایسه با فروردین ماه سال قبل با افت بی سابقه 60 درصدی همراه شده است. حجم هزار و 200 فقره ای معاملات خرید مسکن کمترین میزان معاملات خرید واحدهای مسکونی در شهر تهران در تاریخ ثبت تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی پایتخت در آمارهای رسمی است.

در همه فروردین ماه های سال های گذشته که به دلیل نیمه تعطیل بودن بازار مسکن معمولا تعداد کمتری معاملات خرید مسکن در شهر تهران به ثبت می رسید دست کم 3 هزار فقره معامله انجام می شد؛ حتی در فروردین ماه سال 98 که بازار مسکن به دلیل جهش قیمتی سال 97 در شرایط رکود به سر می برد حول وحوش 4 هزار فقره معامله خرید مسکن در آمارهای رسمی به ثبت رسیده و اعلام شد.

در سال گذشته، در مردادماه کمترین میزان معاملات خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید. در این ماه رکورد کمترین حجم معاملات خرید مسکن معادل 2900 فقره معامله خرید آپارتمان ثبت شد. این در حالی است که رکورد کمترین تعداد معامله خرید مسکن در شهر تهران در فروردین ماه امسال به روز شد و از 2900 فقره معامله خرید آپارتمان در مردادماه 98 به هزار و 243 فقره معامله در اولین ماه از سال 99 رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در حالی در اسفند سال گذشته به کانال 15 میلیون تومان وارد شد و جهش 9 درصدی در مقایسه با میانگین قیمت 14 میلیو ن و400 هزار تومانی هر مترمربع مسکن در پایتخت را موجب شد که انتظار می رفت در ابتدای سال 99 رکود معاملاتی در نتیجه این جهش قیمتی در بازار مشاهده گردد. با این حال، ضربه کاری به بازار مسکن فروردین ماه را کرونا به بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان وارد کرد. در واقع مهم ترین دلیل این موضوع نگرانی متقاضیان مسکن از ابتلا به بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بود. ضمن آنکه به دلیل جهش قیمت مسکن در اسفندماه 98 انتظار می رفت بازار مسکن در بهار امسال و به خصوص فروردین ماه در کمای معاملاتی فرو رود.

به دلیل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و مشخص ضوابط ویژه برای فعالیت کسب و کارها عملا بنگاه های مسکن سه هفته اول فروردین ماه امسال را تعطیل بودند و حتی در مواردی که به صورت موردی بعد از صدور مجوز بازگشایی بنگاه ها، واسطه های ملکی اقدام به بازگشایی بنگاه های مسکن در هفته چهارم کردند بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید وفروش مسکن به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا،از ورود به بازار و انجام معامله خودداری کردند.در واقع در فروردین ماه امسال عملا حلقه واسط بین خریداران و فروشندگان بازار مسکن شهر تهران وجود نداشت و این اتصال قطع بود.

با این حال بعضی از متقاضیان خرید وفروش آپارتمان از جمله پول لازم ها، افرادی که به دلیل فرا رسیدن موعد دریافت وام مسکن به بودجه نقدی موردنظرشان برای خرید مسکن دست یافتند و تا حدودی بخشی از تقاضای سرمایه گذاری با حضور در بازار معامات ملکی، معامله 1243 فقره واحد مسکونی را انجام داده و به ثبت رساندند.

هر چند این میزان معامله مسکن در یک ماه به معنای سقوط بی سابقه معاملات مسکن به لحاظ تعداد خرید واحدهای مسکونی محسوب می گردد، با این حال این سقوط بی سابقه که تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا معاملات مسکن را تحت تاثیر قرار داد راستا تورم ملکی در پایتخت را نیز تغییر داد.

این رویداد نه تنها از ادامه راستا افزایشی تورم ملکی در شهر تهران جلوگیری کرد بلکه میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در فروردین ماه در مقایسه با اسفند 98 را معادل 3/ 2 درصد کاهش داد.میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با یک ماه قبل از آن-اسفند 98-مترمربعی حدود 300 هزار تومان افت کرد و تورم نقطه ای مسکن نیز از 42 درصد در اسفند پارسال در اسفندماه به 34 درصد در فروردین ماه رسید.

در واقع نه تنها شیب تورم نقطه ای مسکن در فروردین ماه امسال از 42 درصد در اسفند پارسال به 34 درصد رسید و کاهشی شد بلکه راستا تورم ماهانه مسکن در این ماه نیز منفی شد.این در حالی است که پیش تر در تحقیقات میدانی دنیای اقتصاد از شرایط بهاری بازار معاملات مسکن پیش بینی ثبت حدود هزار تا دو هزار فقره معامله خرید مسکن در فروردین ماه به عمل آمده و اعلام شده بود.

با این حال سوال مهمی که هم اکنون تحت تاثیر این سقوط بی سابقه حجم معاملات و عقبگرد قیمتی مسکن در فروردین ماه امسال وجود دارد آن است که آیا شرایط فعلی به معنای رکود سنگین و فرایند کاهشی قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود؟

مرکز آموزش دنیای اقتصاد با طراحی یک برنامه جدید با نام کارگاه بازار مسکن به زبان ساده، اولین دوره این برنامه آموزشی را با عنوان راهنمای بازار مسکن 99 به همراه خلاصه کاربردی تحولات ملکی 98 در تاریخ 18 اردیبهشت ماه امسال به شکل حضوری و 30 اردیبهشت به شکل مجازی برگزار می نماید. در این کارگاه سرفصل های مختلفی طراحی شده که یکی از آنها آنالیز فرایند بلندمدت گذشته قیمت مسکن در تهران و عوامل اثرگذار بر بازار مسکن 99 است. معرفی بازیگردانان این بازار در امسال و همچنین تشریح روابط دو گانه بین سه بازار مسکن، اجاره و زمین از جمله سرفصل های برنامه راهنمای بازار مسکن 99 است. هدف از برگزاری کارگاه بازار مسکن به زبان ساده تقویت شناخت فعالان بازار و همچنین تازه واردهای بازار مسکن 99 (افرادی که برای اولین بار برای خرید، فروش، اجاره داری و سرمایه گذاری ساختمانی وارد بازار ملک می شوند) است. این کارگاه توسط فرید قدیری دبیر گروه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد برگزار می گردد. متقاضیان شرکت در اولین دوره این برنامه که با عنوان راهنمای بازار مسکن 99 به همراه خلاصه کاربردی تحولات ملکی 98 برگزار می گردد، می توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 87762411 و 87762416 تماس حاصل نمایند یا به آدرس اینترنتی مرکز آموزش گروه رسانه ای دنیای اقتصاد به نشانی tc.den.ir مراجعه نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 971

به "شناسایی برنده زورآزمایی کرونا و معاملات مسکن پایتخت؛ آینده بازار املاک چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی برنده زورآزمایی کرونا و معاملات مسکن پایتخت؛ آینده بازار املاک چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید