منابع بیشتر در انتظار واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران، براساس تصمیم های جلسه ستاد هماهنگی مالی دولت در هفتم اردیبهشت ماه، بانک مرکزی موظف به فروش تدریجی 200 میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی و واریز منابع حاصل به صندوق تثبیت بازار سرمایه شد.

منابع بیشتر در انتظار واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه

در تاریخ 26 اردیبهشت ماه، بانک مرکزی در خبری اعلام نمود که معادل ریالی ناشی از فروش 50 میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

براساس این خبر، رییس سابق بانک مرکزی اعلام نموده بود: مبلغ 200 میلیون دلار به صورت تدریجی فروخته و برای یاری به بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می گردد که طبق این اقدام، در نخستین گام معادل ریالی 50 میلیون دلار واریز و 150 میلیون دلار باقی مانده نیز به تدریج واریز خواهد شد.

با توجه به صحبت های اجرا شده، قرار بر واریزی باقی مانده این نقدینگی نهایتا تا تاریخ 11 خردادماه بود که این اقدام انجام نشد و تا به امروز هم خبری از زمان دقیق این واریزی اعلام نشده است.

تغییر رییس بانک مرکزی نقشی در تاخیر واریزی ندارد

در این زمینه محمدعلی دهقان دهنوی امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به باقی مانده منابع اقتصادی که قرار بود بانک مرکزی تا 11 خرداد ماه واریزی آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام دهد، اشاره نمود و اضافه کرد: اکنون به جد در حال پیگیری های لازم برای واریز باقی مانده منابع اقتصادی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم و به احتمال زیاد در چند روز آینده این اقدام انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر رییس بانک مرکزی ممکن است در تاخیر این واریزی نقش داشته باشد یا خیر، گفت: تغییر رییس بانک مرکزی هیچ ارتباطی به تاخیر یا عدم واریز منابع اقتصادی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ندارد، زیرا از زمان عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی دستورات لازم به این بانک ابلاغ شده بود.

دهقان دهنوی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بسیاری از فعالان بازار معتقدند با توجه به خروجی نقدینگی که در زمان ریزش بازار اجرا شده، معادل ریالی 200 میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند بر بازگشت رشد به معاملات تاثیرگذار باشد، آیا ممکن است تصمیمات لازم برای واریزی بیشتر اتخاذ گردد یا خیر، گفت: در این مرحله معادل ریالی 200 میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می گردد، در مصوبه اصلی رقم بیشتری برای واریزی در نظر گرفته شده است که در صورت احتیاج اقدام ها و پیگیری های لازم برای واریز انجام خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به اظهارنظر بعضی از فعالان بازار که معتقد بودند واریز ریالی 50 میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه نتوانست نقش چندان موثری در بهبود شرایط بازار داشته باشد، گفت: صحبت های مطرح شده در خصوص عدم تاثیرپذیری بازار از این واریزی درست نبود، زیرا به محض واریز نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، شرایط بازار سهام نسبت به گذشته با تغییرات زیادی همراه شد و فرایند بهتری را به خود گرفت.

وی با بیان اینکه بازار در چند روز گذشته برای چند روز متوالی مثبت شد، گفت: عوامل متعددی در فرایند صعودی بازار تاثیرگذار هستند و نمی توان فرایند بازار را به صورت روزانه در نظر گرفت و فرایند صعودی و نزولی شاخص بورس را فقط وابسته به یک یا چند عامل دانست.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه از یک اساس نامه و روش معاملاتی برخوردار است، اضافه کرد: زمانی که بازار وارد فاز منفی گردد صندوق ها اقدام به عمل می نمایند و فعالیت های لازم را برای خرید انجام می دهند، در مقابل زمانی هم که بازار وارد فاز مثبت می گردد پول خود را نقد می نمایند تا در شرایط منفی بازار دوباره اقدام به خرید نمایند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کار اصلی صندوق تثبیت بازار سرمایه، تسهیل نماینده فرایند بازار است و قرار نیست که این پول وارد صندوق تثبیت گردد و بخواهد با آن اتفاقات دیگری انجام گردد.

وی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در راستای وظایف خود با سرمایه هایی که در اختیار دارد به تثبیت شرایط بازار یاری می نماید، گفت: تثبیت شرایط بازار وابسته به سایر عوامل اقتصادی است که در صورت یاری سایر پارامترها می توان شاهد روزهای خیلی بهتری در بازار باشیم.

دهقان دهنوی به تاثیر اقتصادیات بر عایدی سرمایه بر فرایند معاملات بازار سرمایه اشاره نمود و ادامه داد: اکنون اقتصادیات بر عایدی سرمایه فقط در حد طرح است، برای بازارهای موازی که غیرمولد هستند تصمیم اخذ اقتصادیات گرفته شده و با توجه به اینکه اقتصادیات از بازار سرمایه گرفته نمی گردد بنابراین این طرح برای معاملات بورس طرحی بسیار مثبت است و به نفع معاملات این بازار خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار بیشتر را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1786

به "منابع بیشتر در انتظار واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع بیشتر در انتظار واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید