افزایش 52 درصدی کشفیات قاچاق در فارس ، امحای 110 تن کالا

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران/فارس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: طی دو ماه نخست سال جاری 947 میلیارد ریال کالا در این استان به ظن قاچاق بودن کشف شده که این اندازه کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 درصد رشد داشته است.

افزایش 52 درصدی کشفیات قاچاق در فارس ، امحای 110 تن کالا

سید احمد احمدی زاده گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از فراوری داخل و به ویژه در نامگذاری سال جاری که به پشتیبانی و مانع زدایی از فراوری داخل هم اشاره مستقیم داشتند، برخورد با قاچاق کالا به اسم یکی از موانع جدی پیش روی رونق فراوری باید بیش از پیش در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از استانداری فارس، احمدی زاده یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با کالای قاچاق را راه اندازی سامانه جامع انبارها و ملزم کردن انبارداران به ثبت معینات انبار و کالای موجود در آن در این سامانه دانست و ادامه داد: استان فارس هم اینک با ثبت 165 هزار واحد انبار در سامانه جامع انبارها رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: چنانچه معینات انبارها در سامانه مذکور ثبت نگردد کالاهای موجود در آن مشمول احتکار یا کالای قاچاق خواهد شد.

احمدی زاده گفت: بنا به اعلام نیروی انتظامی، دود دو ماه نخست سال جاری 947 میلیارد ریال کالا در این استان به ظن قاچاق بودن کشف شده که این اندازه کشفیات در مقایسه با مدت مشابه پارسال 52 درصد رشد داشته است.

او اضافه نمود: بعلاوه در بحث تعداد پرونده های مرتبط با قاچاق کالا هم پارسال پنج هزار و 600 پرونده در استان تشکیل شد که نسبت به سال 98 کاهش هفت درصدی داشته است.

معاون استاندار فارس اضافه نمود: از مجموع پنج هزار و 600 پرونده مذکور، پنج هزار و 331 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد هم برای سه هزار و 744 پرونده (حبس یا جریمه) به اندازه سه هزار و 197 میلیارد ریال حکم صادر شده که نسبت به سال 98 رشد 12 درصدی داشته است.

احمدی زاده گفت: بعلاوه یک هزار و 105 پرونده هم که حکم برائت دریافت نموده اند که کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان با تهیه لایحه تجدید نظر خواهی به 90 حکم برائت اعتراض نموده است.

او اضافه نمود: در سه ماهه اول سال جاری در مجموع یک هزار و 571 پرونده مرتبط با قاچاق کالا و ارز در استان تشکیل شده که از این تعداد برای یک هزار و 57 پرونده به ارزش بالغ بر 774 میلیارد ریال حکم صادر شده (132 درصد رشد نسبت به سه ماهه نخست 98)، 197 پرونده برائت یافته و 200 پرونده هم در حال رسیدگی است.

احمدی زاده با بیان اینکه از مجموع 774 میلیارد ریال جریمه احکام صادر شده، 157 میلیارد ریال آن وصول شده که در این زمینه هم نسبت به سه ماهه سال 98 رشد 151 درصدی داشته است، گفت: طی سال های 98 و 99 در کمیته جلوگیری از رسوب کالا، تکلیف افزون بر 12 هزار پرونده را معین کردیم.

امحای 110 تن کالای قاچاق در سال 99

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اضافه نمود: طی سال 99 افزون بر 110 هزار تن کالای قاچاق به ارزش 28 میلیارد ریال و ظرف سه ماه نخست سال جاری هم 30 تن کالا به ارزش حدود چهار میلیارد ریال در استان امحا شد.

احمدی زاده، ضمن تاکید بر لزوم توجه خریداران کالاهای مشمول رجیستری مانند ساعت هوشمند، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار، تلفن همراه و تبلت گفت: خریداران این کالاها باید ضمن استعلام اصالت این کالاها به وسیله شماره 7777# یا به وسیله سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir نسبت به فعال سازی به موقع آن اقدام نمایند تا کالای آنها غیر قابل استفاده نگردد.

او بیان نمود: ریجیستری این کالاها یاری بسیاری به جلوگیری از قاچاق کالا به ویژه تلفن همراه کرد و به نحوی که امروز 95 درصد تلفن همراه به وسیله مبادی قانونی وارد کشور می گردد و شهروندان با خیال آسوده نسبت به خرید آن اقدام می نمایند.

لزوم جمع آوری تابلوهای برندهای پوشاک قاچاق

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، با اشاره لزوم جمع آوری پوشاک خارجی برند قاچاق از فروشگاه های شهر گفت: این اقدام با هدف مقابله با قاچاق پوشاک خارجی و حمایت از فراوری داخل انجام می گردد و فروشندگان این کالاها تا انتها تیرماه جاری فرصت دارند که نسبت به جمع آوری کالاهای قاچاق و تابلو و تبلیغات مرتبط با آن اقدام نمایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، در مورد اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله با قاچاق دام هم گفت: در استان فارس حدود هفت میلیون دام سبک و 400 هزار دام سنگین وجود دارد که به منظور ضابطه مند کردن جا به جایی و جلوگیری از قاچاق آنها، دام ها باید در زمان جا به جایی پلاک گذاری شده باشند.

احمدی زاده اضافه نمود: تا به امروز سه میلیون دام سبک و سنگین در استان پلاک گذاری شده و چنانچه دامی بدون پلاک گذاری از مکانی به مکان دیگر جا به جا گردد مشمول قاچاق کالا خواهد بود.

او اظهار کرد: طی سال 99 در استان نیروی انتظامی 14 هزار و 235 راس دام به ارزش اولیه 453 میلیارد ریال را به ظن قاچاق بودن کشف کرد و برای 276 متهم 236 پرونده تشکیل شد.

احمدی زاده بیان نمود: طی سه ماه سال جاری هم در استان چهار هزار و 586 راس دام به ارزش اولیه 164 میلیارد ریال به وسیله نیروی انتظامی کشف و در همین ارتباط 136 پرونده هم برای 172 متهم تشکیل شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: به دارندگان دام سبک و سنگین توصیه می گردد در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به پلاک کوبی دام های خود اقدام نمایند تا در زمان جا به جایی با مشکل روبرو نشوند و دام آنها هم کالای قاچاق قلمداد نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1832

به "افزایش 52 درصدی کشفیات قاچاق در فارس ، امحای 110 تن کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 52 درصدی کشفیات قاچاق در فارس ، امحای 110 تن کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید