جراحی حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران به نتیجه می رسد؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، باید ارز ترجیحی حذف شود و از تداوم این سیاست فسادزا جلوگیری کرد؛ از سال 97 تا به امروز نمایندگان بخش خصوصی این مطالبه جدی را از دولت داشتند و معتقد بودند باید در اسرع وقت این اتفاق رخ می داد. حال که دولت تمرکز خود را روی حذف ارز ترجیحی گذاشته، متاسفانه برنامه مشخصی برای مقابله با تبعات آن ارائه نکرده و به نظر می رسد نمایندگان مجلس هم با همین استدلال چندان با حذف این ارز از سال آینده موافق نیستند.

جراحی حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران به نتیجه می رسد؟

تاثیر حذف ارز ترجیحی روی نهاده ها و کالاهای اساسی موجب شد تا نگرانی هایی بین تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ به وجود آید و در پی آن، نشست های مستمر انجمن ها و تشکل های حوزه کشاورزی با نمایندگان مجلس و وزرای مربوط برگزار شود.

در چارچوب این نشست ها، فعالان اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی از دولت خواستند تا برای مقابله با تبعات این اقدام، برنامه دقیقی ارائه دهد. پیشنهاد کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بر اساس یک مطالعه کارشناسی درباره حذف ارز ترجیحی، حمایت واقعی از تولید است. از سویی از دولت خواستند تا قیمت گذاری دستوری را کنار گذاشته و به جای مدیریت بازار بر اساس ذخیره سازی به فکر این باشد که تولید را مدیریت کند.

محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز در نشستی که میزبان محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس بودند بر پیاده سازی مدل علمی برای اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تاکید کرد.

برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی در سال آینده دقیق نیست

بر همین اساس، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس نیز با بیان اینکه برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی عملیاتی و دقیق نبود، گفت: در شرایطی که کشور به دلیل جنگ اقتصادی، ناکارآمدی های اقتصادی گذشته و تحریم ها در شرایط ناهمگون و بیمارگونه قرار گرفته است، نمی توان عمل جراحی اقتصادی عمیقی در شاکله آن انجام داد.

بر اساس اظهارات این نماینده مجلس با توجه به شرایط موجود، کمیسیون تلفیق درباره حذف یکباره ارز ترجیحی قانع نشد و بنابراین 9 میلیارد دلار در حوزه ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی به غیر از گندم در نظر گرفت، البته برای حمایت از تولید داخلی گندم، شرایط خاص دیگری نیز طراحی کرده است.

به عقیده خضریان، به نظر می رسد صحن علنی مجلس در مواجهه با این موضوع از مصوبه کمیسیون تلفیق حمایت و دفاع کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2111

به "جراحی حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران به نتیجه می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران به نتیجه می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید