یک زن پشت پرده بحران عربستان و کانادا

به گزارش مجله توسعه دهنده، ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه کانادا روز یکشنبه نگرانی شدید خود را از بازداشت های جدید فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان در عربستان از جمله سمر بدوی ابراز داشته و مسؤولان عربستانی را به آزادسازی فوری این زندانیان تشویق کرد، اما این درخواست اوتاوا خشم شدید مسؤولان ریاض را به دنبال داشت.

یک زن پشت پرده بحران عربستان و کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

ریاض در پاسخ به این انتقاد اوتاوا، سفیر خود در کانادا را فراخواند و خاطرنشان کرد، حضور سفیر کانادا در این کشور قابل پذیرش نیست، همچنین عربستان روابط تجاری خود با کانادا را به حالت تعلیق درآورد.

این تنش در پی گزارش عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از بازداشت دو فعال زن عربستانی به نام های سمر بدوی و نسیمه الساده در هفته گذشته در این کشور شروع شد.

الساده یک فعال زن در عربستان بوده و بدوی نیز در چند سال اخیر در دنیا شناخته شده است، به ویژه که او در سال 2012 در آمریکا جایزه بین المللی زن شجاع را دریافت کرد.

طبق گزارش دیده بان حقوق بشر، بدوی که متولد سال 1981 میلادی است، با به چالش کشیدن قانون تبعیض آمیز قیمومیت مردان در عربستان شناخته می گردد، او از جمله اولین زنان عربستانی بود که خواهان اعطای مجوز رانندگی، حق رای و کاندیداتوری در انتخابات شهرداری ها در عربستان شد.

بدوی در طول فعالیت های خود، شکایتی را علیه پدرش به دستگاه قضایی عربستان ارائه نموده و از او بابت خشونت های فیزیکی در طول 15 سال، مصرف مواد مخدر، ازدواج با 14 زن و نداشتن شغل شکایت کرد.

طبق قوانین عربستان بدوی به اتهام نافرمانی بازداشت شده و از آوریل تا اکتبر 2010 در زندان بود.

او در نهایت با فشار های کمپین های داخلی و دنیای حامی خود آزاد و سرپرستی اش به عمویش سپرده شد.

این فعال زن عربستانی در ادامه از وزارت امور شهری و روستایی عربستان بابت مخالفت با ثبت نام او برای کاندیداتوری انتخابات سال 2011 شهرداری ها شکایت نموده و در کمپین رانندگی زنان عربستانی در سال های 2011 و 2012 شرکت کرد، او به مبارزات زنانه خود ادامه داد تا اینکه مسؤولان عربستان به این خواسته ها پاسخ داده و اجازه صدور گواهینامه رانندگی برای زنان را صادر کردند.

وزارت خارجه آمریکا در سال 2012 در مراسمی با حضور هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا و نیز میشل اوباما، همسر باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت این کشور برگزار شده بود، به بدوی بابت کوشش هایش در زمینه حقوق زنان عربستانی جایزه بین المللی زن شجاع را اعطا کرد.

بدوی خواهر رائف بدوی، وبلاگ نویس مشهور عربستانی و بنیانگذار شبکه لیبرال عربستان است که در سال 2012 به اتهام اهانت به اسلام بازداشت شد، او در مه 2014 به 10 سال زندان و 1000 ضربه شلاق در طول 20 هفته محکوم شد، همچنین ولید ابو الخیر، همسر سابق این فعال زن نیز به دلیل فعالیت های حقوقی اش به 15 سال حبس محکوم شد.

بدوی علاوه بر دفاع از حق برابر برای زنان، کمپینی را برای آزادی همسر سابق و برادر خود به راه انداخت و طبق گزارش دیده بان حقوق بشر، فعالیت های او در زمینه حقوق بشر موجب شد مسؤولان عربستانی بدوی را هدف قرار داده و او را سال ها در تنگنا و فشار قرار دادند.

او در دسامبر 2014 ممنوع السفر شد و در ژانویه 2016 به دلیل فعالیت های مسالمت آمیزش که مسؤولان عربستانی را به ستوه آورد، تحت بازداشت موقت نهاده شد.

منبع: برترین ها
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 644

به "یک زن پشت پرده بحران عربستان و کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک زن پشت پرده بحران عربستان و کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید