بورس سوغاتی برای توریست های خارجی

به گزارش مجله توسعه دهنده، با وجود اینکه بعضی معتقدند بازار صنایع دستی در حال آب رفتن است اما آمارها و آنالیز ها نشان می دهد که این بازار نه تنها کوچک تر از گذشته نشده است، بلکه طی دست کم دو سال گذشته این بازار جان گرفته و به سبکی جدید توانسته فروش محصولات خود را افزایش دهد و ایجاد اشتغال بیشتری نیز داشته باشد.

بورس سوغاتی برای توریست های خارجی

از سفر با ارزان ترین تور پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

جهانی امروز به جهانی دیجیتالی تبدیل شده و هرکدام از ما حداقل 2 بار خرید اینترنتی در ماه را تجربه نموده ایم. از همین رو بازار صنایع دستی نیز از این عرصه عقب نمانده و سایت های فروش اینترنتی صنایع دستی در کشور فعال شده است.

تا به امروز حدود 80 سایت در این حوزه فعال شده اند که به فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی مشغول هستند. محصولات این بازار دو نوع مشتری دارد که یکی از آنها مشتریان ایرانی هستند که به تازگی صنایع دستی را به عنوان کالاهای مصرفی در سبد خرید خود قرار داده اند و دیگری توریست های خارجی هستند که تنها با یک کلیک و ورود به یکی از این 80 بازار مجازی می توانند محصولات مورد نظر خود را سفارش دهند.

توریست های خارجی عمده مشتریان این بخش محسوب می شوند که با فعال شدن بازار استارت آپی چالش اصلی آنها که دسترسی نداشتن درآن واحد به تمامی محصولات صنایع دستی موجود در کل کشور بوده حل شده است، در حالی که امروز با ورود به این سایت ها و تنها با ورود به سامانه اینترنتی می توانند حتی قبل از سفر خود به ایران خرید خود را برنامه ریزی نموده و سفارش دهند و به محض ورود به کشور سفارش های خود را تحویل بگیرند.

با توجه به اینکه صنایع دستی یکی از بخش های مهم فرهنگی کشور است؛ در بخش های مختلف مالی همچون اشتغال زایی، ارزآوری و... از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار است. با گسترش فعالیت حوزه صنایع دستی فرهنگ یک کشور به سایر کشورها منتقل می گردد که در ادامه موجب گفتمان سازی و میزان قابل توجهی مبادلات تجاری و بازرگانی آن کشور خواهد شد، از همین رو اغلب کشورهای پیشرفته تسخیر صادرات را در گرو صنایع دستی می دانند. تا به امروز نیز در جهان 300 محصول از صنایع دستی ایران به ثبت رسیده است که از نظر تنوع کشور ما در میان سه کشور برتر جهان جای گرفته است.

فعالیت در حوزه صنایع دستی موجب شده حدود 2 میلیون نفر هزینه معیشت خود را به وسیله فراوری چنین محصولاتی کسب نمایند. در حال حاضر سهم صنایع دستی کشور از فراوری ناخالص ملی بیش از 9/ 2 درصد است و افراد می توانند با حدود 50 میلیون تومان یک شغل در بخش صنایع دستی ایجاد نمایند.

یکی از طرح های تجاری سازی مربوط به گران ترین دست سازهای ایرانی(صنایع دستی) ورود به عرصه تجارت الکترونیک است تا با استفاده از شرایط حاکم در این روش میزان فروش صنایع دستی افزایش یابد و مشتریان داخلی و خارجی نیز برای دسترسی به پرطرفدارترین سوغاتی ایرانی مجبور به سفر به شهرهای مختلف جهت خرید محصولات صنایع دستی نباشند.

فعالان استارت آپ های موجود در حوزه گران ترین دست سازهای ایرانی به جهانی اقتصاد عنوان کردند: هدف اصلی آنها از ایجاد چنین سایت هایی افزایش میزان فروش صنایع دستی، ورود به عرصه فروش مجازی، حضور یک کسب و کار جدید در کنار کسب و کارهای قدیمی و خرید راحت از راه دور بوده است.

مسوولان این بازار های مجازی فروش صنایع دستی درخصوص تاثیر این استارت آپ ها بر میزان فروش تصریح کردند: حضور بازار مجازی فروش صنایع دستی بر افزایش مشتریان تاثیرات قابل توجهی داشته است به طوری که بعضی از مشتریان نیز محصولات را از سایت های فعال انتخاب نموده و سفارش تلفنی نیز می دهند که تا به امروز فروش به این سبک موجب افزایش حدودا 85 درصدی فروش محصولات شده است. علاوه بر آن بورس های الکترونیکی فروش صنایع دستی موجب شده ذائقه و احتیاج مشتریان نیز شناسایی و به فراورینمایندگان انتقال یابد.

در واقع با این کار فراورینمایندگان به سمت فراوری محصولاتی مطابق با احتیاج مشتریان حرکت می نمایند که بر میزان فروش و فراوری هوشمند تاثیرگذار بوده است. همچنین اغلب فراورینمایندگان پرطرفدارترین سوغاتی های ایرانی به جهت وجود تحریم ها و مشکلاتی که در گمرک وجود دارد، نمی توانند به صورت مستقل محصولات خود را به هواداران خارجی آن عرضه نمایند، بنابراین اغلب هنرمندانی که نمی توانند چنین موانعی را از میان بردارند جهت فروش محصولات خود به سامانه های الکترونیکی فروش محصولات صنایع دستی مراجعه می نمایند.

آنالیز های نشان می دهد ذائقه مصرف نمایندگان داخلی از گران ترین دست سازهای ایرانی خرید کالاهایی با مصرف کاربردی هستند و تمایل آنها به صنایع دستی با استفاده دکوری روندی کاهشی به خود گرفته است. در واقع هدف از ایجاد بورس الکترونیکی فروش صنایع دستی ساماندهی فروش الکترونیکی، قیمت گذاری در صنایع دستی، شناسایی اجناس تقلبی، رتبه بندی کیفی محصولات فراوریی، برندسازی صنایع دستی ایران، استانداردسازی در بسته بندی، صدور شناسنامه تمبردار و... است.

بنابراین با توجه به اینکه میدان امام اصفهان به عنوان بزرگ ترین بازار صنایع دستی در جهان ثبت شده است، صنایع دستی ایران یکی از پرطرفدارترین سوغاتی ها در جهان محسوب می شوند که برای معرفی آنها به جهان احتیاجمند بهره بردن از فضای مجازی هستیم. علاوه بر آن نیز باید در حوزه صنایع دستی ایران هرچه سریع تر برند گردشگری شکل گیرد تا با ثبت آن روی محصولات داخلی از ورود محصولات بی کیفیت و تقلبی با نام صنایع دستی ایران جلوگیری کنیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 801

به "بورس سوغاتی برای توریست های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس سوغاتی برای توریست های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید