افزایش شیوع و تلفات کرونا در ترکیه

به گزارش مجله توسعه دهنده، آمار مبتلایان نو در بازه زمانی 24 ساعت، به رقم یکصد هزار نفر نزدیک شده و برای کشوری که این آمار را به 16 هزار نفر رسانده بود، چنین وضعیتی نگران کننده است.

افزایش شیوع و تلفات کرونا در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آمار شیوع و مرگ و میر کرونایی در ترکیه افزایش چشمگیری پیدا کرده و ارقام تازه، توجه رسانه ها و افکار عمومی را به سوی خود جلب کرده است.

حالا آمار مبتلایان تازه در بازه زمانی 24 ساعت، به رقم یکصد هزار نفر نزدیک شده و برای کشوری که این آمار را به 16 هزار نفر رسانده بود، چنین شرایطی نگران کننده است.

بر اساس تازه ترین گزارش وزارت بهداشت ترکیه، شرایط شیوع کرونا و مرگ و میر بیماران مبتلا به این ویروس، در 24 ساعت گذشته به این شکل بود:

شمار مبتلایان تازه در بازه زمانی 24 ساعته 93 هزار و 586 نفر.

شمار افراد فوت شده 210 نفر.

شمار بهبود یافتگان 85 هزار و 503 نفر.

شمار تست های انجام شده 438 هزار مورد.

در ادامه گزارش وزارت بهداشت ترکیه به این اشاره شده که در این کشور، تا به امروز مجموعاً 142 میلیون دوز واکسن تزریق شده است. 84.35 درصد از شهروندان بالای 18 سال ترکیه، دوزهای اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در روزهای گذشته، بارش سنگین برف، تردد در اغلب استان های ترکیه را سخت کرده است. با این حال، وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده که نه تنها در استان ها و مراکز شهرستان ها، بلکه در اغلب منطقه ها روستایی و بخشداری ها نیز، اکیپ های واکسیناسیون آماده خدمت هستند و دلیلی برای توقف عملیات واکسیناسیون وجود ندارد. اما با وجود همه تلاش ها و تبلیغ مکرر پزشکان و مقامات بهداشتی، حالا ترکیه به ایستگاهی رسیده که افزایش آمار استقبال از تزریق واکسیناسیون، بسیار کُند و لاک پشتی شده است.

وزیر خوشبین، ویروس چسبنده

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته است: ویروس کرونا، در شرایطی فعلی، مانند گذشته قدرتمند نیست. در نتیجه افزایش تعداد بیماران تازه، دست کم مانند چند ماه پیش ما را نگران نمی کند. ما با محافظت از سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن، به زندگی عادی خود ادامه خواهیم داد. با این حال، توجه به پروتکل ها و رعایت احتیاط های شخصی مهم است و البته در کنار این، خطاب به مردم می گویم: بیایید از واکسیناسیون خود غافل نشویم. مخصوصاً حالا که واکسن ملی خودمان را هم در اختیار داریم.

پیام وزیر بهداشت ترکیه تا حدودی خوشبینانه است. اما اطبا و دانشمندانی هم هستند که با نظر او مخالف نیستند. برخی از متخصصین معتقدند که مبارزه کارساز و اثرگذار در برابر اومیکرون، نیاز به مطالعه و شناخت بیشتری دارد. استدلال این گروه از اطبا، این است که ماندگاری ویروس نوع اومیکرون بیشتر است و درست به همین دلیل است که در یک ماه گذشته، تعداد بیماران کرونایی در ترکیه 3 برابر شده است.

پروفسور ملتم ایشییک گُر تاشباکان استاد دانشگاه و عضو هیات علمی مبارزه با بیماریهای عفونی در دانشگاه اژه در این مورد گفته است: اومیکرون، دارای ویژگی ماندگاری بالاتری بر روی سطوح نسبت به انواع دیگر است و به عنوان مثال، بر روی سطح پلاستیکی حدود 8 روز طول می کشد تا از بین برود. در نتیجه 3 برابر شدن بیماران در یک ماه اخیر، دقیقاً به خاطر همین ویژگی اومیکرون است. بیماران ما در گروه آسیب پذیر ویژه در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند، مقدار مرگ و میر در این گروه ها بالاست و نباید با ساده سازی مساله، زمینه بی توجهی بیشتر به پروتکل های بهداشتی را فراهم کرد.

فعلاً که شمار فوت به عدد بیش از 200 نفر در شبانه روز رسیده که رقم قابل ملاحظه ای است. اما آن چه مهم تر است، این است که گروه کثیری از بیماران تازه که در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند، سالمندان و بیماران آسیب پذیری هستند که اولاً تمایلی به تزریق واکسن نداشته اند، دوم این که با افزایش شمار این گروه از بیماران، بیم آن می رود که ظرفیت استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی و واحدهای ویژه به جایی برسد که امکان ارائه سرویس به بیماران تازه از دست برود.

پرهیز از باورهای غلط

وزارت بهداشت ترکیه در مورد بی اعتنایی به تزریق واکسن به مردم هشدار داده و در بیانیه ای از شهروندان خواسته است تا هر چه زودتر برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

در این اطلاعیه همچنین به این نکته اشاره شده که مردم باید خود را از باورهای غلط و شایعات دور کنند.

در زیر به نمونه هایی از برخی باورهای غلط اشاره می شود:

1.من قبلاً یکی دو بار به کرونا مبتلا شده ام. پس حالا دیگر یا مطلقاً مبتلا نمی شوم و یا مقدار عفونت و درد در یک سطح بسیار ضعیف خواهد بود.

2.من دوبار واکسن تزریق کرده ام و نیازی نیست موضوع ماسک و فاصله اجتماعی را جدی بگیرم.

3.کرونا ضعیف شده و حضور در محیط های شلوغ و سربسته، مانند سابق خطرناک نیست.

4.برای کسی که دو سه بار واکسن زده و همه چیز را رعایت کرده، استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست، لازم نیست.

چالش های دو بخش آموزش و گردشگری

فعلاً چند روز از تعطیلی 15 روزه مدارس سپری شده و وزارت آموزش ملی ترکیه اعلام کرده که به هیچ وجه قصد ندارد یکبار دیگر به دوران برگزاری کلاس های مجازی بازشود و فعالیت آموزش حضوری در کلاس ها، با تمام توان و ظرفیت ادامه خواهد داشت. اما مشخص نیست اگر مقدار ابتلا در بازه زمانی 24 ساعته به اعداد نگران کننده صد هزار نفر و بالای صد هزار نفر برسد، آیا باز هم حضور دانش آموزان در کلاس های درس، میسر خواهد بود یا نه.

در شرایطی که ترکیه رفته رفته به دوران اوج درآمدهای توریستی نزدیک می شود، شیوع گسترده ویروس کرونای اومیکرون، خبر نگران کننده ای برای فعالان این بخش است. چرا که چندی پیش، کارشناسان پیش بینی کرده بودند که در 3 ماه آینده، منطقه ها گردشگری ترکیه با سیل چند برابری گردشگران خارجی روبرو شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2107

به "افزایش شیوع و تلفات کرونا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شیوع و تلفات کرونا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید