7 نکته برای کمپینگ بدون آسیب زدن به طبیعت

به گزارش مجله توسعه دهنده، اگر از دوستداران طبیعت هستید، در طبیعت گردی و گردش های خود باید مراقب طبیعت باشید. با این چند نکته، بدون آسیب زدن به طبیعت، از گردش و سرگرمی لذت ببرید.

7 نکته برای کمپینگ بدون آسیب زدن به طبیعت

گذراندن اوقات فراغت در دل طبیعت، مزایای فراوانی برای سلامت فکر، جسم و روح دارد. البته اگر در برابر طبیعت و محیط اطراف خود مسئولیت پذیر نباشید، این تفریح شما می تواند به طبیعت آسیب زیادی وارد کند.

در سراسر جهان دوستداران طبیعت، این 7 قانون ساده را همواره در نظر می گیرند و عمل می نمایند تا مطمئن شوند طبیعت بعد از رفتن آن ها، تمیز و سالم باقی می ماند. کوشش برای حفظ طبیعت نه تنها برای حفظ آن برای نسل بعدی بلکه برای کسانی که است که بلافاصله بعد از شما می خواهند از طبیعت استفاده نمایند یا حتی برای خودتان که دوباره به همان جا برمی گشت.

1. از قبل برنامه ریزی کنید و آمادگی داشته باشید

اگر از قبل برنامه ریزی کنید، در خصوص جایی که می روید تحقیق کنید و وسایل ضروری را با خودتان ببرید، در این صورت، در شرایط غیرمنتظره قرار نمی گیرید. شرایط غیرمنتظره باعث می گردد که تصمیمات عجولانه و غیرمسئولانه بگیرید.

حتما قوانین جهتهای پیاده روی، کمپ یا پارکی که قصد رفتن دارید، به دقت آنالیز کنید. مثلا از قبل پرس وجو کنید که آیا اجازه دارید حیوانات خانگی را با خودتان ببرید یا اینکه می توانید بدون اجازه در کمپ ها چادر بزنید یا خیر.

سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید به این قوانین احترام بگذارید. این قوانین برای حفظ تمامیت فرهنگی و زیست محیطی این منطقه ها عمومی تبیین می شوند.

با برنامه ریزی کردن قبل از آغاز سفر، می توانید وسایل ضروری مورد احتیاجتان را همراه ببرید. مثلا قطب نما و نقشه که به شما یاری می نماید تا در جهت مشخص شده بمانید و گم نشوید. اگر گم شوید، ممکن است از جهتها دور شوید تا جهت درست را پیدا کنید و این باعث می گردد که بیش از پیش سر درگم شوید و از جهت اصلی، فاصله زیادی بگیرید.

با تحقیق کردن در خصوص موقعیت مکانی پارک یا مقصدی که در نظر دارید، می توانید بفهمید که چه فصل هایی و چه ساعتی از روز برای بازدید از آن مقصد، مناسب تر است. اگر زمان شما برای سفر و گردش انعطاف پذیر است، می توانید از این ساعت های شلوغ اجتناب کنید، چون این کار هم برای شما بهتر است و هم برای طبیعت. وقتی مقصد خلوت باشد، پیدا کردن پارکینگ راحت تر است، در سکوت و آرامش بیشتری از طبیعت لذت می برید و زیست بوم اطراف شما، کمتر مورد آسیب قرار می گیرد و تاثیرات کمتری روی محیط اطراف می گذارید.

2. در سطوح محکم، چادر بزنید و اقامت کنید

البته جدا شدن از جهتهای شلوغ و پیدا کردن یک جای دنج و خلوت، بسیار مجذوب نماینده است؛ ولی برای طبیعت می تواند بسیار خطرناک باشد. برای اینکه کمترین تاثیر را در طبیعت داشته باشید، از جهتهای مشخص شده حرکت کنید تا پای شما تماس کمتری با سطح زمین داشته باشد و باعث آسیب رسیدن به پوشش گیاهی منطقه نگردد.

فقط در جایی که مخصوص چادر زدن و اقامت است، چادر خود را برپا کنید مگر اینکه برای چادر زدن در جای دیگری از محیط غیر از قسمت های مشخص شده، اجازه داشته باشید. اگر مقصد مورد نظر شما در نزدیکی رودخانه یا دریاچه است، چادرتان باید 70 متر از آب فاصله داشته باشد. این کار برای سلامتی شما بسیار اهمیت دارد. سیل های ناگهانی در نزدیکی رودخانه ها، خطری بزرگ و جدی است. علاوه بر این، زیست بوم دریایی و آبی، یکی از حساس ترین زیست بوم های طبیعت است.

3. مرتب کردن و باز گرداندن زباله ها

معمولا در جهتهای پیاده روی و کمپ ها، سطل های زباله وجود دارد که می توانید زباله را در آن ها بریزید. در غیر این صورت، باید هر آنچه که با خودتان به طبیعت برده اید، برگردانید. این مورد شامل بطری های پلاستیکی، لوازم مختلف ـ حتی اگر خراب شده اند و آسیب دیده اند ـ و همه مواد غذایی است.

بله پوست موز و میوه ها می تواند در طبیعت تجزیه گردد ؛ولی برای آن منطقه، طبیعی نیست و می تواند به گیاهان، حیوانات و حتی میکروب های خاک آسیب بزند.

در مقصدهای گردشگری دوردست که سرویس بهداشتی وجود ندارد، مدفوع انسانی باید 15 تا 20 سانتی متر در زیر خاک مدفون گردد. برای پیشگیری از آلودگی آب، اطمینان حاصل کنید که این کار را با فاصله 70 متر از منابع آب انجام دهید.

اگر قصد دارید آشپزی کنید و می خواهید دست های خود را بشویید، حتما صابون های قابل تجزیه زیستی با خود ببرید. سایر صابون ها می توانند برای زیست بوم، مسموم نماینده باشند؛ به خصوص برای زیست بوم های آبی. حتما شست و شو را با 70 متر فاصله از رودها یا دریاچه انجام دهید و آب آلوده را در محیط اطراف پخش کنید تا تاثیرگذاری آن را در محیط، کاهش دهید.

4. هر آنچه پیدا می کنید، در طبیعت رها کنید

قانون شماره سه می گوید که باید همه چیز را با خود به خانه برگردانید؛ ولی این قانون چیزهایی که در طبیعت پیدا نموده اید را شامل نمی گردد. سنگ ها، گیاهان، میوه های کاج، اشیای طبیعی و حیوانات را با خود به خانه نبرید. آثار تاریخی مثلا ویرانه های باستانی را لمس نکنید، نام خود را روی نیمکت های پارک یا بدتر از آن، روی تنه درختان نتراشید.

گونه های تازه را به محیط معرفی نکنید و آن ها را جابه جا نکنید؛ حتی اگر میکروسکوپی باشند. برای پیشگیری از این اتفاق، وسایل خود را بعد از هر بار استفاده تکان دهید و قبل از اینکه وارد محیط تازهی شوید، کفش های خود یا تایر دوچرخه را تمیز کنید.

5. تاثیر روشن کردن آتش را به حداقل برسانید

برای بسیاری از طبیعت گردان، روشن کردن آتش بخش مهم و ضروری طبیعت گردی و کمپینگ است. ولی باید بدانید که آتش یکی از آسیب زننده ترین و غیرقابل کنترل ترین عناصر در طبیعت است. اگر با کنترل آتش راحت نیستید، یعنی شک دارید که بتوانید به درستی آن را مدیریت کنید، بهتر است که تفریح دیگری پیدا کنید یا از وسایل دیگری برای پخت غذا بهره ببرید.

قبل از اینکه راهی کمپ یا مقصد مورد نظرتان شوید، حتما قواعد و قوانین درست کردن و خاموش کردن آتش را یاد بگیرید و آنالیز کنید. اگر برایتان امکان پذیر است، در جاهایی که مشخص شده آتش روشن کنید و تا جایی که می توانید آتشی کوچک به مقدار برطرف احتیاج خود درست کنید. یک آتش کوچک برای گرم کردن غذا و حتی جوش آوردن کتری مناسب و کافی است.

بعد از اینکه کارتان با آتش تمام شد، زغال ها را حتما از اجاق خارج کنید و سرد کنید.

6. به حیات وحش احترام بگذارید

بهتر است که گیاهان و حیواناتی که برایتان عجیب و جالب هستند از دور دیدن کنید و هرگز به آن ها دست نزنید. خوراکی ها و زباله های خود را به درستی بسته بندی کنید تا حیوانات به آن ها دسترسی پیدا ننمایند و وارد آن ها نشوند. هرگز به حیوانات غذا ندهید. این کار برای سلامتی آن ها ممکن است خطرآفرین باشد یا باعث ایجاد رفتار و عادت بد در حیوانات گردد.

از زیستگاه های حساس فاصله بگیرید؛ مثلا در مکان هایی که حیوانات جفت گیری می نمایند یا در حال لانه سازی هستند. از حیواناتی که بچه دارند فاصله بگیرید چون اگر در این شرایط بترسند، ممکن است رفتاری غیرقابل پیش بینی و خطرناک داشته باشند. جهت حرکت آب را تغییر ندهید. اگر حیوان خانگی خود را همراه تان می برید، مطمئن شوید که کاملا تحت کنترل شما است و دائما بر آن نظارت دارید.

7. نسبت به دیگر مسافران و بازدیدنمایندگان، رفتار باملاحظه ای داشته باشید

طبیعت گردی بدون اینکه اثری از خود به جای بگذارید، تا حد زیادی به رفتاری که با طبیعت دارید بستگی دارد؛ ولی شامل رفتارتان با دیگر بازدیدنمایندگان نیز می گردد. باید اجازه دهید تا دیگران نیز به مقدار شما، از گشت و گذار در طبیعت لذت ببرند و تجربه خوشایندی در طبیعت داشته باشند. مراقب حیوانات خانگی خود باشید و آن ها را کنترل کنید. به دیگران اجازه عبور از جهت را بدهید و راه را نبندید. سر و صدا و موسیقی خود را به حداقل برسانید و سعی کنید به جای این صداها، از اصوات طبیعت لذت ببرید.

  • در صعود از جهتهای شیب دار، حق تقدم با کسی است که بالا می رود.
  • اگر پیاده هستید به اسب ها اجازه عبور بدهید.
  • اگر اسب سوار هستید، حق تقدم با شما است و دیگران باید اجازه دهند که از جهت عبور کنید؛ ولی مواظب گروه ها، بچه ها و حیوانات خانگی باشید.

به خاطر داشته باشید که این قوانین فقط برای شما نیست!

بسیاری از افراد فکر می نمایند که اگر مسئولانه عمل نمایند، تاثیر بسیار کمی در طبیعت می گذارند. آن چیزی که در نظر نمی گیرند این است که صدها، هزاران و میلیون ها نفر در یک مکان، طبیعت گردی می نمایند. هر کدام از آن ها، حتی کوچک ترین تاثیری روی طبیعت داشته باشند، این تاثیرات، ده ها، صدها و هزاران برابر می گردد که می تواند مشکل بزرگی برای زیست بوم ایجاد کند.

این توصیه ها فقط برای شما نیست. بلکه به وسیله همه کسانی که بعد از شما به طبیعت سر می زنند نیز باید رعایت گردد.

هر بار که خواستید کاری در طبیعت انجام دهید با خودتان این طور فکر کنید که اگر هزاران نفر دیگر هم این کار را انجام دهند، چه بر سر طبیعت خواهد آمد؟

به این قوانین عادت کنید

شاید در ابتدا برخی از آن ها سخت و سخت به نظر برسند؛ ولی اگر به آن ها عادت کنید، به طور طبیعی انجام خواهید داد و لازم نیست چیزی را به خاطر بسپارید. تنها نکته ای که باید بدانید این است که باید محیط مورد نظر را جوری ترک کنید که انگار کسی در آنجا به گردش و تفریح مشغول نبوده است.

منبع: کجارو / inhabitat.com
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2105

به "7 نکته برای کمپینگ بدون آسیب زدن به طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته برای کمپینگ بدون آسیب زدن به طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید