آموزش چیدمان مبلمان

به گزارش مجله توسعه دهنده، بدون شک از جمله فاکتورهایی که در طراحی دکوراسیون داخلی حائز اهمیت می باشد، چیدمان مبلمان می باشد. آشنایی با چگونگی چیدمان مبلمان می تواند در زیبایی هرچه تمام تر اتاق نشیمن به شما کمک کند. همان طور که می دانید عوامل مختلفی بر چیدمان مبلمان تاثیر می گذارد. برای مثال توجه به درب ورودی اتاق، شکل هندسی فضای مورد نظر و اندازه اتاق، از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه می باشد. نکته مهمی که قبل از چیدمان مبلمان باید به یاد داشته باشید، انتخاب مبلمان مناسب می باشد. برای مثال انتخاب مبلمانی که اندازه آن متناسب با اندازه اتاق بوده و با سبک طراحی فضا هماهنگی داشته باشد، از نکات قابل توجه می باشد. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، آموزش نکات لازم در زمینه چیدمان مبلمان می باشد. برای آشنایی با این نکات در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش چیدمان مبلمان

مرحله اول: طراحی فضای مورد نظر

آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، نقشه برداری از فضای مورد نظر می باشد. به این منظور در ابتدا باید نسبت به اندازه گیری تمامی المان های موجود در اتاق اقدام نمایید. با انجام این کار می توانید به یک نسبت از چگونگی چیدمان وسایل با توجه به اندازه فضای اتاق دست یابید.

در این مرحله با توجه به اندازه های به دست آمده نسبت به نقشه کشی اتاق بر روی کاغذهای گراف اقدام نمایید. در ابتدا لازم نیست محل قرار گیری مبلمان تعیین شود. بلکه بهتر است نمادی از هرکدام طراحی کرده و آن را با قیچی ببرید و آن را در فضای طراحی شده اتاق قرار دهید.

اگر این امکان برای شما وجود دارد بهتر است نسبت به طراحی اتاق با استفاده از نرم افزارهای ویژه اقدام نمایید. گزینه های زیادی برای انتخاب نرم افزاهای طراحی در مقابل شما واقع شده است. استفاده از این نرم افزارها به شما کمک می کند که محل قرار گیری، رنگ، استایل و اندازه سایر المان ها را تعیین نمایید.

مرحله دوم: تعیین کردن نقطه کانونی

در این مرحله نوبت به انتخاب و تعیین کردن نقطه کانونی اتاق می رسد. انتخاب نقطه کانونی باید با توجه به نوع کاربری اتاق تعیین شود. برای مثال نقطه کانونی اتاق نشیمن می تواند شومینه، تلویزیون یا تابلو یک تصویر باشد. نقطه کانونی در اتاق خواب، تخت خواب و در اتاق غذاخوری میز غذاخوری می باشد. انتخاب نکته کانونی در طراحی اتاق به چگونگی چیدمان مبلمان کمک می کند. چرا که مبلمان باید در اطراف این نقطه چیده شوند.

مقیاس بندی صحیح از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. برای مثال از تخت خواب یا میز غذاخوری در ابعاد بزرگ در اتاق استفاده نکنید. برای انتخاب این گونه المان ها در نظر داشته باشید که فضای اطراف آن ها باید تا اندازه ای خالی باشد که استفاده از آن ها را برای شما راحت تر کند.

در صورتی که المانی که به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته اید، قابل جا به جایی می باشد، بهتر است در صورت نیاز آن را جا به جا کنید. بهتر است محل قرارگیری نقطه کانونی به گونه ای باشد که با نگاه اول در معرض دید شما باشد.

پس از انتخاب نقطه کانونی، چیدمان وسایل باید به گونه ای باشد که توجه افراد در بدو ورود به اتاق به آن جلب شود. برای مثال در طراحی اتاق خواب باید از میز پاتختی، آباژور و سایر المان ها در این قسمت استفاده نمایید. در طراحی اتاق نشیمن انتخاب محل قرارگیری تلویزیون به عنوان نقطه کانونی می تواند انتخاب خوبی باشد.

مرحله سوم: چیدمان وسایل با توجه به نقطه کانونی

در این مرحله با توجه به نقطه کانونی، نسبت به چیدمان سایر المان ها اقدام نمایید. همان گونه که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، توجه داشته باشید که مبلمان از اندازه متناسب با اتاق نشیمن برخوردار باشد. هم چنین انتخاب فاصله مناسب بین المان ها و نقطه کانونی نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. توجه داشته باشید که تنها از یک المان در سایز بزرگ استفاده کرده و فضای اتاق را با انجام این کار پر هرج و مرج نکنید. انجام این کار نمای زیبایی ایجاد نخواهد کرد.

به یاد داشته باشید چیدمان مبلمان باید به گونه ای باشد که فضایی باز در اختیار شما قرار دهد. اهمیت این مسئله در هنگام ورود به اتاق دوچندان می باشد. بنابراین از قرار دادن صندلی یا هر وسیله دیگر در محل ورود به اتاق خودداری نمایید.

به یاد داشته باشید که از گوشه های اتاق به درستی استفاده نمایید. در صورتی که ابعاد اتاق نشیمن بسیار بزرگ است و تعداد مبلمان به اندازه ای نیست که فضای اتاق را به طور کامل پر کند، می توانید از مبلمان در گوشه اتاق استفاده نمایید.

توجه داشته باشید زمانی که نسبت به چیدمان مبلمان اقدام می کنید، فاصله بین آن ها را رعایت کنید. در هنگام چیدمان فاصله بین صندلی ها نباید زیاد به هم نزدیک یا از یکدیگر دور باشند. برای مثال رعایت فاصله 1.8-2.4 متری برای مبلمان هایی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، فاصله مناسبی می باشد.

مرحله چهارم: انتخاب میز مناسب

پس از چیدمان مبلمان، انتخاب یک میز مناسب نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید.

توجه داشته باشید در صورتی که از یک میز به عنوان المانی تزئینی در گوشه اتاق استفاده کرده اید، طول آن باید بیش تر از میز عسلی و میز جلو مبلی باشد.

از انتخاب میز جلو مبلی و میزهای عسلی که اندازه بزرگی دارند، خودداری نمایید. چرا که انتخاب چنین میزهایی باعث می شود دسترسی و رفت و آمد در اتاق با مشکل رو به رو شود.

در صورتی که بیش از دو ورودی برای اتاق وجود دارد، به یاد داشته باشید که راه مناسب برای دسترسی به آن ها وجود داشته باشد.

از قفل کردن راه های عبور و مرور به طور جدی بپرهیزید. برای مثال از قرار دادن صندلی در این فواصل خودداری نمایید.

توجه داشته باشید دسترسی به المان هایی مانند پریز برق برای افرادی که بر روی مبلمان می نشینند، فراهم باشد.

در صورتی که فضای اتاق نشیمن بزرگ می باشد، می توانید نسبت به جداسازی فضای اتاق اقدام نمایید. برای انجام این کار می توانید از المانی مانند یک کتابخانه برای جداسازی فضا و استفاده از قسمتی از آن یه عنوان فضای غذاخوری استفاده نمایید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 752

به "آموزش چیدمان مبلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش چیدمان مبلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید