یارانه مراکز توانبخشی کفاف هزینه معلولان را نمی دهد

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: سازمان بهزیستی به ازای هر مددجویی که در مراکز خیریه پذیرش می شوند، مبلغ دو میلیون و 250 هزار تومان تخصیص می دهد که با توجه به شرایط کرونایی و هزینه بالای نگهداری مددجویان، ناکافی است.

یارانه مراکز توانبخشی کفاف هزینه معلولان را نمی دهد

زهرا امینی سه شنبه 6 مهرماه در جریان بازدید فرماندار، رئیس دادگستری و دادستان ساوه و جمعی دیگر از مسئولان از مرکز نگهداری معلولین ذهنی بانو سمیه ساوه اظهار کرد: مرکز بانو سمیه ساوه بالاترین اندازه مشارکت غیرنقدی در سطح استان مرکزی را دارد و برای تامین هزینه های نقدی هم باید از ظرفیت خیرین، بخش خصوصی و صنعتگران استفاده کند.

وی در ادامه با اشاره به خدمت رسانی این مرکز به بانوان بالای 14 سال اعلام کرد: ساماندهی شرایط فضای فیزیکی و ساختمانی این مرکز از جمله مسائلی است که برای رفع شدن آن با تشکیل شورای مشارکت های مردمی مشترک بین استان مرکزی و شهرستان ساوه تصمیم گیری خواهد شد.

امینی در ادامه یارانه های معلولان و موضوع قیومیت را از دیگر مسائل برشمرد و اضافه نمود: کوشش خواهیم کرد مسائل این مرکز تا خاتمه امسال به حداقل برسد و ساماندهی فضای فیزیکی و ساختمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در مورد ناکافی بودن منابع مالی این مرکز برای تامین هزینه ها گفت: سازمان بهزیستی به ازای هر مددجویی که در مراکز خیریه پذیرش می گردد، مبلغ دو میلیون و 250 هزار تومان تخصیص می دهد که با توجه به شرایط کرونایی و هزینه بالای نگهداری مددجویان ناکافی است و انتظار می رود که با مشارکت خیرین و مردم بتوان هزینه ها را مدیریت و تامین کرد.

امینی با اشاره به فعالیت 33 مرکز شبانه روزی در سطح استان مرکزی گفت: هزینه های این مراکز به وسیله خدمات دولتی و مشارکت خیرین تامین می گردد.

به گزارش خبرنگاران، مدیر عامل مرکز نگهداری معلولین ذهنی بانو سمیه ساوه هم گفت: این موسسه خیریه با ظرفیت اسمی نگهداری از 130 معلول ذهنی و ظرفیت واقعی 121 توانخواه به جامعه هدف خود خدمت رسانی می نماید.

عباس خلیلی با اشاره به اینکه این موسسه خیریه در سال های اخیر با مسائل مالی روبرو شده است، اظهار کرد: مشارکت خیرین و آحاد مختلف جامعه در تامین هزینه های غیرنقدی می تواند مسائل مالی و کمبود منابع مالی آن را رفع کند.

وی به بالا بودن هزینه های مصرفی موسسه خیریه معلولین ذهنی بانو سمیه ساوه اشاره نمود و اضافه نمود: هزینه مصرفی آب، برق و گاز بالاست چرا که به علت معلول ذهنی بودن توانخواهان و شستشوی مستمر و استحمام توانخواهان مصرف این خدمات با افزایش روبروست. بعلاوه هزینه بالای تلفن به علت اعمال تعرفه خارج از محدوده شهری و بعلاوه ارتباط با خانواده توانخواهان بسیار بالاست.

وی عدم پرداخت مستمری توانخواهان به وسیله قیم های قانونی را یکی دیگر از مسائل این مرکز اعلام کرد و اضافه نمود: قطع یارانه توانخواهان بی سرپرست به وسیله سازمان بهزیستی از دیگر مسائل است. بعلاوه از آنجا که مکان نگهداری توانخواهان به صورت استیجاری بوده به علت فرسوده بودن ساختمان احتیاج به بازسازی اساسی دارد اما بعضی محدودیت ها وجود دارد که امکان بازسازی میسر نیست.

خلیلی به هزینه های سرسام آور درمانی و بیمارستانی توانخواهان اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایط ویژه و خاص بودن توانخواهان تامین احتیاج دارویی و هزینه های درمانی سرسام آور است و با وجود فراوری بیشتر داروها به وسیله شرکت های فراوری کننده دارو در سطح شهرستان نباید مسئله ای احساس گردد.

وی اعلام کرد: احداث و راه اندازی کمربندی غربی باعث دور شدن چندین کیلومتری جهت منتهی به این مرکز شده و این مشکل موجب عدم تمایل حضور خیرین، آژانس های تلفنی و آمبولانس جهت خدمت رسانی به مددجویان شده و هزینه حمل و نقل را افزایش داده است.

خلیلی احتیاج مبرم به فضای سبز مناسب جهت تقویت روحیه توانخواهان و فضاسازی با هدف تقویت روحیه نشاط و شادابی را از دیگر ضروریات دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1943

به "یارانه مراکز توانبخشی کفاف هزینه معلولان را نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه مراکز توانبخشی کفاف هزینه معلولان را نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید