راز گریه پیازی؛ چند ترفند برای جلوگیری از اشک ریختن هنگام بریدن پیاز!

به گزارش مجله توسعه دهنده، هر کسی که حتی یک بار پیاز را برش داده باشد می داند که بریدن پیاز همان و درآمدن اشک همان! با توجه به نقش مهم و برجسته پیاز در سفره غذای خاورمیانه، حل این مشکل یکی از چالش های آشپزی همه ماست.

راز گریه پیازی؛ چند ترفند برای جلوگیری از اشک ریختن هنگام بریدن پیاز!

به گزارش ایندیپندنت، آن چیزی که اشک ما را درمی آورد یک ماده شیمیایی تحریک نماینده است که با برش خوردن لایه های پیاز آزاد شده و باعث می گردد چشم ها بسوزند.

پیاز بیشتر از آب تشکیل شده است، به علاوه مقداری ویتامین و ترکیبات قندی؛ اما علاوه بر آن حاوی ترکیباتی از گوگرد هم است که در اصل یک نوع سپر حساب می گردد. یکی از راه های دفاعی گیاهان این است که موادی را فراوری نمایند که موجوداتی را که ممکن است آن ها را بخورند فراری می دهد. سایر گیاهان دارای خار یا برگ های گزنده هستند یا از سلول های خاصی ساخته شده اند که جویدن آن ها را سخت می نماید.

ترکیبی از گوگرد به نام پروپیل سولفوکسید در پیاز وجود دارد که وقتی پیاز را برش می دهید در هوا پخش می گردد. هنگامی که این ماده با رطوبت، مثلاً بخار آب موجود در هوا یا رطوبت طبیعی اطراف چشم شما تماس پیدا می نماید، به اسید سولفوریک تبدیل می گردد. اسید سولفوریک بویی قوی دارد و چشم شما را تحریک می نماید. غده های اشک در چشم به سرعت مشغول به کار شده و کوشش می نمایند تا چشم را بشورند.

حالا که علت اشک بار بودن پیاز را فهمیدیم، می دانیم هر چیزی که جلوی رسیدن پروپیل سولفوکسید به چشم را بگیرد، می تواند چشمان ما را هم از سوزش برهاند و بخار داخل آشپزخانه باعث افزایش احتمال سوزش چشم هنگام خرد کردن پیاز می گردد.

چند ترفند برای جلوگیری از اشک ریختن هنگام بریدن پیاز!

چند ترفند برای جلوگیری از اشک ریختن هنگام بریدن پیاز وجود دارد. دفعه بعد که برای خرد کردن پیاز آماده می شوید، کار خود را با بریدن و دور انداختن کمی از ته پیاز که ریشه های کوچک رشته ای زیادی از آن آویزان شده، آغاز کنید تا بیشتر ترکیبات سولفوریک (که در ریشه یافت می شوند) جدا شوند. سپس پوست آن را جدا نموده و با اشک کمتری برش دهید.

بعضی آَشپز ها پیاز ها را قبل از برش دادن به مدت 30 دقیقه در یخچال می گذارند که به کمتر اشک ریختن هنگام خرد کردن پیاز یاری می نماید، زیرا ترکیبات گوگردی دیگر به راحتی در هوا رها نمی شوند.

پیاز به بسیاری از غذا های مورد علاقه ما طعم می بخشد، بنابراین اجازه ندهید بوی آن شما را از پیاز دور کند.

اگر تعداد زیادی پیاز دارید که جوانه زده اند و دیگر مایل به خوردن آن ها نیستید می توانید آن ها را در گلدان کم عمقی بکارید و از گله ای زیبایش لذت ببرید. باغبان هایی که عاشق پرورش سرده های زینتی (آلیوم) هستند؛ تعداد زیادی از اعضای خانواده پیاز را برای ظاهر زیبایشان پرورش داده می دهند. بسیاری از آن ها با شکوفه هایی که توپ های رنگارنگی را روی ساقه های بلند ایجاد می نمایند بسیار زیبا و موردعلاقه زنبور ها و پروانه ها هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2208

به "راز گریه پیازی؛ چند ترفند برای جلوگیری از اشک ریختن هنگام بریدن پیاز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز گریه پیازی؛ چند ترفند برای جلوگیری از اشک ریختن هنگام بریدن پیاز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید