ایران به خودکفایی صددرصدی در فراوری انواع سانتریفیوژها رسیده است

به گزارش مجله توسعه دهنده، دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران به خودکفایی صددرصدی در فراوری انواع سانتریفیوژها رسیده است.

ایران به خودکفایی صددرصدی در فراوری انواع سانتریفیوژها رسیده است

به گزارش خبرنگاران، اصغر زارعان در آیین افتتاحیه چهل و سومین نمایشگاه ملی تخصصی دستاورد های صنعت هسته ای کشور در دانشگاه ارومیه با تاکید بر این که نظام سلطه برای متوقف کردن روند توسعه ای صنعت هسته ای کشور از هیچ کوششی فروگذار نکرد است اضافه نمود: با درایت و هوشمندی متخصصان داخلی علی رغم همه کوشش های دشمنان نظام امروز جمهوری اسلامی به خود کفایی 100 درصدی در فراوری انواع سانتریفیوژها رسیده است که همه این ها در سایه خود باوری، کوشش جهادی و ایمان پایدار جوانان انقلابی کشور بوده است.

وی با بیان این که خلق دانش و اقدامات اقتدارآمیز قدرت چانه زنی ایران را در عرصه بین المللی افزایش می دهد اضافه نمود: باید با برگزاری نمایشگاه ها ارتباط بین صنعت و دانشگاه را افزایش دهیم و تا بر قدرت و بار علمی ایران بیافزاییم.

وی با تاکید براین که نظام سلطه به دنبال تزریق ناامیدی و ناتوانی و سلب روحیه خودباوری از جامعه علمی، دانشگاهی و نخبگان کشور است اظهار داشت: جامعه علمی کشور با وجود شرایط تحریمی و سخت اقتصادی در همه زمینه ها از جمله صنعت هسته ای درسطح منطقه و دنیا صندلی ویژه ای دارد و اگر امروزه دشمنان با صنعت هسته ای ایران مخالفت می نمایند برای جلوگیری از پیشرفت علمی و القای یاس و ناتوانی در کشور است.

دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از وظایف اصلی و حاکمیتی سازمان انرژی اتمی ایران را فراوری برق عنوان و توضیح داد: براساس چشم انداز صنعت هسته ای و در سبد انرژی کشور ظرفیت سالیانه 20 هزارمگا وات برای برق هسته ای پیش بینی شده است که ما امروز با فراوری سالانه هزار مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.

وی اضافه نمود: در راستای تامین برق هسته ای کشور دونیروگاه دیگر با ظرفیت 1هزار و 50نیز کلنگ زنی شده است و در حال طی مراحل اجرایی خود هستند.

وی با اشاره به این که در ایام نه چندان دور تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر بر عهده روس ها بود اظهار کرد: امروز به همت متخصصان داخلی کشور تمام مراحل تامین سوخت نیروگاه بوشهر از مرحله اکتشاف تا تبدیل به مجتمع های سوخت و استفاده در نیروگاه ها در داخل کشور انجام می گردد که این توانایی تنها دراختیار تعداد معدودی از کشورهاست.

زارعان با بیان این که سازمان انرژی اتمی ایران علاوه بر خودکفایی در صنعت هسته ای آمادگی کامل در تامین احتیاجهای سایر بخش ها نظیر پزشکی، کشاورزی، نفت نیز دارد اظهارکرد: امروز سالانه بیش از یک میلیون نفر از رادیو داروهای فراوریی داخل کشور در حوزه تشخیص و درمان استفاده می نمایند.

وی صادرات بیش از 70تن آب سنگین اراک با خلوص99.9 درصد به دو کشور آمریکا و روسیه را از جلوه های توقف ناپذیری سیر پیشرفت صنعت هسته ای کشور دانست و توضیح داد: در مقطع کنونی باید با همت جهادی و کار علمی با محوریت جامعه علمی و دانشگاهی کشور به قله های پیشرفت در همه عرصه ها دست بیابیم و عصبانیت دشمن از پیشرفت های علمی و صنعتی ایران نشان از حرکت بر مسیر درست دارد.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در تامین اورانیوم مورد احتیاج خود هیچ مسئله ای ندارد توضیح داد: با اسکن 85 درصد کشور تا عمق 4هزار کیلومتر توسط ژئوفیزیک هوایی اعلام میکنم علاوه بر توان تامین اورانیوم مورداحتیاج کشور تمام ذخایر نفت، روی، مس. کشور به صورت تخمین زده و ارزیابی شده اند.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که تصویب برجام به معنی توقف سیر پیشرفت ایران در صنعت هسته ای نیست توضیح داد: ایران 20هزار سانتریفیوژ داشت که تعداد 9هزار ماشین فعال بودند و در قالب برجام تنها3هزار ماشین از سانتریفیوژهای فعال کشور کاسته شده است اما با این حال هر لحظه که نظام اراده کند ظرفیت نیروگاهی خود را تا 190 هزار سو می توانیم افزایش دهیم.

وی اضافه نمود: دشمن در برجام درصدد توقف کامل فعالیت ها در فردو بود که امروز نه تنها فعالیت ها در فردو متوقف نشده است که تعداد سانتریفیوژهای آن نیز افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 191

به "ایران به خودکفایی صددرصدی در فراوری انواع سانتریفیوژها رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به خودکفایی صددرصدی در فراوری انواع سانتریفیوژها رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید