مشهد آبی می گردد

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران/خراسان رضوی مشاور شهردار مشهد در امور افراد دارای معلولیت گفت: شهرداری مشهد در نظر دارد برای اولین بار در کشور به مناسبت روز جهانی اوتیسم در 13 فروردین ماه همانند دیگر کشورها جهت ایجاد حس همدلی و یادآوری این مناسبت با یاری منطقه ها سیزده گانه شهری با استفاده از ظرفیت موجود در منطقه از جمله آذین بندی، نورپردازی ساختمان ها، مراکز خرید، پارک ها و فضای سبز و ساختمان های مرتفع به رنگ آبی در هر منطقه اقدام کند.

مشهد آبی می گردد

جواد شکوری اظهار کرد: همه ساله روز جهانی اوتیسم به علت همزمانی با روز 13 فروردین و روز جهانی سندروم داون در روز یک فروردین ماه مغفول باقی می ماند.

وی اضافه نمود: سندرم داون شرایطی است که کودک با یک کپی اضافی از کروموزوم بیست و یکم خود به جهان می آید. این مشکل باعث تاخیر در رشد جسمی و روانی می گردد، افراد مبتلا به سندرم داون معمولا نوعی از ناتوانی رشدی دارند اما اغلب خفیف تا میانه است.

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت بیان نمود: هیچ درمانی برای سندروم داون وجود ندارد، اما برنامه های حمایتی و آموزشی متنوعی وجود دارد که می تواند به افراد مبتلا به بیماری و خانواده آن ها یاری کند.

شکوری اعلام کرد: اوتیسم اختلالی عصب رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می نماید و مادام العمر است. شاخصه اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و محدودیت در حرکات رفتاری، حرکتی و ... است، اوتیسم به صورت طیف بوده که از شدید تا خفیق متغیر است و بر روی درک افراد از جهان و تعاملاتشان با افراد اثر می گذارد.

وی افزود: افراد دارای اوتیسم، جهان را متفاوت تر از بقیه می بینند، می شوند و حس می نمایند. تأثیر رنگ در زندگی استفاده از رنگ های مناسب در محیط اطراف بچه ها مبتلا به اوتیسم بسیار مهم است و در بچه ها اوتیسم به قدری زیاد است که کوچک ترین تغییر در محیط اطراف می تواند تأثیر زیادی بر روی روحیه و رفتار آن ها داشته باشد.

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت توضیح داد: تأثیر رنگ ها بر روی بچه ها مبتلا به اوتیسم می تواند در برطرف اختلالات خلقی بچه ها مفید و مهم باشد. برای بچه ها اوتیسم استفاده از رنگ آبی می تواند آرام بخش و موثرتر باشد. رنگ آبی باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس در مغز بچه ها مبتلا به اوتیسم می گردد.

شکوری گفت: این دو گروه افراد با نیازهای ویژه ذهنی هستند که شاید یکی از سخت ترین و شدیدترین معلولیت هایی است که تحمل آن برای خانواده ها با سختی و دشواری های زیادی همراه است زیرا این بچه ها نمی توانند درباره نیازهای خود صحبت نمایند و جامعه نیز آشنایی چندانی با آنان ندارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس شهرداری مشهد در نظر دارد برای اولین بار در کشور به مناسبت روز جهانی اوتیسم در 13 فروردین ماه همانند دیگر کشورها جهت ایجاد حس همدلی و یادآوری این مناسبت با یاری منطقه ها 13گانه شهری با استفاده از ظرفیت موجود در منطقه از جمله آذین بندی نور پردازی ساختمان ها، مراکز خرید، پارک ها و فضای سبز و ساختمان های مرتفع به رنگ آبی در هر منطقه اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت بیان نمود: رنگ آبی در تمام کشورها نماد و سمبل بچه ها اوتیسم است و سلب شادی و نشاط، آشنایی مردم با این بچه ها و آرام سازی ذهنی کودک اوتیسم می گردد.

شکوری با اشاره به اینکه در شهر مشهد زمین های مخصوص بازی بچه ها اوتیسم وجود ندارد گفت: این بچه ها نمی توانند با دیگر بچه ها در بازی نمایند به همین علت شهرداری مشهد جهت انجام مسئولیت اجتماعی و رسالت شهر مهربان و دسترس پذیر برای همگان نسبت به مناسب سازی فضاهای شهری و بازی برای افراد دارای نیازهای ویژه اقدام به ایجاد اولین مجموعه بازی ویژه بچه ها اوتیسم در بوستان آبشار واقع در بولوار دلاوران(خیابان نخل 9) نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2165

به "مشهد آبی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد آبی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید