عجیب ترین چیزهایی که از زیر یخ ها بیرون آمده اند!

به گزارش مجله توسعه دهنده، یخچال های طبیعی و تکه یخ های بزرگ اروپا برای اشیاء قدیمی حکم یک فریزر بسیار بزرگ را دارند. این یخچال ها گنجینه ای از دست سازه های باستانی هستند که نشان می دهند تمدن و فناوری به مرور هزاران سال چگونه تغییر نموده اند.

عجیب ترین چیزهایی که از زیر یخ ها بیرون آمده اند!

به گزارش فرادید، در این مطلب با تعدادی از جالب ترین اشیاء یافت شده پس از آب شدن یخ های اروپا آشنا می شوید.

1. صندل عصر آهن

کشف این صندل ساده و بی آلایش که در گردنه ای در مرکز نروژ سالم به جای مانده حاکی از آن است که این ناحیه حدود 1700 سال پیش مسیر تردد مسافران بوده است. به احتمال زیاد زمانی که از این صندل استفاده شده نسبت به زمان کنونی، برف و یخ کمتری وجود داشته است. بر اساس تاریخ گذاری پرتوکربنی، قدمت این صندل به حدود سال 300 پس از میلاد می رسد و سبک آن شبیه صندل های رومی آن دوران است.

2. شمشیر وایکینگ

این شمشیر آهنی به وسیله شکارچیان در شیب کوهی در نروژ در ارتفاع 1600 متری بالای سطح دریا یافت شد. هیچ نشانی از تدفین اطراف آن نبود و از آنجا که هیچ علتی برای وجود شمشیر در چنین مکانی وجود ندارد، پس شاید صاحب این شمشیر گم شده باشد.

3. دستکش یک انگشتی عصر وایکینگ

این دستکش یک انگشتیِ دست چپ در گردنه لِندبرین در خط الراس کوه لومسگن، نزدیک روستای لوم در مرکز نروژ پیدا شد. در این مکان، یافته های مهم زیادی کشف شدند. این دستکش یک انگشتی از چندین تکه پارچه مختلف حدود 900 پس از میلاد در عصر وایکینگ ها درست شده است.

4. میخ چوبی

این میخ چوبی با آب شدن تکه یخ های لِندبرین خودنمایی کرد. روشن نبود کاربرد این مدل میخ که در یک موزه محلی به نمایش گذاشته شد چه بوده، اما یک زن سالخورده پس از تماشای این میخ در موزه انتها این معما را حل کرد: به گفته او این میخ ها دهانگیر بچه بز ها و بره ها بوده تا آن ها را به این وسیله از شیر مادر بگیرند تا مردم از شیر آن ها استفاده نمایند. این خانم سالخورده به یاد می آورد که در دهه 1930 از این میخ ها استفاده می نموده است. این میخ کشف شده متعلق به قرن یازدهم است.

5. پیکان های فلزی

گوزن شمالی شکار اصلی شکارچیان کوهستان های یخی نروژ بود و نوک پیکان های آهنی مانند این یکی در نزدیک قله کوه سندگروُوسکارت در 80 کیلومتری شمال شرقی لِندبرین پیدا شده اند. باستان شناسان تا به امروز شاهد برتری مصنوعات اواخر عصر یخبندان کوچک باستانی بوده اند؛ دوره ای از 536 تا 660 پس از میلاد که فوران های آتشفشانی و ابر های غبارآلود منجر به خنک کردن دمای جهانی شدند. شمار یافته های باستان شناسان از دل یخ ها بیشتر مربوط به همین دوره بوده است، شاید به این علت که شکار گوزن شمالی با سخت شدن کشاورزی، اهمیت بیشتری یافت.

6. مرد یخی اوتزی

یکی از معروف ترین اکتشافات بدست آمده از کوه های یخی اروپا، بدن و اسباب کار مرد یخی اوتزی است که 5300 سال پیش در گردنه آلپاین، بین ایتالیا و اتریش امروزی از جهان رفته است. باستان شناسان نزدیک بقایای اوتزی، بقایای تبری با تیغه مسی، یک کمان، فیبر گیاهی، پوست حیوانات و تکه هایی از چرم را پیدا کردند. یک زخم شدید ناشی از نوک پیکان به شانه اوتزی اصابت نموده بود و بریدگی عمیقی روی سرش داشت که شاید جراحت ناشی از دفاع شخصی بوده باشد. شاید اوتزی را غافلگیرانه و پنهانی کشته باشند.

7. زوج مومیایی شده

اوتزی یکی از قدیمی ترین یافته های آلپ است، اما جسد های نسبتاً مدرنی هم پیدا شدند که درون یخ سالم مانده اند. سال 2017، بدن مومیایی شده یک زوج سوئیسی به وسیله یک تکنسین بالابر اسکی نزدیک یخچال طبیعی تسانفلورون در آلپ غربی برن پیدا شد. این زوج مدت 75 سال گم شده بودند. در آگوست سال 1942، مارسلین و فرانسین دامولین خانه شان در دهکده کوهستانی شاندولین را ترک کردند تا گاوهایشان در یک مرتع نزدیک چرا نمایند، اما هیچ کس دیگر آن ها را زنده ندید. تصور می شود این زوج در شرایط بد آب و هوایی، درون شکاف عمیق یک یخچال طبیعی افتاده باشند.

8. هواپیمای عصر جنگ جهانی دوم

یخچال های طبیعی اشیاء نسبتاً مدرن را هم سالم نگه می دارند، مثلاً این هواپیمای جنگ جهانی دوم که کوهنوردان سال 2012 آن را یافتند. باستان شناسان تخمین زدند این لاشه هواپیمای C-53 Skytrooper Dakota است؛ یک هواپیمای حمل و نقل نظامی آمریکایی که در شرایط بد آب و هوایی سال 1946 در آلپ سوئیس پس از پرواز از وین در اتریش به مقصد پیزا در ایتالیا سقوط نموده است.

9. نعل برفی عصر آهن

این نعل برفی روی تکه یخ لِندبرین نروژ در سال 2019 پیدا شد و به قدری خوب مانده بود که به نظر می رسید به تازگی گم شده است، اما تاریخ گذاری پرتوکربنی آن نشان داد متعلق به قرن سوم پس از میلاد است. باستان شناسان می گویند این یافته متعلق به اوایل استفاده از گردنه لِندبرین به وسیله مسافران است؛ بنابراین اسب بارکش بدشانسی که نعلش را گم نموده شاید نخستین حیوانی بوده که از این گردنه یخی عبور نموده است.

10. نیم بوت عصر برنز

یکی از مهمترین درس هایی که از دست سازه های بیرون آمده از یخ آموختیم این است که انسان ها از کوه های مرتفع، گسترده تر از چیزی که ما تصور می کردیم استفاده می کردند. این گالش 3000 ساله که قدمتش به 1100 پیش از میلاد بازمی شود، قدیمی ترین کفشی است که تا کنون در نروژ پیدا شده است. این گالش ساخته شده از چرم احتمالاً به یک زن یا مرد جوان تعلق داشته است.

11. پیراهن عصر آهن

این پیراهن پشمی متعلق به 300 پس از میلاد و اواخر عصر آهن، قدیمی ترین تکه لباس کاملی است که تا کنون در نروژ پیدا شده است. این دست سازه سال 2011 نزدیک لبه بالایی قطعه یخ لِندبرین در حالی کشف شد که درون یک توپ مچاله شده بود. این پیراهن بسیار مندرس است و وصله های روی آن نشان می دهد بار ها تعمیر شده است و شخصی که آن را جا گذاشته شاید نخستین صاحب آن نبوده باشد. باستان شناسان حدس می زنند این پیراهن یک شکارچی گوزن شمالی باشد که آن را با یک لایه ضدآب خارجی ترکیب نموده است.

12. عصای پیاده روی قرون وسطایی

حروفی رمزگونه به معنای متعلق به جور روی این عصای پیاده روی 1000 ساله حک شده است که امیدواریم صاحبش بدون این عصا توانسته باشد از گردنه سالم عبور نموده باشد. کار میدانی در چنین سایت های باستان شناسی در یخچال های طبیعی می تواند چالش برانگیز باشد. این قبیل کار ها با باستان شناسی در زمین های پست بسیار فرق دارد، چون جزئیات زیادی هست که باید به آن ها رسیدگی کرد، از جمله نصب چادرها، اسب های بارکش و غذا. علاوه بر این، آب و هوا می تواند در یک چشم بهم زدن تمام فعالیت های باستان شناسی در منطقه ها یخبندان را متوقف کند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2348

به "عجیب ترین چیزهایی که از زیر یخ ها بیرون آمده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین چیزهایی که از زیر یخ ها بیرون آمده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید