معرفی کامل جزیره های جنوب ایران

به گزارش مجله توسعه دهنده، معرفی جزیره های جنوب ایران

جزیره های جنوب ایران را می توان جواهر پنهان این کشور دانست. خیلی از ما فقط جزیره قشم و کیش را می شناسیم که برای خرید و تفریحات لاکچری مناسبند. اما به غیر از این دو جزیره گردشگری، جزیره های کوچکتر با طبیعت بکر تری هم در خلیج فارس وجود دارند که دیدنشان زندگی تان را عوض می کند. با خبرنگاران همراه باشید تا سری بزنیم به جزیره های جنوب ایران که کمتر در موردشان صحبت شده است.

معرفی کامل جزیره های جنوب ایران

کدام جزیره های جنوب ایران را نمی شناسیم؟

با اینکه در سال های اخیر به لطف اینفلوئنسرهای اینستاگرامی سفر به هرمز و هنگام خیلی مد شده است، اما هنوز هم خیلی از افراد فقط قشم و کیش را می شناسند. اما حقیقت این است که حداقل 40 جزیره کوچک و بزرگ دیگر در خلیج فارس وجود دارد که هیچ کدام از ما آن ها را نمی شناسیم. دلیلش هم این است که تعداد زیادی از این جزیره ها برخلاف هرمز و قشم مسکونی نیستند و به دلایل طبیعی یا استراتژیک امکان بازدید از آن ها وجود ندارد.

پس بیایید با آن دسته از جزیره های جنوب ایران که زیبایی فوق العاده و یگانه ای دارند آشنا شویم که شاید تصمیم گرفتیم اواخر همین تابستان سری هم به آنجا بزنیم!

جزیره هنگام

بعد از هرمز جزیره هنگام هم به خاطر دلفین هایش خیلی معروف شد. این جزیره در جنوب جزیره قشم واقع شده و 50 کیلومتر مربع مساحت دارد. از جمله تصاویری که حتما از این جزیره در اینترنت پیدا می کنید، آب های زلال با سواحلی سفید و آفتابی ست. هنگام هم مانند هرمز یکی از جزیره های کم جمعیت و قدیمی جنوب ایران است که بیشتر به دلیل بافت طبیعی و اکوسیستم منحصر به فردش معروف شده است. در این جزیره شما می توانید به تماشای دلفین ها بنشینید، در سواحل نقره ای شنا کنید و از بازارهای سنتی و بومی آن سوغاتی بخرید.

نقطه دیگر اشتراک جزیره هنگام و هرمز این است که از میان همه جزیره های جنوب ایران، این جزیره نیز از استعمار پرتغالی ها نجات یافته است.

راه های رسیدن به جزیره هنگام:

برای رسیدن به این جزیره باید حتما به قشم بروید. پس چه به صورت زمینی و چه هوایی خودتان را به قشم برسانید و سپس از آنجا سوار قایق شوید تا به هنگام برسید.

جزیره کیش

اول از همه با جزایر شناخته شده جنوب ایران شروع می کنیم و کم کم می رسیم به موارد کمتر شناخته شده تر. به همین دلیل جزیره فوق العاده گردشگری کیش که نسب به قشم خیلی کوچکتر است در صدر لیست ما قرار می گیرد. جزیره کیش از جمله معروف ترین جزیره های جنوب ایران است که دارای مساحتی برابر با 90 کیلومتر مربع بوده و بیضی شکل است.

معروفیت بالای این جزیره که سبب رونق اقتصادی در آن شده خیلی هم بی دلیل نیست. زیرا اگر به تاریخچه جزیره های جنوب ایران نگاه کنیم، جزیره کیش همیشه موقعیت حساسی در خاک ایران داشته است. کیش که در گذشته به قیس شناخته می شد پس از نابودی بندر سیراف در بوشهر قطب بازرگانی حنول ایران شد. در حال حاضر هم این جزیره منطقه آزاد محسوب می گردد و در تجارت و گردشگری خلیج فارس نقشی حیاتی سازی می کند.

اگر تا حالا به کیش نرفته اید پیشنهاد می کنیم که حتما از جاذبه های گردشگری آن مانند ساحل مرجانی، پارک دلفین، کشتی یونانی، شهر باستانی حریره و سافاری تماشا کنید. برای هتل هم خیلی نگران نباشید، چون خبرنگاران می تواند بهترین هتل ها را برای اقامت در جزیره زیبای کیش به شما معرفی کند.

راه های رسیدن به جزیره کیش:

شما می توانید هم به وسیله هواپیما مستقیما به کیش بروید و هم با قطار / اتوبوس به بندرعباس رفته و از آنجا با لنج به جزیره کیش سفر کنید.

جزیره قشم

حالا می رسیم به یکی از بزرگترین جزیره های جنوب ایران که مساحتی برابر با 1491 کیلومتر مربع دارد و به عبارتی 2.5 برابر کشور بحرین است. این جزیره بزرگترین جزیره ایران محسوب می گردد و اولین ژئوپارک خاورمیانه است که تحت حمایت سازمان یونسکو قرار گرفته است.

این جزیره 69 شهر و روستا را در خودش جا داده که معروف ترین آ ن ها قشم، سوزا، لارک، هنگام، چاهو و حمیری هستند. این جزیره نیز جزو جزیره های جنوب ایران با موقعیت استراتژیک است و در عین حال به دلیل داشتن طبیعت شگفت انگیز مقصد بسیاری از گردشگر های داخلی و خارجی به شمار می رود. از جاذبه های گردشگری قشم می توان به دره ستاره ها، غار خربس، تنگه چاهکوه و جنگل های حرا اشاره کرد.

راه های رسیدن به جزیره قشم:

شما می توانید هم با بلیط مستقیم هواپیما به قشم بروید و هم با قطار / اتوبوس به بندرعباس رفته و از آنجا در اسکله حقانی به مقصد قشم سوار لنج شوید.

جزیره لاوان

لاوان هم یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران است که بعد از قشم بزرگترین جزیره از نظر مساحت به شمار می رود. جزیره لاوان یا 76 کیلومتر مربع مساحت جزو جزایر مسکونی خلیج فارس است که در گذشته قطب صید مروارید این خلیج بود. این جزیره که با نام مروارید پنهان خلیج فارس شناخته می گردد، در قدیم یکی از منابع غنی مروارید بود، اما این روزها به دلیل منابع زیاد نفتی که در آب هایش پیدا شده به عنوان پایگاه استخراج نفت از آن استفاده می گردد.

بسیاری از شرکت ها و تاسیسات نفتی ایران در این جزیره شروع به فعالیت کرده اند و مردم و ساکنان این جزیره را به استخدام شرکت نفت درآورده اند. طرح توسعه جزیره لاوان و ایجاد منطقه اقتصادی ویژه در آنجا زیر نظر شرکت نفت ایران اجرا می گردد.

حواستان باشد که امکانات زندگی در این جزیره خیلی کم است و نباید انتظار امکانات جزیره قشم یا کیش را از آن داشته باشید.

راه های رسیدن به جزیره لاوان:

باید ابتدا به وسیله راستا زمینی یا هوایی به قشم بروید و سپس در آنجا سوار لنج شده و به لاوان برسید.

جزیره هرمز

اگر قبلا شنیده اید که جزیره هرمز یکی از جاهایی است که حتما قبل از مرگ باید ببینید، درست شنیده اید! یکی از زیباترین، بکرترین و رنگی ترین جزایر جنوب ایران، جزیره هرمز (هورموز به زبان محلی) است. این جزیره در جنوب شرقی بندرعباس قرار گرفته و با وسعت 42 کیلومتر مربعی در قلب تنگه هرمز است. هرمز زیبا سال ها تحت استعمار پرتغال قرار داشت و بارها شاهد شورش مردم منطقه علیه استعمارگران بود. اما بالاخره در زمان حکومت شاه عباس صفوی این جزیره پس گرفته شد و جایگاه خودش را به عنوان یکی از زیباترین جزیره های جنوب ایران پس گرفت.

با این حال جزیره هرمز هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و هیچ اقامتگاه لاکچری یا هتل خفنی ندارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر به کمپ کردن و لذت بردن از طبیعت بکر این جزیره علاقه ای ندارید، بهتر است به فکر اقامت در آنجا نباشید و فقط برای گشت نیم روزی به آنجا بروید.

جزیره هرمز ارتفاع خیلی زیادی ندارد و بالاترین قله آن در ارتفاع 186 متری واقع شده. در این جزیره شما می توانید از ده ها مکان زیبای طبیعی تماشا کنید که در یک روز جمع نمی شوند. از جمله معروف ترین مکان های جزیره هرمز می توان به ساحل سرخ معروف، دره مجسمه ها، غار نمکی، دره رنگین کمان و ساحل فرش اشاره کرد که هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگر های منطقه هستند.

راه های رسیدن به جزیره هرمز:

ابتدا به وسیله راستا زمینی یا هوایی به بندرعباس بروید و سپس به اسکله حقانی رفته و از آنجا سوار لنج های هرمز شوید.

جزیره ناز

یکی از جزایر ایران که می توان گفت با تمام سواحل ایران تفاوت دارد جایی نیست جز ناز! این جزیره با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد و در هنگام جزر باریکه ای از شن های درخشان در آن نمایان است که سه صخره از آب آن بیرون آمده است.

در زمان جزر با پس روی کامل آب دریا برای مدت زمان کوتاهی باریکه ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می کند.

هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کنند.

جالب است بدانید که جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می فرایند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است.

جزیره هندورابی

جزیره دیگری بین دو جزیره کیش و لاوان واقع شده است که نام هندورابی است و در 30 کیلومتری جزیره کیش واقع شده است. این جزیره برای کسانی که در پی مکانی بکر و دور از شلوغی های شهرهای پر هرج و مرج هستند بهترین گزینه انتخابی است.

جمعیت غالب این جزیره 191 نفر است و بیشتر آن ها هم به ماهیگیری مشغول هستند. زمانی که به این جزیره رفتید می توانید شواهدی از زندگی پرتغالی ها که در قرن نهم هجری در این جزیره زندگی می کردند را مشاهده کنید.

جزیره لارک

لارک جزیره کوچکی در نزدیک قشم است که تنها 48.7 کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره از شهرهای قشم محسوب می گردد و حدودا 300 خانوار در آن زندگی می کنند. مردم لارک بیشترا عرب قحطانی هستند و زبان شان عربیست. شغل اصلی مردم این جزیره ماهیگیریست و به دلیل نبود آب شیرین امکان کشاورزی برایشان مهیا نیست. جزیره لارک هم یکی از جزیره های جنوب ایران است که امکانات پیشرفته ای ندارد. پس یادتان باشد که قبل از رفتن به این جزیره حتما لوازم مورد نیازتان را در قشم یا بندرعباس تهیه کنید.

این جزیره به فیتوپلانکتون هایش معروف است که در فصل های گرم در آب های ساحل می درخشند و زیبایی خیره کننده ای را خلق می کنند.

راه های رسیدن به جزیره لارک:

اگر بتوانید روزهای پنجشنبه و جمعه خودتان را به بندرعباس برسانید می توانید در اسکله حقانی سوار لنج های لارک شوید. به دلیل محدود بودن ساعات تردد لنج ها حتما به تقویم رفت و برگشت آن ها توجه کنید.

جزیره مارو (شیدور)

اگر تا جزیره لاوان رفتید می توانید به سمت جزیره مارو هم بروید و از این جزیره هم تماشا کنید. این جزیره غیر مسکونی است و می توانید با کرایه کردن یک قایق با 20 یا 30 هزار تومانی از لاوان به مارو بروید. به دلیل حضور تعداد زیاد مار در این جزیره غیر سکنه ای در آن حضور ندارد. جزیره مارو یا شیدور زیست گاه جانداران مختلف است و جزو منطقه ها حفاظت شده کشور به شمار میرود.

جالب است بدانید که آنتن دهی اینترنت در این جزیره بسیار بالاست.

جزیره مینو

نخلستان و نیزارهای انبوه پوشیده شده اس طبیعتی بکر در جنوب کشور وجود دارد که از زیباترین جزیره های جنوب ایران به شمار می رود. جزیره مینو به وسیله رودخانه افرایند و افرایند کوچک از هم جدا می گردد و تنها راه دسترسی به آن پلی در ضلع جنوبی جزیره بر روی رودخانه جرف است.

در این جزیره حدودا 5 رودخانه جریان دارد که سفر به آن شما را با فرهنگ بومی، غذاهای سنتی، صنایع دستی و … مردم این قوم آشنا می گردد.

جزیره عباسک

جزیره کوچکی در خلیج فارس وجود دارد که در نزدیکی بندر بوشهر قرار گرفته است. این جزیره به عنوان یک پهنه گلی درون خلیج بوشهر است که بافت و جنس زمین آن برای کشاورزی مناسب نمی باشد. بازدید از این جزیره رایگان است و می توانید هر چند ساعتی که خواستید در آن بنمانید.

جزیره تنب بزرگ

همانطور که در بالا گفتیم جزیره ابوموسی و تنب های بزرگ و کوچک جزایر سه گانه استراتژیک ایران در خلیج فارس هستند. در این جزیره های جنوب ایران بیشتر نظامیان، کارمندان دولتی و خانواده های آن ها زندگی می کنند و مردم عادی به دلیل جغرافیای بسیار گرم و مرطوب در آن سکونت ندارند.

جزیره تنب بزرگ 10 کیلومتر مربع و تنب کوچک 2.5 کیلومتر مربع وسعت دارد.

جزیره سیری

منطقه سواحل نیلگون خلیج فارس دارای تنوع بالایی در فرهنگ، تاریخ و جاذبه های تماشای است که با سفر به سمت آن می توانید گنجینه کاملی از گردشگری را برای خودتان بدست بیاورید. یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران که بسیار تماشای است، جزیره سیری نام دارد. این جزیره به نام های دیگری مانند سری یا سوری هم شناخته می گردد. در جزیره تماشای در جنوب شرقی پهنه آب های نیلگون خلیج فارس در فاصله 30 مایلی جنوب غربی بندرعباس قرار گرفته است.

پوشش گیاهی این منطقه را گیاه هایی تشکیل می دهند که توانایی ذخیره بالای آب را دارند.

جزیره خارگ

بعد از جزایر گردشگری که در بالا معرفی کردیم، جزیره خارک یا خارگ است که از مهمترین بنادر صادراتی نفت خام در خلیج فارس به شمار می رود. فعالیت های نفتی در این جزیره به 6 دهه قبل باز می گردد. این جزیره مرجانی از همان ابتدای دریانوردی در خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

شرایط آب و هوایی جزیره خارگ با توجه به منطقه قرارگیری آن در تابستان ها گرم و شرجی است و در زمستان به تعادل می رسد که بهترین زمان هم برای سفر به آن اواخر پاییز و فصل زمستان است.

جزیره بونه

یکی دیگر از جزایر مسکونی که لیست جزیره های جنوب ایران قرار می گیرد، جزیره بونه به همراه دو جزیره کوچک دیگری که به نام های دارا و قبر ناخدا در انتهای شاقتصادی خلیج فار در دهانه خور موسی در استان خوزستان واقع شده است.

در این جزیره پرندگانی نظیر سلیم خرچنگ خور نیز زندگی می کنند.

بهترین زمان برای سفر به جزیره های جنوب ایران کی است؟

بهترین زمان برای سفر به جزیره های جنوب ایران از اوایل پاییز تا اواسط بهار است. این جزایر به دلیل داشتن آب و هوای به شدت گرم و شرجی در فصل تابستان به جهم واقعی تبدیل می شوند و برای کسانی که به این آب و هوا عادت ندارند خیلی گرم تر از حالت تحمل خواهند بود.

اگر می خواهید در زمانی به جنوب سفر کنید که امکان شنا در دریا و گرفتن آفتاب را داشته باشید، اوایل پاییز بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. با شروع زمستان همچنان روزهای جزایر گرم است اما شب هایش کمی خنک تر می گردد و برای شنا خیلی مناسب نیست.

نتیجه گیری

جزیره های جنوب ایران با طبیعت خیره کننده و جادویی شان یکی از ارزشمندترین مکان های گردشگری کشور ما را تشکیل می دهند. هر کدام از این جزیره های مسکونی طبیعت منحصر به فرد خودشان را دارند و با دره ها، خاک های رنگی و گونه های جانوری متنوع شان بهترین مقصد برای کمپ ها و مسافرت های چند روزه هستند.

البته چندی از این جزیره ها مسکونی نبوده و به وسیله دولت، شرکت نفت و همچنین نیروی نظامی ایران تحت کنترل قرار دارند و سفر به آن ها مقدور نیست.

اگر در پی اقامت های بومی در جزیره های جنوب ایران می شد، خبرنگاران با داشتن بیشترین تجربه در زمینه گردشگری ایران می تواند مکان های مناسبی را برای این سفر رویایی به شما معرفی کند.

  • ساحل سرخ کجاست؟

ساحل سرخ در یکی از جزیره های جنوب ایران به نام هرمز واقع شده و یکی از مهمترین المان های گردشگری این جزیره می باشد.

  • آیا می توان در جزیره هرمز شنا کرد؟

بله. بسته به فصلی که به هرمز سفر می کنید می توانید هر تایمی از روز و شب که خواستید در ساحل این جزیره زیبا شنا کنید.

  • کدام جزیره های ایران فرودگاه دارند؟

جزیره قشم و کیش به دلیل صنعت توریسم قوی و جزیره ابوموسی به دلیل نظامی بودن دارای فرودگاه هستند.

  • بهترین زمان برای سفر به جزیره هنگام کدام فصل است؟

اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به هنگام هستند. البته دلفین های معروف این جزیره را فقط در فصل دی و آذر می توانید ببینید.

  • جاذبه های گردشگری کیش کدامند؟

ساحل مرجانی، پارک دلفین، کشتی یونانی، شهر باستانی حریره و سافاری بهترین جاذبه های گردشگری این جزیره هستند که هر سال تعداد زیادی از گردشگران برا به سمت خود می کشانند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2244

به "معرفی کامل جزیره های جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل جزیره های جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید