گام بلند دانشمندان در راستای شکست سرطان!

به گزارش مجله توسعه دهنده، ایسنا نوشت: یک دستگاه اسفنجی قابل کاشت تازه به نام SymphNode، داروهایی را آزاد می نماید که پاسخ ایمنی را در برابر سرطان تحریک می نماید.

گام بلند دانشمندان در راستای شکست سرطان!

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس(UCLA) اسفنج کوچکی ساخته اند که می تواند در کنار تومور سرطانی کاشته گردد تا به بدن در مبارزه با آن یاری کند.

این دستگاه اسفنجی در آزمایش هایی که روی موش ها اجرا شده موجب بهبودی، جلوگیری از رشد و توسعه سرطان ها و افزایش زمان بقای بیمار شده است.

سیستم ایمنی بدن، خط مقدم قدرتمند دفاع در برابر پاتوژن ها و بیماری ها است، اما دسته ای از سلول های ایمنی به نام سلول های تی تنظیم نماینده(Tregs) وظیفه دارند اطمینان حاصل نمایند که به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله نمی نمایند. متأسفانه یکی از ترفندهای شرور سرطان، فریب این فرآیند و استفاده از آن برای محافظت از خود در برابر سیستم ایمنی است.

این امر Tregs را به یک هدف مجذوب کننده برای درمان سرطان تبدیل می نماید و در مطالعات قبلی، دانشمندان راه هایی برای برنامه ریزی مجدد Tregs به سلول های ایمنی سرطان کُش پیدا نموده اند. با این حال، در حالی که کاهش سطح Treg می تواند به آسیب پذیری بیشتر سرطان ها یاری کند، اگر این کار در کل سیستم انجام گردد، خطر ایجاد عوارض خود ایمنی را در پی دارد. بنابراین پژوهشگران دانشگاه UCLA در پژوهش تازه خود، روش تازهی را برای پاکسازی Tregs فقط در ناحیه بسیار نزدیک به یک تومور توسعه داده اند.

نتیجه نهایی، دستگاهی شده است که SymphNode نامیده می گردد و در اصل، یک اسفنج زیست تخریب پذیر به مقدار یک پاک کن در انتهای یک مداد است. این اسفنج از یک ماده هیدروژل مانند به نام آلژینات(alginate) ساخته شده و حاوی داروهایی است که نه تنها Tregs را مسدود می نماید، بلکه سایر سلول های تی ضد سرطانی را نیز احضار می نماید.

هنگامی که یک SymphNode درست در کنار یک تومور کاشته می گردد، با آزاد کردن محموله دارویی خود آغاز به کار می نماید.

دانشمندان این سیستم را روی موش های مبتلا به سرطان پستان و ملانوما آزمایش کردند که نتایج قابل توجهی به همراه داشت. SymphNode تومورها را در 80 درصد مبتلایان به سرطان پستان کوچک کرد و در 100 درصد موارد از متاستاز جلوگیری کرد.

این دستگاه حتی رشد تومور دوم را در جای دیگری از بدن متوقف کرد. در حالی که موش هایی که از این دستگاه بی بهره ماندند، پس از توسعه سرطان به مغز و غدد لنفاوی، در عرض چند هفته جان خود را از دست دادند.

موش های مبتلا به ملانوما حتی بهتر عمل کردند و تومور سرطانی 100 درصد از موش های تحت درمان کوچک شد و در بیش از 40 درصد از آنها به سطوح غیرقابل تشخیص کاهش یافت.

در نهایت، صرف نظر از اینکه موش ها مبتلا به چه نوع سرطانی بودند، طول عمر آنها به اندازه قابل توجهی افزایش یافت و تا دو برابر نسبت به موش های درمان نشده افزایش یافت.

آزمایش نهایی نیز 100 روز پس از آغاز درمان انجام شد، زمانی که دانشمندان تومور دوم را به موش هایی تزریق کردند که به آنها SymphNode داده شده بود و از سرطان پستان جان سالم به در برده بودند. این تومورهای تازه رشد نکردند و این نشان می دهد که سیستم ایمنی موش هنوز خاطره ای از آنها را حفظ نموده و می تواند با موفقیت با آن مبارزه کند.

این مطالعه امیدها را برای درمان بالقوه تازهی افزایش می دهد که نه تنها می تواند سرطان های سخت را درمان کند، بلکه از عود مجدد آنها نیز جلوگیری می نماید.

دانشمندان در حال حاضر بر روی تجاری سازی این تکنیک به وسیله شرکتی به نام Symphony Biosciences کار می نمایند.

این پژوهش در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2306

به "گام بلند دانشمندان در راستای شکست سرطان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بلند دانشمندان در راستای شکست سرطان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید