خبرنگاران راه ناهموار مازندران کرونایی تا پایتخت گردشگری اکو

به گزارش مجله توسعه دهنده، ساری - خبرنگاران - در حالی مازندران تنها کمتر از 2 سال تا میزبانی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصت دارد که علاوه بر مسائل و محدودیت های جدی در حوزه زیرساخت، باید خود را برای تداوم شیوع ویروس کرونا نیز آماده سازد.

خبرنگاران راه ناهموار مازندران کرونایی تا پایتخت گردشگری اکو

برای سفر با تور پاییزی پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت توریستی کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) حدود اواخر سال 1397 از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به وزیر میراث فرهنگی و توریستی کشور (رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت) داده شد و مهر ماه سال جاری به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان درآمد.

تاریخ 12 مهر ماه سال 98 رویداد عظیمی در تاریخ توریستی مازندران و صنعت توریسم کشور رقم خورد و این استان رسماً به عنوان پایتخت توریستی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در سال 2022 انتخاب شد که به گفته مسئولان هدف این میزبانی معرفی مازندران به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد توریستی منطقه خزر و توسعه صنعت توریستی استان و ایران است.

این رویداد می تواند فصل تازه ای برای قدم نهادن مازندران در جهت توسعه صنعت توریستی باشد، زیرا میزبانی این استان از پایتخت توریستی کشورهای عضو اکو به معنای پرده برداری از زیبایی های طبیعی و معنوی و داشته های تاریخی استان برای جمعیت 420 میلیون نفری کشورهای عضو است که در نوع خود فرصت اقتصادی عظیمی برای استان و حتی اقتصاد ایران محسوب می گردد.

همچنین میزبانی مازندران صرفا از 9 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو نخواهد بود و شامل کشورهای خاور دور و خاورمیانه و حتی کشورهای شرق اروپا نیز خواهد بود که این مسئله در نوع خود صفحه جدیدی در صنعت توریستی این استان باز می نماید که ضروری است برای دستیابی به اقتصاد عاری از نفت، این صفحه هرچه بهتر تزئین و برای توریستان ارائه گردد.

البته مازندران همواره توانایی خود برای میزبانی عددی از مسافران و توریستان را به خوبی نشان داده است و میزبانی سالانه از 30 میلیون توریستی گواه از ظرفیت بالا و متنوع مازندران برای اقامت مسافران می دهد. اما همانند فرصت های عظیم توریستی دنیا مانند جام دنیای ، المپیک ، جشنواره رنگ ها و دیگر مناسبت های دنیای، این رویداد نیز احتیاج به پیش زمینه ها و برنامه ریزی درخور خود دارد.

همچنین در صنعت توریستی خارجی مسئله اندکی با مسافر پذیری یا توریستی داخلی متفاوت است. زیرا برای جذب حداکثری سرمایه و آورده توریست باید خدمات متنوع و سازگار با احتیاج مشتری (مسافر) و همراه با معرفی تاریخ، طبیعت و هویت مازندران به عنوان یک مقصد توریستی خاص ارائه گردد. زیرا توریستان با هدف زندگی در مقصدی از پیش برنامه ریزی شده و آگاهانه سفر می نمایند و صرفا مسافران تعطیلان سرانجام هفته نیستند.

تا به امروز دبیرخانه اجرایی این مناسبت ، برگزاری جلسات ساماندهی راهنمایان توریستی را انجام داده و از لوگو یا نماد ساری 2022 به عنوان شناسنامه میزبانی مازندران از پایتخت توریستی اکو رونمایی کرد، اما استقبال از چنین رویدادی با اهدافی که برای آن مشخص شده، آمادگی بیشتری از رونمایی از لوگو می طلبد.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که زیرساخت های مازندران برای میزبانی از پایتخت توریستی کشورهای اکو و حتی توریستی خارجی مناسب و کافی نیست. توسعه جاده های استان ، کیفیت بخشی به حمل و نقل عمومی ، حل مسائل زباله ، ایجاد فضای پاک در استان ، کیفیت بخشی و تنوع بخشی به ظرفیت اقامتگاهی ، تنوع اماکن تفریحی و سرگرمی ، مناسب سازی چیدمان شهرهای استان بویژه ورودی های شهری و از همه مهمتر ایجاد نگاه توریست پذیری در میان مردم و مسئولان از جمله کاستی هایی است که تقریبا همه کارشناسان صنعت توریسم و دنیا گردی بر آن اتفاق نظر دارند.

همه این مسائل و موانع به یک طرف ، گویا مازندران باید با مهمانی ناخواسته برای میزبانی از پایتخت توریستی میزبانی کند و آن هم ویروسی که به نظر می رسد به این زودی دست از سر توریستی این استان و دنیا بر نمی دارد.

ویروس کرونا از اواخر سال گذشته وارد مازندران شد، تا به امروز هزاران میلیارد تومان به اقتصاد نوپای توریستی مازندران خسارت وارد کرد و بسیاری از فعالین این حوزه را نیز بیکار و خانه نشین ساخت. حال سوال این است که آیا توریستی مازندران باحال ناخوش خود می تواند برای رویداد 2022 آماده گردد و اینکه چگونه این استان با وجود ویروس کرونا به دنبال بهره برداری حداکثری خواهد بود؟

راه سخت اما شدنی

کارشناس ارشد دنیاگردی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: مسئله ویروس کرونا و مدت زمان حضور و فراگیری آن در میان مردم موضوع مهم و غیرقابل انکار است و باید در تمام برنامه ریزی ها جهت میزبانی از رویداد 2022 در نظرگرفته گردد.

بیتا نیاکی با انتقاد از روزمرگی اداره کل میراث فرهنگی و توریستی استان برای ورود به فاز عملیاتی پروژه ، اضافه نمود: به نظر می رسد که مجموعه میراث فرهنگی نیز هنوز موضوع را جدی نگرفته یا در برنامه ریزی و هدف ناتوان هستند.

وی با اشاره به پیش بینی تداوم شیوع ویروس کرونا راه را برای توریستی مازندران سختتر از گذشته توصیف کرد و گفت: آماده سازی استان حتی با شرایط بد اقتصادی کنونی نیز دست یافتی است اما مثل اینکه همواره برنامه ریزی و تبیین هدف برای حوزه مدیریت توریستی مازندران سخت است.

این کارشناس توریستی گفت: مدیران استان به راحتی می توانند از استانهای همچون اصفهان برای جلب و جذب توریستی استفاده نمایند و حتی در این زمینه از کشورهای دیگر نیز الگوبرداری نمایند.

او موفقیت در این رویداد را مساوی با سرمایه گذاری چندین هزار میلیاردی دانست و اضافه نمود: مازندران برای توسعه توریستی باید به توریسم خارجی روی بیاورد و موفقیت در رویداد 2022 تنها به وسیله مدیریت منسجم امکان پذیر است.

ثبات کرونایی اولویت رویداد 2022

نیاکی تاکیدکرد: مازندران در نخستین قدم باید به شرایطی ثابت در فراگیری ویروس کرونا دست یابد زیرا اگر همچنان با پیک های متعدد روبرو باشیم باید به طور کل قید میزبانی اکو را بزنیم.

وی بار دیگر کنترل و مدیریت ویروس کرونا در استان را اولویت نخست برای ایجاد فضای ایمن جهت ورود توریستان خارجی توصیف کردو اضافه نمود: چشم پوشی حداقل کوتاه مدت از توریستی سنتی یا مسافر پذیری نیز برای مدیریت کرونا ضروری است و باید توریستی هدف مند و مدیریت شده و اقامت های رسمی در اولویت قرار بگیرد.

این کارشناس دنیاگردی از مسئولان خواست تا رویداد 2022 را بی اهمیت نبینند زیرا این مسئله می تواند به عنوان سکوی پرتاب توریستی استان و کشور از زنجیر توریستی سنتی باشد که علاوه بر توسعه این حوزه ، می تواند پایه ارزآوری کشور را نیز فراهم کند.

نیاکی گفت: مسئله کرونا چیزی نیست که در رویداد پایتخت توریستی کشورهای اکو به دقیقه 90 یا ماه های سرانجامی موکول کرد و باید از همین امروز این رویداد را در اولویت همه نهادها قرار داد.

کرونا و پیش بینی ناپذیری

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: تداوم شیوع ویروس کرونا شرایط ویژه ای را برای میزبانی از پایتخت اکو ایجادمی نماید که احتیاجمند مطالعات دقیق تر است.

مهران حسنی اضافه نمود: اگر ملاک را شرایط امروز استان قرار دهیم باید اعتراف کرد که مازندران برای چنین رویدادی آماده نیست اما ضعف ها و کاستی های زیرساختی استان قابل اصلاح است.

وی ادامه داد: برای میزبانی از پایتخت کشورهای اکو تا به امروز مطالعات بسیاری انجام شده و نقاط قوت و ضعف استان احصا شده است اما ویروس کرونا بازنگری همه مطالعات را ضروری کرد و باید همه جوانب را چندین بار آنالیز کنیم.

معاون توریستی تاکیدکرد: در صورت فروکش کردن ویروس کرونا می توان امیدوار بود که شرایط تا حدودی دلخواه پیش خواهد رفت اما اگر شیوع این ویروس همچنان تداوم داشته باشد احتیاجمند اقدامات جدی تری در حوزه مدیریت سفر هستیم.

حسنی به خسارت گسترده ویروس کرونا به بخش توریستی مازندران اشاره نمود و گفت:کاهش بیش از 70 درصدی میزان مسافر در 6ماهه نخست سال جاری بخش قابل توجهی از توان اقتصادی و عملیاتی توریستی استان را گرفته است و این مسئله در انعطاف پذیری ، اصلاح و کیفیت بخشی به خدمات تاثیر خواهد گذاشت.

وی تصمیم گیری میزبانی از پایتخت کشورهای اکو در شرایط کرونایی را بسیار پیچیده توصیف کرد و گفت: همه چیز به زمان بستگی دارد و البته زمان بسیار کم و کارها باقی مانده بسیار گسترده است.

اعتبار 350 میلیارد ریالی در راه مازندران

معاون توریستی مازندران در تازه ترین سخنانش روز شنبه هفته جاری با اشاره به اینکه برای صلاح زیرساخت های استان جهت میزبانی از رویداد 2022 منابع اقتصادی ملی ضروری است گفت: برای اجرای درست برنامه های تبلیغاتی و میدانی حدود 350 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد تا بتوانیم فعالیت های جانبی و اصلی اجرای این برنامه را پیش ببریم.

پیش بینی این میزان اعتبار برای مازندران در حالی است که میزان اعتباری که برای تبریز به عنوان میزبان پایتختی کشورهای اکو در سال 2018 تصویب شده بود 440 میلیارد ریال بود و البته آن موقع معضلی به نام کرونا وجود نداشت.

علاوه بر این افزایش هزینه ها نیز بخش دیگری از مسائل اقتصادی میزابنی مازندران در رویداد 2022 است که بر دوش این بخش سنگینی می نماید.

آنطور که به نظر می رسد مدیران ارشداستان و در حوزه توریستی برای میزبانی توریستانه مازندران از کشورهای عضو اکو در شرایط کرونایی هیچ برنامه خاصی ندارد و البته زمان نیز در حال کوتاه تر شدن است.

آمارها نیز نشان می دهد شرایط کرونایی مازندران همچنان قرمز است و در حال حاضر بیش از 500 بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند و پیش بینی مسئولان نیز کماکان حاکی از پیک های پی در پی دارد .

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1368

به "خبرنگاران راه ناهموار مازندران کرونایی تا پایتخت گردشگری اکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه ناهموار مازندران کرونایی تا پایتخت گردشگری اکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید