پیامدهای خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام در افغانستان

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرگزاری خبرنگاران- شبکه خبری فرانس24 با اشاره به خروج نیروهای آمریکا و ناتو از پایگاه هوایی بگرام پس از 20 سال اشغال این کشور، نوشت: آمریکا در این جنگ هزینه های جانی و اقتصادی هنگفتی صرف کرد اما دستاوردی جز تحقیر نداشت.

پیامدهای خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام در افغانستان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از تارنمای شبکه خبری فرانس 24، در حالیکه واشنگتن اعلام نموده است تا انتها ماه اوت (اوایل شهریور) خروج نیروهای خود را از این کشور به انتها می رساند، مقامات روز شنبه گفتند صدها جنگجوی طالبان در درگیری های شدید با نیروهای دولتی در چندین ولایت افغانستان کشته شده اند.

بیانیه واشنگتن پس از تخلیه پایگاه هوایی بگرام به وسیله نیروهای نظامی آمریکا و ناتو صورت گرفت؛ همان پایگاهی که نیروهای ائتلاف عملیات خود را به مدت دو دهه علیه طالبان و متحدان القاعده آنها راهنمایی می کردند.

درواقع آمریکا که با گذشت 20 سال از اشغال نظامی افغانستان موجب ایجاد طولانی ترین جنگ ایالات متحده، کشته شدن هزاران نظامی این کشور و ناتو شد و میلیاردها دلار هزینه به مردم آمریکا تحمیل کرد؛ در حالی افغانستان را ترک می نماید که این کشور بیش از هر زمان دیگری گرفتار ناامنی و بی ثباتی است.

هرچند سخنگوی گروه طالبان در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام، آن را گام خوبی توصیف و تاکید نمود که خواستار خروج همه نیروهای بیگانه از افغانستان است، چراکه با خروج کامل نیروهای بیگانه، افغان ها می توانند به صلح و امنیت نزدیک شوند.

اشرف افضل استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ناتینگهام در این خصوص به فرانس24 گفت: بگرام راهبردی ترین پایگاه کشور افغانستان است. این پایگاه به وسیله شوروی سابق برای نیروهای اشغالگر در افغانستان ساخته شده است. بنابراین موضوع خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف مهمترین عقب نشینی نظامی بشمار می رود و بسیار نمادین است.

وی اضافه نمود: اکنون یکی از موضوعات اساسی این است که آیا ارتش ملی افغانستان قدرت و آمادگی کافی برای محافظت از پایگاه را دارد؟

افضل ادامه داد: از نظر توانایی، سلاح و نیرو، من معتقدم که افغانستان از قدرت کافی برخوردار است. چراکه موقعیت این پایگاه به گونه ای است که حمله به آن سخت است و کسی نمی تواند به راحتی و مخفیانه به بگرام حمله کند. اما اراده برای دفاع از آن چیز دیگری است. گزارش هایی که من از مردم دریافت می کنم این است که ارتش ملی افغانستان در برابر طالبان ذوب می گردد و من نمی دانم آیا اراده ای برای ایستادگی و دفاع از بگرام که قرار نیست مورد استفاده مستقیم آنها قرار گیرد، وجود دارد.

وقتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جزئیات عقب نشینی را اعلام نمود، لحن مغمومی داشت.

این استادیار دانشگاه ناتینگهام ضمن اشاره به سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هنگام اعلام جزئیات عقب نشینی که به گفته وی لحن مغمومی داشت، تاکید نمود: بایدن و در واقع ترامپ از مدتها قبل دریافته بودند که این جنگی است که آنها شکست خورده اند. آنها در این جنگ سرمایه گذاری بسیاری انجام دادند و جان های فراوانی از دست دادند، اما هیچ چیز به دست نیاورده اند. بی شک این جنگ حقارت بسیاری برای آنها به ارمغان داشته و هیچ دستاورد مثبتی نداشته است.

پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل از 20 سال پیش و زمان آغاز حمله آمریکا به افغانستان در اختیار نیروهای ایالات متحده و ناتو بود و مانند بخشی از خاک آمریکا بشمار می رفت که مقامات بلند پایه آمریکا مانند روسای جمهوری این کشور بدون هماهنگی با دولت افغانستان به آن رفت و آمد می کردند.

نگرانی های امنیتی از خروج ارتش آمریکا از بگرام افغانستان

هرچند شاید هنوز هم تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی در افغانستان به سر ببرند، اما بیرون رفتن نظامیان آمریکا از این پایگاه، به طور نمادین انتها حضور نظامی و جنگی آمریکا در افغانستان به شمار میرود و از طرف دیگر طالبان هم این اقدام را پیروزی خود تلقی نموده است.

نیروهای آمریکایی در حالی افغانستان را ترک می نمایند که سرعت پیشروی طالبان در شهرستان های این کشور آسیای میانه، نگرانی های زیادی را بوجود آورده به گونه ای که حتی اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان در کابل نسبت به وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داده است.

آمریکایی ها با اقدامات اشتباه و تحریک آمیز خود طی 20 سال گذشته در افغانستان که شامل شکنجه زندانیان، عملیات شبانه، کشتن یک افسر آمریکا در روستای پنجوایی در قندهار، افزایش کشت و فراوری مواد مخدر و ده ها مورد دیگر می گردد، باعث به وجود آمدن شرایط امروز در افغانستان شده اند.

آمریکایی ها بیش از 20 گروه تروریستی را که از کشورهای مختلف دنیا به افغانستان آورده اند به هنگام ترک افغانستان به جای می گذارند که موجب پدید آمدن آینده مبهم و تاریکی برای افغان ها است.

وزارت دفاع افغانستان هم روز آدینه تائید نموده که پایگاه بگرام که در سال 2009 میزبان حدود 40 هزار نظامی آمریکا بود، به ارتش افغانستان واگذار شده است، هر چند معین نیست نیروهای افغان در شرایط موجود چگونه از این پایگاه حفاظت خواهند کرد.

نشریه آمریکایی نیوزویک طی گزارشی درباره خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام نوشت که کشورهای منطقه از افزایش خشونت ها در افغانستان ابراز نگرانی نموده اند و در حالی که نیروهای آمریکا، بگرام را در چهارچوب خروج کلی نیروهایشان از افغانستان ترک نموده اند؛ روسیه، ایران و چین در حال آنالیز گزینه های خود برای آینده نامعلوم افغانستان هستند.

با اینکه خروج از بگرام بخشی از فرایندی است که پنتاگون آن را خروج منظم و ایمن نیروهای آمریکا و ائتلاف از افغانستان نامیده اما کشورهای منطقه از افزایش خشونت ها در افغانستان، ابراز نگرانی نموده اند.

یکی از این طرف های نگران مسکو است که تجربه سخت خود از نبرد در افغانستان را دارد. به گفته ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با خروج نیروهای آمریکا شاهد افزایش فعالیت طالبان به خصوص در شمال و نزدیک مرزهای آسیای مرکزی بوده ایم. او در عین حال ابراز اطمینان کرد که طالبان احتمالا وارد سنگرهای قدرت دولت افغانستان از جمله کابل نخواهند شد و به نظر می رسد که گروه طالبان فاقد منابع ضروری است.

آمریکا و طالبان در 2020 به توافق صلح تاریخی برای تسهیل خروج نظامیان آمریکا و هموار کردن راه برای صلح بین دولت کابل و طالبان دست یافتند، هر چند که طالبان به تصرف قلمرو ادامه داده است.

مسکو که حتی پیش از آغاز مذاکرات دولت ترامپ با طالبان، از نمایندگان این گروه میزبانی نموده و روابطی را با امید به تضمین نقش خود در افغانستان برقرار نموده بود، اکنون هم روی این روابط برای تضمین ثبات در افغانستان، حساب باز نموده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در عین حال در باره تاثیرات منفی بی ثباتی در افغانستان بر همسایگانش و جمهوری های شوروی سابق در آسیای میانه مانند قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ابراز نگرانی نموده است.

در همین حال پکن رقیب دنیای واشنگتن هم به آنالیز پیغامدهای سیاست آمریکا در افغانستان پرداخت و ژانک ژون نماینده چین در سازمان ملل متحد در کنفرانس مقابله با تروریسم گفت که خروج نیروهای خارجی موجب وخامت شدید اوضاع امنیتی در افغانستان شده است و نیروهای تروریستی در حال ایجاد هرج و مرج هستند.

پکن و اسلام آباد شریک راهبردی آن هم نسبت به این اقدام ابراز نگرانی نموده اند. پاکستان که روابط عمیقی در افغانستان دارد، پیشنهاد داده که از نفوذ خود بر طالبان برای پیشبرد مذاکرات صلح استفاده نماید. در همین حال پاکستان و هند یکدیگر را به حمایت از فعالیت های تروریستی در افغانستان متهم نموده اند. همزمان با کاهش حضور نظامی آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه هم روز دوشنبه تاکید نمود که واشنگتن یاری ها به کابل را از راه های دیگر حفظ خواهد نمود. وی تاکید نمود که آمریکا، افغانستان را رها نمی سازد و تعهدش به این کشور حتی پس از بیرون رفتن نیروهای ارتش، به قوت خود باقی است

حمله طالبان به بگرام افغانستان دفع شد

نیروهای طالبان پس از ترک فرودگاه بگرام به وسیله آمریکایی ها شب گذشته به این منطقه حمله نموده و پس از مقاومت نیروهای امنیتی و مردم مجبور به عقب نشینی شدند.

شایق سنجنی فرمانده پلیس شهرستان بگرام افغانستان گفت که طالبان شب گذشته از استان کاپیسا به شهرستان بگرام حمله کردند.

وی گفت که در این درگیری یک عضو طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی شده و به نیروهای دولتی هم آسیبی نرسیده است.

نظامیان آمریکایی روز آدینه گذشته این پایگاه را پس از 20 سال ترک نموده و به وزارت دفاع افغانستان سپردند. این نخستین حمله طالبان پس از ترک نظامیان آمریکایی به بگرام است.

فرودگاه بگرام عظیمترین مرکز نظامی مقر فرماندهی آمریکا در افغانستان بود و طالبان خروج آمریکا از این پایگاه را پیروزی عظیم برای خود تلقی می نماید.

احمدالله وثیق از اعضای هیأت مذاکره نماینده طالبان در دوحه امروز در توئیتی نوشت که وی مدتی در این پایگاه زندانی بوده و از شنیدن ترک نظامیان آمریکایی از این پایگاه مسرور شده است.

مقام واشنگتن: همه نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام خارج شدند

خبرنگار فاکس نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اطلاع داد، همه نیروهای این کشور از پایگاه هوایی بگرام واقع در شمال مرکز افغانستان خارج شدند.

در ادامه برآورد ها درباره خروج نظامیان آمریکا و دیگر کشورهای ناتو از افغانستان، یک مقام واشنگتن از خروج همه نیروهای این کشور از پایگاه هوایی بگرام اطلاع داد.

جنیفر گریفین خبرنگار حوزه امنیت ملی در شبکه فاکس نیوز در پیغامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان اطلاع داد.

این خبرنگار در پیغام خود نوشت: یک مقام ارشد ایالات متحده به من گفت، همه نیروهای ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام خارج شدند؛ پایگاهی که اصلی ترین پایگاه هوایی ارتش ایالات متحده بود و یک ساعت با کابل (مرکز افغانستان) فاصله دارد.

این خبر در شرایطی منتشر شده که روز سه شنبه هفته جاری، شبکه یک تلویزیون افغانستان به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش گردد، گزارش داده بود که پایگاه هوایی بگرام که عظیم ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان است، به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده خواهد شد.

پایگاه هوایی بگرام در 20کیلومتری شمال کابل واقع شده است و عظیمترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

این پایگاه بعلاوه پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن موقع، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای توافقنامه صلح بین دو طرف، فرایند خروج نظامیان واشنگتن و متحدان این کشور از افغانستان آغاز شده است.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام در شرایطی اجرا شده که رویترز روز چهارشنبه گزارش داده بود که فرایند خروج نظامیان این کشور از افغانستان جلوتر از برنامه معین شده واقع شده است و واشنگتن فقط چند روز با تکمیل این فرایند فاصله دارد.

مقام های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نگردد به این خبرگزاری گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین المللی این منطقه باقی می مانند، نمی گردد.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور شرح دادند که تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند حدود 650 نفر خواهد بود

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1826

به "پیامدهای خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامدهای خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید