خبرنگاران فرسایش خاک در زنجان حدود 14 تُن در سال به ازای هر هکتار است

به گزارش مجله توسعه دهنده، زنجان- خبرنگاران- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بر اساس نتایج مطالعات اجرا شده در حدود 600 هزار هکتار از سطح این استان، میزان فرسایش خاک بین 11 تا 14 تُن در سال به ازای هر هکتار است در حالی که میانگین فرسایش خاک در جهان بین 2 تا 3 و در کشور نیز کمتر از 10 تُن در سال به ازای هر هکتار است.

خبرنگاران فرسایش خاک در زنجان حدود 14 تُن در سال به ازای هر هکتار است

جعفر بیات روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: میزان فرسایش خاک در زنجان خیلی بالا بوده که یکی از دلایل آن وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع است که شدت فرسایش را افزایش می دهد.

وی گفت: شدیدترین شکل فرسایش خاک در استان زنجان، فرسایش آبی است که حدود 36 درصد از سطح استان را تشکیل می دهد.

بیات گفت: فرسایش آبی در مناطقی مانند شهرستان های خدابنده، ماهنشان، طارم و منطقه زنجان رود پایین است چراکه این مناطق به اصطلاح، بَدلَند هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا دلیل جابه جایی برخی روستاهای استان در اثر فرسایش خاک است، گفت: جابه جایی روستاها صرفاً در اثر فرسایش خاک نبوده بلکه سایر پدیده ها مانند رانش و نشست زمین، سیلاب های شدید و موارد متعدد دیگری نیز موثر هستند که فرسایش خاک می تواند یکی از عوامل باشد.

وی در خصوص اعتبارات ملی بخش آبخیزداری در سال 98 گفت: اعتبار ملی مصوب این بخش در سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان بود که اقدامات و برنامه ها با اهداف کنترل سیلاب، تقویت و پایدارسازی منابع آب زیرزمینی، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب در هشت حوزه آبخیز انجام شد.

بیات گفت: اعتبار سال 99 هنوز اعلام نشده اما روال معمول این است که معادل همان رقم سال گذشته تخصیص یابد.

به گزارش خبرنگاران، بَدبوم یا بَدلند به نواحی مرتفع خشکی گفته می شود که بر اثر باران های سنگین اتفاقی به دره های تنگ عمیق بریده شده است و ریزش های جوّی معمولی ناحیه به اندازه ای نیست که حافظ پوششی کافی از علف یا سایر گیاهان باشد و چنین ناحیه ای برای کشاورزی یا زمین چراگاهی، فاقد ارزش است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1016

به "خبرنگاران فرسایش خاک در زنجان حدود 14 تُن در سال به ازای هر هکتار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرسایش خاک در زنجان حدود 14 تُن در سال به ازای هر هکتار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید