کشف علت مقاومت دارویی در بیماران مبتلا به سرطان معده

به گزارش مجله توسعه دهنده، دانشمندان می گویند یک نوع پروتئین خاص باعث مقاومت به دارو های شیمی درمانی در بیماران سرطان معده می گردد.

کشف علت مقاومت دارویی در بیماران مبتلا به سرطان معده

به گزارش خبرنگاران به نقل از ویل کورنل، سرطان معده پنجمین سرطان رایج در دنیا است که سالانه بیش از یک میلیون نفر به آن مبتلا می شوند. براساس اعلام سازمان بهداشت دنیای خطر بروز این سرطان از بدو تولد تا سن 74 سالگی در مردان 1.87 درصد و در زنان 0.79 درصد است.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در درمان سرطان معده وجود دارد، مقاومت سلول های سرطانی به دارو است. به تازگی دانشمندان دانشگاه ویل کورنل پروتئینی که باعث مقاومت سرطان معده در برابر دارو های شیمی درمانی می گردد را کشف کردند. این موضوع می تواند به درمان بهتر بسیاری از سرطان ها یاری کند.

محققان در پژوهش خود دریافتند بعضی سلول های سرطانی در مقابل دارو های شیمی درمانی خانواده تاکسان (Taxane) مقاومت نشان می دهند که این موضوع ریشه در یک نوع پروتئین دارد. تاکسان یکی از نخستین دارو های درمانی برای سرطان است، اما مقاومت به این دارو کار را به ویژه در بیماران سرطان معده سخت می نماید.

مدیر این تحقیقات می گوید: بسیاری از افرادی که به سرطان معده مبتلا هستند کمتر از یکسال زنده می مانند اما اگر ما بتوانیم به راهکاری برای تاثیرگذاری بیشتر داروی تاکسان دست یابیم، این موضوع می تواند پیشرفت بزرگی در درمان این سرطان باشد. متاسفانه بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به سرطان معده به داروی تاکسان مقاومت نشان می دهند.

در گذشته تحقیقات متعددی درباره چگونگی ایجاد مقاومت در برابر این دارو انجام گرفته اما به نتیجه مشخصی ختم نشده است. اکنون متخصصان می گویند این مقاومت دارویی به علت پروتئینی به نام CLIP-170 رخ می دهد. این پروتئین به طور طبیعی در ساختار اسکلت سلولی نقش دارد.

دانشمندان امیدوارند با کشف ساز و کاری که سلول های سرطانی از آن برای مقاومت در برابر شیمی درمانی استفاده می نمایند بتوانند به راهکاری موثر برای درمان سرطان به ویژه سرطان معده دست یابند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2034

به "کشف علت مقاومت دارویی در بیماران مبتلا به سرطان معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف علت مقاومت دارویی در بیماران مبتلا به سرطان معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید