فراوری پلاستیک سازگار با محیط زیست با استفاده از آب

به گزارش مجله توسعه دهنده، پژوهشگران اتریشی و انگلیسی با همکاری یکدیگر، روش جدیدی برای فراوری پلاستیک های سازگار با محیط زیست ابداع نموده اند که در آن به جای مواد سمی از آب استفاده می گردد.

فراوری پلاستیک سازگار با محیط زیست با استفاده از آب

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از ادونسد ساینس نیوز، پایداری و کوشش برای کنترل بحران های اقلیمی باید هدفی بیش از کاهش انتشار کربن داشته باشد. ابداع مواد سازگار با محیط زیست و فرآیندهای ساخت که در آنها از مواد شیمیایی سمی استفاده نمی گردد، گام مهمی در کاهش پیامدهای زیان آور جامعه انسانی در این سیاره به شمار می رود.

پژوهشگران دانشگاه فنی وین (TU Wien) و امپریال کالج لندن (Imperial College London)، یک روش جدید و غیرسمی ارائه داده اند که می تواند به ابداع مواد آلی سازگار با محیط زیست که کارآیی بالایی دارند، یاری کند.

پروفسور میریام آنترلاس (Miriam Unterlass)، استاد دانشگاه فنی وین و سرپرست این پژوهش گفت: مواد آلی که کارآیی بالایی دارند، ویژگی های قابل توجهی مانند مقاومت در برابر مواد شیمیایی تهاجمی و فشار مکانیکی را شامل می شوند. این ویژگی ها، مواد آلی را به مواد مناسبی برای استفاده در حوزه های گوناگون از جمله مکانیک پرواز، هوافضا، خودروسازی و صنایع مربوط به تجهیزات ورزشی تبدیل می نمایند.

مواد آلی در مقایسه با دیگر مواد پایدار مانند فلزات و سرامیک، تراکم پایینی دارند که موجب می گردد وزن سبکی داشته باشند و بتوان از آنها در حوزه های گوناگون استفاده کرد. همچنین آلی بودن این مواد موجب می گردد که عناصر فراوانی باشند.

این گروه از مواد، تا به امروز فقط با یاری راهبردهایی فراوری شده اند که در آنها از مواد شیمیایی مضر استفاده می گردد.

آنترلاس اضافه نمود: بسیاری از مواد حلال یا کاتالیزورها می توانند مشکلاتی را برای محیط زیست و سلامت انسان به همراه داشته باشند. حتی بعضی از آنها به عنوان مواد سرطان زا شناخته می شوند. هدف ما از این پژوهش، غلبه کردن بر چنین مشکلاتی است.

پژوهشگران توانستند در این پروژه، فراوری دو گروه مهم از پلیمرها را نشان دهند. آنترلاس ادامه داد: ویژگی های آب می توانند تحت فشار و دمای بالا، به صورت قابل توجهی تغییر نمایند.

یافته های این پژوهش نشان می دهند آبی که تحت فشار و دمای بالا فراوری می گردد، با بهبود انحلال ترکیبات آلی در آب، انتقال مواد شیمیایی را به صورت ساده تری انجام می دهد و دمای لازم برای واکنش را پایین می آورد.

آنترلاس افزود: ما امیدواریم که بتوانیم پژوهشگران بیشتری را به فراوری این نوع مواد آلی ترغیب کنیم.

این پژوهش، در مجله Angewandte Chemie به چاپ رسید.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1087

به "فراوری پلاستیک سازگار با محیط زیست با استفاده از آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پلاستیک سازگار با محیط زیست با استفاده از آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید