حکومت فعلی افغانستان تا تحقق صلح ادامه پیدا کند

به گزارش مجله توسعه دهنده، شهزاده مسعود مشاور سابق حامد کرزای در امور اقوام و قبائل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران برای حل چالش های انتخاباتی افغانستان دو راه چاره را پیشنهاد نمود.

حکومت فعلی افغانستان تا تحقق صلح ادامه پیدا کند

به گفته مسعود چالش های انتخاباتی می تواند با ادامه کار حکومت وحدت ملی انتها یابد تا زمانی که صلح در افغانستان تحکیم شود و زمینه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و سراسری فراهم شود.

به گفته مشاور حکومت حامد کرزای؛ انتخاباتی که در افغانستان برگزار گردید همانگونه که از قبل پیش بینی می شد نه شفاف بود و نه سراسری و به همین دلیل پس از این انتخابات شرایط سیاسی افغانستان به سمت بحران سوق داده شد.

شهزاده مسعود در این رابطه گفت: پیش از اینکه این انتخابات برگزار شود تیم فکری ما (کرزای و نزدیکان وی) به این نظر بودند که این انتخابات نه سرتاسری است و نه شفاف که متأسفانه همانگونه هم شد. در حال حاضر تیم های انتخاباتی مختلف سر این موضوع دعوا دارند که انتخابات با تقلب همراه بوده است.

به گفته مسعود این انتخابات به جای اینکه ما را به سمت اتحاد و برادری سوق دهد از شواهد معلوم است که ما را به سمت نفاق سوق داده است.

شهزاده مسعود در پاسخ به این سوال که چه راهکاری می تواند افغانستان را از شرایط کنونی که بسیار پر تنش شده است نجات دهد، گفت: به نظر شخص من به هر صورت حکومت فعلی افغانستان اگر مآغازیت دارد یا ندارد، به شمول دکتر غنی و دکتر عبدالله، هر دو مثل گذشته به کار خود ادامه دهند و کوشش نمایند تا بر روی برنامه صلح کار نمایند و این برنامه را با موفقیت به انتها برسانند.

به گفته مسعود بعد از صلح راه انتخابات شفاف و سرتاسری هموار خواهد شد.

مسعود راه چاره دوم را ایجاد یک حکومت سرپرست آن هم به صورت موقت تا زمانی که موضوع صلح معین شود دانسته و در این رابطه توضیح داد: بهتر است تا زمانی که صلح دائمی می آید حکومت فعلی (حکومت وحدت ملی) باشد و اگر در بین تیم های انتخاباتی در این ارتباط اختلافی وجود دارد و نخواستند که حکومت مشترک را ادامه بدهند، می شود که یک حکومت سرپرست به وجود بیاید تا برای تمام جناح ها قابل قبول باشد تا وقتی که صلح تحکیم شود.

مسعود دلیل طولانی شدن و توقف فعلی مذاکرات صلح را پیچیدگی خواست های دو طرف دانسته، اضافه نمود: مسئله صلح مسائل خود را دارد، هم از جانب آمریکایی ها و هم از جانب طالبان. این مذاکرات به این دلیل متوقف شد که طالبان می خواهند با رهبری خود مشورت نمایند و از ان سمت هم امریکایی ها با رهبران خود مشورت نمایند.

وی ضمن اینکه امیدواری خود را برای ادامه مذاکرات ابراز داشت، تأکید کرد که مسائل افغانستان راهکار نظامی ندارد: من امیدوار هستم که این مذاکرات زودتر آغاز شود البته مذاکرات آغاز می شود، من به این باور هستم؛ چرا که این مسئله راهکار نظامی ندارد و طرف ها مجبور هستند که یکی برای دیگری گذشت کند تا برای یک راهکار سیاسی راه همیشه شود.

شهزاده مسعود تأکید کرد که حکومت وحدت ملی برای هموار شدن راهکار مسائل افغانستان به کار خود ادامه دهد و یا یک حکومت سرپرست سر کارآید. مشکل اصلی چالش های داخلی است. ما باید به یک تفاهم با سران حکومت و احزاب سیاسی برسیم که یا یکی را سرپرست اعلام نمایند یا همین حکومت به کار خود ادامه دهد تا یک راهکار سیاسی برای ختم بحران پیدا شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 778

به "حکومت فعلی افغانستان تا تحقق صلح ادامه پیدا کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکومت فعلی افغانستان تا تحقق صلح ادامه پیدا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید