تاثیر مخرب آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب

به گزارش مجله توسعه دهنده، تصفیه فاضلاب از ورود آلودگی ها به ویژه آلودگی های صنعتی به محل زندگی مردم جلوگیری می نمایند همچنین از فاضلاب های تصفیه گردیده می توان برای مصارف کشاورزی، آبیاری فضاهای شهری، چمن های ورزشی، دریاچه های پرورش ماهی و پر کردن سیفون استفاده کرد.

تاثیر مخرب آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب

به گزارش خبرنگاران، آلودگی آب می تواند توان اکولوژی آن را تحت تاثیر قرار دهد و همه را دچار بحران سازد. بر اثر افزایش آلودگی، میزان اکسیژن موجود در آب دچار اختلال می گردد. در آب کم اکسیژن، گونه های گیاهی و جانوری کمتری قادر به زندگی هستند، در نتیجه تناسب و هارمونی موجود در طبیعت به هم می خورد.

منابع زیرزمینی آب نیز از طریق نشت نفت و بنزین، نفوذ شیرابه زباله ها و نفوذ کودها و سموم کشاورزی آلوده می شوند. در نتیجه، آلودگی های ناشی از سرب، جیوه و فلزات سنگین موجود در فاضلاب های صنعتی و ازت و فسفر کودهای شیمیایی و میکروب ها و انگل های شیرابه زباله ها در صورت استفاده توسط انسان سبب ابتلا به بیماری های مختلفی چون وبا، اسهال، سرطان و ... خواهد شد.

بیماری های ناشی از دفع نامناسب فاضلاب

دفع نامناسب فاضلاب سبب ابتلا به بیماری هایی چون اسهال عفونی، حصبه، وبا، یرقان و رشد جانوران و حشرات ناقل بیماری های خطرناک می گردد. برای دفع فاضلاب از شیوه هایی چون تصفیه طبیعی، راهنمایی به درون گودال ها، پخش در سطح زمین، دفع در چاه های فاضلاب، دفع فاضلاب در رودخانه ها و دریاچه ها، تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک استفاده می گردد که هر یک محاسن و مضرات خود را دارند. برای مثال تخلیه فاضلاب به آب های سطحی و زیرزمینی سبب می گردد که هزینه تصفیه آب از آلودگی و تبدیل آن به آب شرب در برخی شهرها تا سه برابر افزایش یابد.

همچنین افزایش فعالیت باکتری ها و کاهش اکسیژن رخ دهد که مرگ و میر ماهی ها را به دنبال دارد. اگر حجم زیادی از مواد درشت مانند پلاستیک، شیشه و چوب وارد آب گردد سبب کاهش نفوذ نور خورشید و مرگ جلبک ها خواهد شد و بروز عوامل بیماری زا و افزایش بیماری های عفونی در جامعه را در پی دارد.

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست، تصفیه فاضلاب شیوه ای بسیار کارآمد است زیرا از انتشار بیماری ها جلوگیری می نماید، مانع از آلودگی محیط می گردد، می تواند به عنوان منبع آب مورد استفاده قرار گیرد، سبب بهبود وضعیت شهر و گسترش فضای سبز می گردد، از کاهش روز افزون منابع آب جلوگیری می نماید و مواد مغذی مفیدی مانند ازت و فسفر فراوری می نماید.

تاثیر مخرب آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب

اگرچه به دلیل غنی بودن فاضلاب های شهری می توان از آن ها برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده کرد که اغلب بدون احتیاج به کود شیمیایی، محصولات قابل توجهی به دست می دهد، اما ممکن است بیماری های خطرناکی چون وبا شیوع پیدا کند. همچنین محصولات کشاورزی که با این آب ها تغذیه گردیده اند، غلظت عناصر سمی بالایی دارند و در درازمدت سبب بیماری مصرف کننده می شوند که البته از آنجا که این تاثیر بسیار کند و درازمدت است، اغلب مردم متوجه علت آن نخواهند شد.

به منظور پیشگیری از معایب به کارگیری فاضلاب تصفیه گردیده، رعایت برخی نکات می تواند مفید باشد. مثل اینکه از فاضلاب تصفیه گردیده برای فراوری محصولاتی استفاده گردد که به مصرف مستقیم انسان نمی رسد (مانند پنبه و ...)، از فاضلاب تصفیه گردیده برای فراوری محصولاتی استفاده گردد که معمولا حرارت داده می شوند مانند دانه های روغنی، چغندر قند، حبوبات، از فاضلاب تصفیه گردیده برای فراوری علوفه هایی که خشک می شوند و در اختیار حیوانات قرار می گیرند استفاده گردد.

همچنین می توان از فاضلاب تصفیه گردیده برای آبیاری فضاهای سبز محافظت گردیده مانند کمربندهای اطراف شهر و جنگل ها و نهالستان ها که معمولا مردم به آنها دسترسی ندارند، استفاده گردد. افزون بر اینها می توان برای تهیه محصولاتی استفاده گردد که پیش از مصرف باید پخته شوند مانند سیب زمینی، بادمجان و از فاضلاب تصفیه گردیده برای تهیه محصولاتی استفاده گردد که پوست آنها خورده نمی گردد مانند هندوانه، خربزه، مرکبات، گردو و ... .

گفتنی است که از استفاده فاضلاب تصفیه گردیده برای فراوری محصولاتی که به صورت خام مصرف می شوند و مردم به طور مستقیم با آن در تماس هستند مانند کاهو، هویج اجتناب گردد.

از آنجا که سیستم های تصفیه فاضلاب برای تصفیه مواد سمی و خطرناک طراحی نگردیده اند، تخلیه مواد سمی در فاضلاب بسیار خطرناک است. فاضلاب صنعتی حاوی فلزات سمی، سیانور و مواد سمی است که می توانند سبب مسمومیت و مرگ انسان و سایر موجودات زنده شوند.

منبع: isna.ir
انتشار: 13 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 48

به "تاثیر مخرب آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر مخرب آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید