اسکان دانشجومعلمان باید به صورت صددرصدی باشد

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران/خراسان رضوی سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: دولت و وزارت آموزش و پرورش باید به موضوع اسکان صددرصدی دانشجومعلمان رسیدگی نمایند.

اسکان دانشجومعلمان باید به صورت صددرصدی باشد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس بدون ایلتس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

پرویز انصاری راد امروز 6 بهمن، در ششمین دوره کشوری بالندگی و دانش افزایی سرپرستان شبانه روزی سراهای دانشجویی که در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اهمیت زیادی دارد و نظام، دولت و مسئولان بایستی توجه ویژه ای به داشته باشند. اگر سرمایه گذاری در این دانشگاه اتفاق بیفتد هزینه نیست بلکه می تواند جوابگوی بسیاری از اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت باشد و ما باید کشور را به سمتی ببریم که نگاهی ویژه به این دانشگاه داشته باشد.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه تربیت محور است، حضور اساتید اهمیت بیشتری پیدا می نماید و هدف ما از تشکیل این دوره آشنایی و مرور همکاران و سرپرستان شبانه روزی با وظایفشان است. در رابطه با فعالیت هایی که سرپرستان در سراهای دانشجویی دارند، تعداد دانشجویان پیوسته ما بیش از 67 هزار دانشجو است و در آینده، با ورود مهارت آموزان این آمار به بیش از 80 هزار دانشجو خواهد رسید. هرچقدر آمار دانشجویی ما بیشتر گردد اهمیت کار سرپرستان بیشتر می گردد و باید مساعدت با دانشجویان بیشتر گردد. از این تعداد دانشجوی پیوسته، بیش از 54 درصد پسران، 46 درصد دختران و بیش از 70درصد این دانشجویان در سراهای دانشجویی اسکان دارند.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد توضیح داد: آمار نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. در سال گذشته 23 درصد ترددی داشتیم و این آمار سال جاری به 30 درصد رسیده است. ما یک دانشگاه زیست مدار هستیم و دانشجویان ما باید زندگی دانشجویی را تجربه نمایند. بایستی دولت و وزارت آموزش و پرورش به این موضوع برسند که دانشجویان ما باتوجه به تعهد خدمتی که دارند باید به صورت صد در صد اسکان داده شوند. ما معتقدیم که تربیت دانشجویان در سراهای دانشجویی رخ می دهد و اگر از آن غفلت کنیم در تربیت معلمان ما کوتاهی شده است.

انصاری راد تشریح کرد: سرپرستان شبانه روزی به عنوان مدیر مراکز ماهستند. برای اینکه مدیریت به خوبی انجام گردد بایستی نسبت به یکسری مسائل توجه و دقت باشد. سرپرستان شبانه روزی نیازمند یک اقتدار، اعتماد به نفس و آرامش هستند و برای کسب این موارد باید به یکسری ویژگی هایی برسند. آن ها باید به عنوان مدیران راهبردی ما در سراهای دانشجویی از این موضوع غفلت ننمایند و نسبت به کسب علم و دانش کوشش وافری داشته باشند.

وی ادامه داد: سرپرستان شبانه روزی به عنوان یک الگوی عملی که دانشجویان با آن ها روبرو هستند باید موضوع مدیریتی خود را در رفتار و اعمال خود بکار بگیرند. الگوی مدیریتی را باید دانشجویان یادبگیرند و بخش عظیمی از آموزش های دانشجویان از این جهت است. هماهنگی مهم ترین عاملی است که باید در دانشگاه ما دیده گردد یعنی سرپرستان ما باید با تمام عوامل دیگر بنشینند و با خرد جمعی تصمیم بگیرند تا یک کار را به اجرا در بیاوردند و دانشجو باید این را ببیند.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد اعلام نمود: برنامه ریزی بخش دیگری از شایستگی یک مدیر است که باید سرپرستان آن را انجام دهند. گام به گام و از طریق بهترین راهکارها اجرا گردد. اگر در هر ماه یک رفتار اجتماعی و زیست جمعی در دانشجویان نهادینه گردد پیشرفت زیادی خواهیم کرد. در آنالیز مسائل دیگر مانند مسائل سلف سرویس ها، متوجه می شویم که دانشجویان نسبت به اسراف نکردن بی توجه هستند و این موارد باید برای سرپرست ها مهم باشد. نشست های دانشجویی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، به مدیران مراکز تاکید گردد که با دانشجویان نشست برگزار نمایند و به صورت اقناعی و با آگاهی با دانشجو روبرو شوند.

سه مولفه اعتماد، اشتیاق و افتخار باید محورهای تربیت معلم باشد

رمضان نیری، مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: یکی از پژوهش هایی که چندسال قبل در رابطه با کارکنان عاشق انجام گرفت، آنالیز عواملی بود که موجب وابستگی افراد به کار خودشان می شد.

وی اضافه نمود: در نتیجه این پژوهش 12 اصل که به افراد یاری می نماید تا در کارخود اشتیاق داشته باشند مورد آنالیز نهاده شد. عصاره این 12 اصل به فراوری سه کلید واژه منجر شد که اگر این سه در محیط های کاری، اجرایی و زندگی ما جاری باشد باعث می گردد افراد با اشتیاق کار نمایند. اولین کلید واژه اعتماد است به این معنا که در یک محیط چقدر اعتماد وجود دارد، دانشجویان ما چقدر می توانند به اساتید و همکاران ما اعتماد کند و اینکه چقدر احساس می نمایند مورد اعتماد هستند.

مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان نمود: اعتماد خود مولفه دیگری را به نام افتخار ایجاد می نماید. اینکه فرد به چه میزانی از بودن در یک جامعه، صندلی و موقعیت احساس افتخار می نماید. سومین کلید واژه تحت عنوان لذت یا اشتیاق است از این جهت که فرد در یک محیط چقدر لذت می برد. این شعار زیبایی که مطرح شده سرای دانشجویی، دانشگاهی پنهان واقعا حقیقت دارد. بخش عمده ای از فرآیند تربیت معلم در همین سراها و با نقش آفرینی سرپرستان انجام می گردد.

نیری توضیح داد: سه مولفه اعتماد، اشتیاق و افتخار باید به عنوان محورهایی مهم در تربیت معلم مد نظر قرار گیرد. باید آنالیز کنیم تا ببینیم دانشجویان چقدر به ما اعتماد دارند و چقدر مورد اعتماد هستند. به چه میزانی از بودن در این محیط لذت می برند و چقدر نسبت به داشتن ارتباط با ما مشتاق هستند. در هریک از موارد بالا اگر متوجه شدید ضعفی وجود دارد مطمئن باشید که مسائلی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: زیرساخت تمام مولفه ها آن کیفیت رابطه ای است که وجود دارد و من معتقدم که سرپرستان شبانه روزی، توضیح وظیفه بسیار مفصلی دارند و در نقش های مدیریتی، مشاوره ای، فرهنگی و تربیتی و در حوزه های مختلف می توانند آن را نشان دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 880

به "اسکان دانشجومعلمان باید به صورت صددرصدی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکان دانشجومعلمان باید به صورت صددرصدی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید