گرد خستگی بر چهره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان

به گزارش مجله توسعه دهنده، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گرد خستگی بر چهره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان مشاهده می گردد.

گرد خستگی بر چهره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان

این مجتمع توریستی به اسم یکی از جاذبه های توریستی منحصر بفرد استان همدان در تمامی ایام مورد توجه توریستان و مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است، اما شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم های سنگین دشمن، گرد خستگی را بر چهره این مجموعه توریستی نشانده است. فاصله پنج کیلومتری گنجنامه تا شهر همدان موجب شده تا راستا دسترسی توریستان به سهولت فراهم گردد.

دهکده تفریحی گنجنامه یکی از دهکده های توریستی ایران با سطح کلاس جهانی در شهر همدان است، استان همدان در دل خود جاذبه های توریستی فراوانی دارد که گل سرسبد آنها غار علیصدر و مجموعه گنجنامه است. این دهکده توریستی زیبا در نزدیکی آبشار گنجنامه و در دامنه ارتفاعات کوه الوند قرار گرفته است.

این دهکده در مجاورت آبشار گنجنامه واقع شده و امکانات مختلفی از جمله تله کابین، سورتمه ریلی، آبگیر ماهیگیری، شهربازی گنج نامه، سینما چهاربعدی، بانجی جامپینگ دارد که تمام رده های سنی می توانند متناسب با علاقه از این مجموعه شاد و مفرح بهره مند شوند، بعلاوه طولانی ترین و سریعترین سورتمه ریلی کشور در دهکده تفریحی، ورزشی، فرهنگی گنجنامه همدان قرار گرفته است.

برای رهسپار شدن به ارتفاعات کوهستانی قله ای که به عروس کوه های ایران معروف بوده و بهره مندی از زیبایی های پنهان در دل رشته کوه الوند نظیر طبیعت دل انگیز و مصفا، کوه ها و صخره های مرتفع و آبشار زیبای گنجنامه، میتوان از تله کابین این دهکده استفاده کرد.

اگرچه مخالفت هایی از سال 1379 در اوایل ساخت این مجموعه صورت گرفت اما با گذشت زمان و ایجاد زیرساخت های متنوع و هم خدمات دهی مطلوب این مجموعه، نگاه منتقدان به احداث منطقه توریستی تفریحی گنجنامه تغییر کرد و حمایتی شد.

انتهای این دهکده به دشت میشان به اسم یکی از منطقه ها بکر ارتفاعات کوهستانی همدان منتهی می گردد که بسیاری از صاحب نظران از آن به اسم منزلگاه بهشتی یاد می نمایند.

دشت یا همان میدان میشان در بیش از نیم قرن گذشته همیشه اقامتگاه موقت کوهنوردان بوده است، چرا که در راستا اصلی صعود به قله الوند قرار گرفته است و وسعت آن حدود یک هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا به 2 هزار و 600 متر می رسد.

دهکده گنجنامه در واقع در راستا اصلی صعود به قله الوند قرار گرفته است و با قرار گرفتن در انتهای خط تله کابین که به دشت میشان منتهی می گردد میتوان به خوبی سیمای شهر همدان را رویت کرد.

اما مدتی است که تله کابین گنجنامه به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت قطعات و تجهیزات به علت تحریم ها و بعلاوه شیوع ویروس کرونا تعطیل است و فقط بخش هایی از جمله شهربازی آن همچنان فعال است.

دهکده گنجنامه همیشه و در همه فصول سال با صدها امکانات و پروژه های فرهنگی، تفریحی و ورزشی درحال خدمات رسانی مناسب به مسافران بود، این منطقه با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانسته جلوه ویژه ای به لحاظ توریستی به همدان بدهد و با تجهیز و سرویس نهایی دستگاه ها و توجه ویژه به امنیت و راحتی استفاده از امکانات موجود در مجموعه به خصوص خط تله کابین و ورزش های بانجی، اسکای تریال و تیرول لحظات زیبا و جذابی را برای توریستان و مسافران دیار الوند فراهم می آورد.

خط تله کابین این مجموعه با یک هزار و 680 متر طول، دکل بانجی منحصر بفرد در خاورمیانه با 42 متر ارتفاع و دو سکوی پرش، ورزش اسکای تریال، تیرول و امکانات خدماتی و اقامتی در دو سایت از جمله ویژگی ها و مزیت های قابل توجه مجموعه تفریحی گنجنامه است.

بعلاوه مجتمع تفریحی گنجنامه توان پذیرش چهار هزار و 500 مسافر در روز را دارد و این مجتمع در کنار یک هزار و 700 اثر و بنای تاریخی دیار هگمتانه از عوامل موثر برای جذب و حضور توریست در استان همدان است.

دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنجنامه همدان درسال 1379 اقدام به ایجاد منطقه نمونه توریستی در دامنه شمالی کوه های الوند کرد، این مجموعه پیروز به اخذ مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی و توریستی، صنایع دستی، سازمان تربیت بدنی و دریافت پروانه های ساختمانی کامل برای ساخت حدود 18 هزار متر زیربنای مسقف شده است.

این مجموعه که به اسم یکی از قوی ترین قطب های توریستی ایران و خاورمیانه مطرح شده و به عضویت سازمان جهانی توریستی (UNWTO) عایدیه است با ظرفیت روزانه 5000 نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به توریستان داخلی و خارجی داراست. از دیگر افتخارات این مجموعه کسب پروژه کار آفرین برتر در سال 1391 است.

بازگشایی دهکده گنجنامه احتیاج به حمایت مسئولان و رسانه ها دارد

رئیس هیات مدیره مجتمع تفریحی، توریستی، ورزشی گنجنامه همدان پیرامون گرد خستگی بر چهره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان گفت: درحال حاضر بیش از 80 درصد از فعالیت های دهکده تعطیل است.

سعید ترابیان افزود: حمایت و توجه ویژه مسئولان و رسانه های همدان در حوزه توریستی مایه دلگرمی سرمایه گذاران بخش خصوصی می گردد.

وی گفت: صنعت توریستی یکی از راهکارهای مهم و مناسب در توسعه استان همدان بشمار می رود و نقش این صنعت در اشتغالزایی و اقتصاد پویا بسیار مهم و موثر است.

این سرمایه گذار حوزه توریستی اعلام نمود: همدان با توجه به ویژگی های خاص تاریخی و طبیعی می تواند در راس توریستی کشور مطرح باشد اما آنگونه که باید تا به امروز معرفی نشده است.

رئیس هیات مدیره مجتمع تفریحی، توریستی و ورزشی گنجنامه همدان با تاکید بر اینکه بازگشایی مجدد تله کابین احتیاج به حمایت مسئولان دارد، تاکید نمود: نبود راستا دسترسی مناسب مشکل اصلی این منطقه توریستی است و اگر راستا مناسب برگشت برای این محور ایجاد گردد، تاثیر بسزایی در جذب توریست خواهد داشت.

ترابیان افزود: تسریع در ایجاد فیبر نوری، گازکشی و استاندارد سازی را در رونق گرفتن تله کابین تاثیرگذار است.

کرونا خسارت سنگینی به توریستی همدان وارد کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان همدان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا خسارت سنگینی به توریستی کشور از جمله این استان وارد کرد، گفت: مراکز اقامتی و کسب و کارهای وابسته به این صنعت با شیوع ویروس کرونا دچار آسیب های جدی شده است.

علی مالمیر گفت: توریستی همدان فصلی است و بخش اعظمی از عایدی یکساله تاسیسات توریستی و کسب و کارهای وابسته به این صنعت در نیمه اول سال محقق می گردد.

او افزود: با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال 1398 بیشترین آسیب به کسب و کارهای توریستی وارد شد، زیرا بقیه مشاغل بعد از مدتی به روال قبلی بازگشتند اما توریستی همچنان تعطیل است و تا سالهای بعد هم آثار و تبعات این رکود ادامه دارد.

وی با اشاره به خسارت های سنگین کرونا به فعالان این بخش افزود: بعضی از مراکز اقامتی با صبوری و نجابت خود چراغ توریستی را روشن نگه داشته و از اندوخته های پیشین هزینه های خود را پرداخت می نمایند.

او خاطر نشان کرد: از سال گذشته تا به امروز تنها 10 درصد از ظرفیت مراکز اقامتی استان پر شده و این به معنی بی میلی مردم برای سفر و در یک کلام تعطیلی بخش توریستی است.

مالمیر افزود: تسهیلاتی برای جبران خسارت وارد شده پرداخت شد که به علت سود بالا و نداشتن مدت زمان تنفس، گره ای از مسائل آسیب دیدگان باز نکرد و آنها هنوز به عایدی و فعالیتی نرسیده اند تا توان بازپرداخت اقساط را داشته باشند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان همدان؛ با توجه به ممنوعیت و محدودیت مسافران خارجی، مسافرتهای داخلی باید رونق بگیرد تا تاسیسات اقامتی و تفریحی استان به روال سابق بازگردد.

مسائل دهکده گنج نامه با یاری مدیران رفع گردد

استاندار همدان هم در بازدید از مجموعه تفریحی دهکده گنجنامه، خواهان رفع موانع و مسائل این مجموعه از سوی مدیران دستگاههای اجرایی استان شد و گفت: در راستای بازگشایی تله کابین کوشش گردد.

سیدسعید شاهرخی با قدردانی از زحمات کارکنان این مجموعه گفت: کرونا، تحریم های مالی، ممانعت از ورود توریست خارجی و گرانی قطعات، صنعت توریستی دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه را به تعطیلی کشاند.

وی اعلام نمود: با شیوع ویروس کرونا کل جهان بخصوص توریستی متضرر شد و کشور ایران و استان هم از این قاعده مستثنی نبود.

استاندار همدان با بیان اینکه مردم همدان قدردان زحمات کارکنان مجموعه تفریحی و توریستی گنجنامه هستند بر رفع مسائلی که مانع از فعالیت دهکده گنجنامه شده است تاکید نمود.

وی با اشاره به اجرای گازرسانی به گنجنامه تاکید نمود: اجرای این طرح به سرعت انجام گردد و شرکت گاز و راهداری با همکاری مسائل را رفع نمایند.

شاهرخی توسعه همه جانبه و هدفمند همدان را احتیاجمند یک حرکت جمعی دانست و توضیح داد: داشتن نگاه فرهنگی و فرابخشی به توسعه و پیشرفت همدان باید در بین نهادهای مردم نهاد و دیگر دستگاه های اجرایی وجود داشته باشند.

وی به استاندارد سازی دهکده تفریحی و توریستی اشاره نمود و گفت: تحریم ها موجب افزایش قیمت و گران شدن قطعات تله کابین شده و همین موضوع توجیه مالی برای دهکده گنجنامه ندارد.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه توسعه همدان باید همه جانبه و هدفمند به وسیله فعالان و دلسوزان دنبال گردد، اعلام نمود: افراد غیرمتخصص و با نفوذ مانع پیشرفت و توسعه همدان هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1845

به "گرد خستگی بر چهره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرد خستگی بر چهره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید