تدوین طرح جامع آسیب شناسی شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد)

به گزارش مجله توسعه دهنده، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با کارکنان دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقدامات دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات را در یک سال اخیر تشریح کرد.

تدوین طرح جامع آسیب شناسی شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد)

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود حبیبی در نشست صمیمی با کارکنان دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات که با حضور محسن حاجی میرزایی در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش همکارانم تا به امروز طراحی، تولید، نگهداری، پشتیبانی و به روزرسانی سامانه های یکپارچه، به ویژه یکپارچه سازی سامانه های دانش آموزی، نیروی انسانی و مالی اجرا شده است.

حبیبی با اشاره به اینکه سامانه حقوق تحت وب به میزان پیشرفت 90 درصدی رسیده است و تنها مراحل رفع ایرادات و مغایرت ها در حال انجام است، افزود: سامانه های مدیریت واحد سازمانی و مدیریت منابع انسانی (بکفا) به مرحله اجرای کامل رسیده و زیرسامانه کارگزینی پیشرفت 60 درصد داشته است که مقرر است تا خاتمه دی ماه به طور کامل پیاده سازی شد. همچنین طراحی و پیاده سازی سامانه دانش آموزی به خاتمه رسیده است و استقرار و اجرای فاز اول آن در دیماه 1399 انجام می شود و برای تشکیل پایگاه اطلاعات عملیاتی (ODS) جهت شروع فرآیند هوشمندسازی و باز مهندسی فرآیندها و همچنین جهت ارائه گزارشات تحلیلی به مدیران، برنامه ریزی شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ازتباطات با اشاره به اقدامات دفتر فناوری اطلاعات، گفت: برای شناخت شرایط فناوری (اطلس فناوری ادارات و مناطق آموزش و پرورش) کل کشور، سامانه بانک اطلاعاتی و فرم های الکترونیکی در سطح استان ها و مناطق آموزش و پرورش در زمینه سخت افزار، نرم افزار، شبکه، مجازی سازی، بستر ارتباطی، مدیریت شبکه، پشتیبان گیری و اتاق کنترل و اطلاع رسانی جهت تکمیل بانک اطلاعاتی ایجاد شده است و براساس آخرین اطلاعات، رکوردهای اطلاعاتی شامل 2هزار و 675سخت افزار، 705 نرم افزار، 444 بستر ارتباطی، هزار و 456تجهیزات شبکه، 852 اتاق کنترل، 144 پشتیبان ذخیره سازی، 163 مجازی سازی و 184 شرایط شبکه ثبت شده است و این آمار همچنان در حال تکمیل است.

وی گفت: فرم الکترونیکی اطلس آموزشی برای برنامه ریزی بهتر میزان دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی، تجهیزات ارتباطی هوشمند و... طراحی و پیاده سازی شده و سامانه راهبران(rahbaran.medu.ir) برای روسای فناوری اطلاعات و ارتباطات استان ها و مسئولین فناوری مناطق طراحی شده است که تمامی کاربران سامانه های آموزش و پرورش از دانش آموزان، اولیا و معلمان و... مسائل و مسائل سامانه ها را در آن به صورت پیام ثبت و پاسخ آنرا دریافت می کنند.

حبیبی با اشاره به فراخوان شناسایی نیروی انسانی با انگیزه و جوان مورد نیاز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بکارگیری آنها در 20 درصد از کل پست های مصوب دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان نمود: با همکاری این نیروها، توانستیم طراحی سامانه جامع نماد (نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان) را تکمیل و اتصال رایگان مدارس به شبکه ملی اطلاعات را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم. همچنین در سه سطح فنی، امنیتی و حریم خصوصی ، پروتکل های ارتباطی را تدوین و استانداردسازی کردیم.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به راه اندازی سامانه iransmartschool.ir برای رصد و پایش مدارسی که در طرح هوشمندسازی مدارس حضور دارند، بیان نمود: تا کنون از 109هزار و 29 مدرسه کشور، 63هزار و 336 مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده اند و در 39هزار و 134 مدرسه تغییر سرویس اجرا شده است. همچنین 17هزار و 706 مودم جدید در مدارس کشور نصب شده است.همچنین آسیب شناسی های مربوط به طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت رایگان اجرا شده است.

وی ادامه داد: برای آموزش و تبادل اطلاعات در زمینه پشتیبانی از کاربران قبل از شروع سال تحصیلی، شبکه ارتباطی در بستر شاد برای روسای فناوری اطلاعات و ارتباطات استانها(32 نفر)، مسئولین فناوری مناطق(815 نفر) و دو نفر از مسئولین شاد یا گروه راهبران(2120 نفر)، ایجاد شده است. سامانه راهبران به طور کامل در اختیار پشتیبانی از برنامه شاد قرار گرفت و تا این لحظه41هزار و 819پیام از سوی کاربران ثبت شده و 34هزار و 627پیام توسط 998 راهبر فعال پاسخ داده شده است.

حبیبی توانمند سازی معلمان را در بهره برداری از شبکه شاد حائز اهمیت دانست و بیان نمود: در راستای توانمندسازی معلمان ، جزوات و فیلم های آموزشی در مورد اصول و زیست بوم آموزش الکترونیکی، مدرسه مجازی، آزمون مجازی و محتوای آموزشی دوره های ضمن خدمت آموزشی ،تدوین و در شبکه شاد بارگذاری شده است.

وی با اشاره به طرح سیم کارت دانش آموزی با احصای قابلیت های مورد نیاز سیم کارت اختصاصی دانش آموزان و معلمان و پیگیری تامین تجهیزات ارتباطی هوشمند (تبلت دانش آموزی) و برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه تامین تبلت دانش آموزی، گفت: طرح جامع آسیب شناسی شبکه آموزشی دانش آموز تدوین و برای زیست بوم آموزش الکترونیکی در آموزش و پرورش، چارچوب و قوانینی طراحی و تصویب شده است.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات در خاتمه از برنامه ریزی برای توسعه 11خدمت الکترونیک و راه اندازی سامانه تاییدیه تحصیلی در ماه گذشته و افتتاح آن توسط رئیس جمهور خبر داد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1513

به "تدوین طرح جامع آسیب شناسی شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین طرح جامع آسیب شناسی شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید