حمایت از فائو توسعه پرورش ماهی در قفس

به گزارش مجله توسعه دهنده، فائو جهت توسعه فعالیت های بخش کشاورزی ایران، توافقنامه ای را به منظور ارائه یاری های فنی و اقتصادی در زمینه توسعه آبزی پروری با سازمان شیلات منعقد کرد.

حمایت از فائو توسعه پرورش ماهی در قفس

به گزارش ، به نقل از دفتر نمایندگی فائو در ایران، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان شیلات ایران از امضای توافق نامه جدیدی به منظور تقویت ظرفیت ملی ایران در زمینه مدیریت و توسعه پایدار پرورش ماهی در قفس در دریا خبر دادند.

این پروژه 2 ساله که با پشتیبانی اقتصادی فائو در قالب برنامه های همکاری فنی این سازمان به امضای طرفین رسید، ضمن بهبود ظرفیت های ایران در زمینه پرورش ماهی در قفس در دریا، از کوشش های دولت ایران در راستای دستیابی به هدف بلندمدت آن برای فراوری سالانه 900 هزار تن ماهی به وسیله پرورش آبزیان در قفس در دریا پشتیبانی می نماید.

گِرولد بودِکِرِ، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای توافقنامه این پروژه گفت: فائو با تخصیص 292 هزار دلار به این پروژه، به دنبال یاری به دولت ایران جهت افزایش پایدار فراوری آبزیان به وسیله پروش ماهی در قفس در دریا است.

وی اضافه کرد: در مرحله اجرایی این پروژه، مدیران و مروجان طرح های پرورش ماهی در قفس در دریا مورد آموزش قرار می گیرند.

براساس این گزارش، ایران دومین فراوری کننده بزرگ محصولات آبزی پروری خاورمیانه است. در مقیاس جهانی نیز ایران 17مین فراوریکننده بزرگ محصولات آبزی پروری است. حدود 40 درصد کل فراوری ماهیان در ایران از آبزی پروری به دست می آید. همچنین 10 درصد صادرات محصولات کشاورزی ایران مربوط به فراوریات حاصل از آبزی پروری است که در مجموع حدود 1 درصد فراوری ناخالص داخلی کشور را شامل می گردد.

اما به علت تغییرات اقلیمی و کاهش شدید نزولات جوی طی سال های اخیر و کمبود آب شیرین در دسترس، پرورش ماهی در قفس در دریا یکی از اولویت های کلیدی دولت ایران برای تأمین پروتئین حیوانی، غذای سالم و معیشت جایگزین است.

با این وجود، ایران در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس با چالش هایی روبرو است، مواردی همچون دانش فنی ناکافی، کمبود فناوری ها و تجهیزات به روز و مناسب، فقدان دانش مرتبط در بین فعالان و نهاد های دولتی عرصه پرورش ماهی در قفس، طرح های بازاریابی نامناسب در زمینه فراوریات حاصل از پروش ماهی در قفس و تأمین ناکافی بچه ماهیان گونه های پرورشی.

حسینعلی عبدالحی، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در سخنانی در مراسم امضای توافقنامه این پروژه ضمن اشاره به قیمت پایین فراوری و تأمین پروتئین حیوانی به وسیله پرورش ماهی در قفس، این پروژه را مشترک بخشی مهم از کوشش های جاری برای دستیابی به یک اقتصاد مقاومتی دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 771

به "حمایت از فائو توسعه پرورش ماهی در قفس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از فائو توسعه پرورش ماهی در قفس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید