راننده مهمترین عامل جلوگیری از تصادفات است
به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین عامل بازدارنده از تصادفات جاده ای، راننده است و باید خودروسازان به ارتقای کیفیت و ایمنی محصولاتشان توجه کنند.
به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، محمد اسلامی در حاشیه مراسم نوسازی ناوگان کرایه ای بین شهری در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه جاده، انسان، وسیله نقلیه و شرایط محیطی چهار عامل بروز تصادفات است، اظهار داشت: همواره بر ایمن بودن خودرو تاکید داریم و در این امر تاکید ما، هم ایمنی خودرو های داخلی و هم خودرو های خارجی بوده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خودرو های داخلی هم باید بر اساس استاندارد های ملی ضوابط ایمنی را رعایت کنند و اگر خودرویی الزامات و استاندارد های لازم را نداشته باشد، پلیس راهور نیروی انتظامی اجازه پلاک شدن این خودرو و تردد را نمی دهد و خودرو سازان نیز باید نسبت به ارتقای صنعت خودرو سازی اهتمام داشته باشند.
وی عامل اصلی 86 درصد تصادف جاده ای کشور را ناشی از خطای انسانی دانست و گفت: 95 درصد این تصادفات رانندگی، به دلیل بی توجهی راننده به جلو، خستگی، خواب آلودگی و ناتوانی وی در کنترل خودرو است.
اسلامی همچنین درباره احتمال ورود خودرو های دیگر به طرح نوسازی ناوگان تاکسی کرایه بین شهری افزود: استاندارد های نوسازی ناوگان سواری کرایه بین شهری را وزارت راه و شهرسازی تعیین می کند و در چنین قرارداد هایی اتحادیه های مرتبط از جمله اتحادیه سواری کرایه های برون شهری و کارخانه داخلی سازنده خودرو در تعیین نوع ناوگان، مذاکرات را انجام خواهند داد و ما دخالتی در نوع خودرو های این قرارداد ها نداریم همچنین، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تسهیلات نوسازی ناوگان را با همکاری شبکه بانکی ارایه می دهد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص تفاوت قیمت کامیون های وارداتی با عمر سه سال و کامیون های تولید داخل، توضیح داد: در ناوگان باری جاده ای هم اکنون در شرایط بحرانی قرار داریم و 55 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال فرسوده در جاده ها هستند که در قانون نوسازی، تامین فقط 10 درصد آن طبق قانون بند 3 ماده 30 از محل ورود کامیون های وارداتی با عمر زیر سه سال خواهد بود و بقیه از تولیدات داخلی تامین خواهد شد و این یعنی باید فرایند تولید و عرضه کامیون سرعت بگیرد.
منبع: خبرگزاری آریا