پرخاشگری بچه ها

به گزارش مجله توسعه دهنده، رفتارهای پرخاشگرانه در بچه ها بسیار شیوع دارد. با توجه به پیامدهای منفی آنها ، ضروری است که به دنبال عوامل محافظتی باشید که از پیشرفت آنها در رشد اولیه جلوگیری می نماید یا آنها را کاهش می دهد ، قبل از اینکه جبران ناپذیر شوند.

پرخاشگری بچه ها

رفتار پرخاشگرانه به هر نوع رفتار عمدی که منجر به تهدید کردن یا آسیب رساندن عاطفی و جسمی به خود یا شخص دیگری که خواستار آسیب دیدن نیست تعریف می گردد. به طورکلی رفتارهای پرخاشگرانه دوران کودکی با بزهکاری، سوء مصرف مواد، حرمت نفس پایین، کاهش بهزیستی عاطفی، نقص در تشکیل روابط دوستی جدید، افسردگی، مسائل تحصیلی و ضعف در مهارت های آموزشی، ناتوانی های دوران عظیم سالی، ناتوانی در خواندن نشانه های هیجانی دیگران و نقص در توانایی ارتباط اجتماعی ارتباط مشخصی دارد.

نتایج نشان میدهند که هم آموزش والدین و هم کنترل مهاری ، رفتار پرخاشگرانه را در بچه ها معین می نمایند. علاوه بر این ، کنترل مهاری تا حدی ارتباط بین آموزش والدین و رفتار پرخاشگرانه را پس از محاسبه سن واسطه قرار داد. با این حال ، یک مدل مدیتیشن تعدیل شده نشان داد که تحصیلات پایین والدین با سطوح بالاتری از رفتار پرخاشگرانه همراه است ، که در دختران ، به طور مستقل از کنترل مهاری رخ می دهد. در مقابل ، کنترل مهاری این رابطه را در پسران ایجاد می نماید. این نتایج حاکی از اهمیت آموزش والدین و کنترل مهاری در رفتار پرخاشگرانه بچه ها است و از این ایده حمایت می نماید که هر دو ساختار برای درک این مسائل رفتاری در مدارس ، به ویژه در پسران مرتبط هستند.

به گزارش خبرنگاران، نتایج تحقیقات نشان می دهد که آموزش نقاشی و موسیقی به وسیله برون ریزی افکار و احساسات ابراز نشده و تقویت مهارت های انعطاف پذیری و بسط و سیالی، موجب کاهش پرخاشگری و تقویت خلاقیت در بچه ها پیش دبستانی می گردد و درنتیجه می توان از آن ها به عنوان روش های آموزشی مؤثر در بچه ها پیش دبستانی استفاده کرد.

عوامل پرخاشگری بچه ها

کار هنری بچه ها پرخاشگر، انعکاسی از موضوعات دردناک و پرخاشگرانه آن هاست و فرایند خلق هنر، پرخاشگری را به اشکال بیرونی انتقال می دهد و این عامل، استرس و پرخاشگری درمان جوها را فرومی نشاند و به آن ها اجازه می دهد تا در دنیای درونی خودشان تأمل نمایند و از هنر درمانی در مجموعه های آموزش با بچه ها پرخاشگر استفاده الگویی نمایند.

بنابراین بچه ها با نقاشی می توانند رفتارهای خشونت آمیز خود را کاهش دهند و عواطف خویش را به شکلی که ازلحاظ اجتماعی نابهنجار محسوب نمی گردد، بیان نمایند.

بر اساس یافته های فوق، موسیقی، محرک نیرومندی است که همزمان قادر است بر جسم و روح مؤثر باشد، به افراد یاری کند تا از راهبردهای مقابله ای مناسب و باثبات استفاده نمایند و موجب تعدیل رفتارهای پرخاشگرانه گردد.

ازآنجاکه فرد پرخاشگر، دچار اختلال در رفتار، عاطفه، احساس، تصویرسازی ذهنی و روابط میان فردی است و رفتار آشفته، نتیجه عدم هماهنگی در وجود فرد است، موسیقی می تواند در برگرداندن هارمونی و نظم و درنتیجه سلامتی به فرد یاری کند.

محققان پیشنهاد داده اند در مراکز تحصیلی، برای تقویت و افزایش مهارت های کنترل و مدیریت خشم و کاهش میزان پرخاشگری در والدین و بچه ها پیش دبستانی، کارگاه های آموزشی برگزار گردد. بر این اساس می توان با به کارگیری آموزش نقاشی و آموزش موسیقی در سایر گروه های آسیب پذیر مانند نوجوانان و بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست نیز از اثرات آن ها بهره برد.

اما روش هایی برای از بین بردن پرخاشگری:

1. یاری کنید تا کودک تان به آرامش درونی برسد

2. نگذارید کودک لب ریز از خشم گردد

3. درون کودک بد را نیز ببینید

4. خنده: بهترین دارو برای کودک عصبانی

5. روش مناسب ابراز خشم

6. نیازی نیست کودک شما کمال گرا باشد

همچنین بهتر است برای برخی حرف هایمان جایگزین پیدا کنیم

نگویید : عصبانی نشو!

بگویید: من هم گاهی عصبانی می شوم. بیا شعار جنگی مان را فریاد بزنیم تا خشم مان مهار گردد. تحقیقی جدید نشان می دهد وقتی جسم مان آسیبی می بیند ودرد داریم، فریاد زدن واقعا می تواند در رساندن پیغام درد به مغز اختلال ایجاد کند، یعنی دردمان کمتر گردد. شاید فرزندتان هنگام عصبانیت دردی نداشته باشد اما دادوبیداد کردن می تواند انرژی خشم را به شیوه ای بازی گونه رها نماید. با فرزندتان یک شعارجنگی انتخاب کنید تا در چنین شرایطی با صدای بلند ازآن استفاده نمایید، مثلا : آزااااااااااااااااادی!

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1443

به "پرخاشگری بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرخاشگری بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید