کناف سقف ؛ کاربرد ها و مزایای آن نسبت به روش های سنتی

به گزارش مجله توسعه دهنده، کناف سقف یکی از راه های جدید برای تزیین سقف است؛ تزیین سقف با استفاده از گچ از دیرباز مرسوم بوده است ولی اجرای آن نیازمند مهارت و سلیقه بسیار فرد اجرا کننده آن است. استفاده از گچبری، آینه کاری در سقف ها در معماری سنتی ایرانی به وفور دیده می گردد. پس از گذشت سالیان سبک معماری سنتی جای خود را به معماری مدرن داده است و استفاده از روش های نوین مانند کناف سقف مرسوم شده است. در ادامه به بیان پاره ای توضیحات درباره کناف سقف می پردازیم با ما همراه باشید.

کناف سقف ؛ کاربرد ها و مزایای آن نسبت به روش های سنتی

جهت دریافت خدمات اجرای هزینه اجرای بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

شرکت کناف در سال 1932 توسط برادران کناف در آلمان تاسیس شد. پس از گذشت سالیان این شرکت اقدام به ارائه نوع جدیدی از سقف کاذب پرداخت که نصبی آسان، انعطاف پذیری طرح و شکل و ظاهری زیبا داشت. این نوع سقف کاذب به سرعت راه خود را میان جوامع باز کرد و مورد پسند همگان واقع شد. پس از آن در بسیاری از مناطق مانند ایران به وسیله نمایندگی های این شرکت، این نوع سقف عرضه شد. کناف ایران در بیشتر شهر ها نمایندگی دارد و به خدمات رسانی مشغول است. در ادامه به انواع کناف و طریقه اجرای آن خواهیم پرداخت. به خواندن ادامه دهید.

کناف سقف چیست؟

کناف سقف سازه ای است که از آن برای تزیین سقف اماکن استفاده می گردد و نصب آن جز ساخت و ساز خشک به حساب می آید، به این معنی که برای نصب آن احتیاجی به استفاده از ملات نیست. کناف سقف شامل دو بخش زیرساخت و روساخت است. زیر ساخت کناف از جنس فولاد با آبکاری روی است که با پیچ به سقف وصل می گردد سپس بخش روساخت هم به آن پیچ می گردد. بخش روساخت از گچ یا سازه معدنی ساخته شده است که قابلیت رنگ آمیزی دارد که پانل یا تایل از انواع آن است.

انواع پانل و تایل کناف سقف کدام اند؟

پانل ها برای اجرای کناف یکپارچه به کار برده می شوند و تایل ها هم برای اجرای کناف متحرک یا مشبک به کار برده می شوند.

پانل ها پس از اجرای زیرساخت به آن پیچ می شوند سپس با پودر کناف یا بتونه بین پانل ها درزگیری می گردد سپس ماستیک روی آن اجرا می گردد تا یکپارچگی آن حفظ گردد. پانل ها انواع مختلفی مانند ضد رطوبت، ضد حریق و عایق صدا دارند البته نوع مقاوم در برابر آب هم وجود دارد که از جنس سیمان است و برای محل هایی که رطوبت و آب وجود دارد استفاده می گردد.

تایل ها هم مانند پنل ها روی زیرساخت نصب می شوند ولی شیوه نصب آن ها وزنی است و پیچ نمی شوند. تایل ها هم انواع ضد رطوبت، ضد حریق، عایق صدا و مقاوم در برابر آب دارند. کناف سقف بسته به نوع آن و کاربری خاص خود را دارد و در اماکن مختلف اجرا می گردد.

چه مکان هایی مناسب اجرای کناف سقف هستند؟

به طور کلی همه اماکن قابلیت استفاده از کناف سقف را دارند و بنا به سلیقه مشتری از انواع کناف می توان استفاده کرد.

  • کناف سقف یکپارچه

برای خانه ها، هتل ها، مغازه های کوچک، مجتمع ها که زیبایی ظاهری در کنار کاربردی بودن اهمیت دارد از کناف سقف یکپارچه استفاده می گردد.

  • کناف سقف متحرک یا مشبک

برای اماکن اداری، بیمارستان ها، پارکینگ ها که زیبایی در درجه دوم است و کاربری اهمیت بالایی دارد از کناف سقف متحرک یا مشبک استفاده می گردد.

در چه مکانی از خانه می توان از کناف سقف استفاده کرد؟

کناف سقف را در اتاق نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب ها، حمام و سرویس بهداشتی می توان بکار برد. به دلیل اهمیت زیبایی بر کاربری از کناف سقف یکپارچه استفاده می گردد که نصب سریع و راحتی هم دارد. در حمام و سرویس بهداشتی استفاده از پانل های مقاوم در برابر آب و در دیگر اتاق ها از پانل های مقاوم در برابر رطوبت و حریق استفاده می گردد. اگر مشتری درخواست عایق صدا هم داشته باشد زیر پانل ها از عایق صدا هم استفاده می گردد.

آیا در مناطقی مانند شمال یا جنوب کشور و استخرها که رطوبت زیاد است می توان از کناف سقف استفاده کرد؟

بله همانطور که در بالا گفته شد پانل ها و تایل هایی از کناف سقف وجود دارند که در برابر رطوبت مقاوم هستند و همچنین انواعی وجود دارد که در برابر آب مقاوم هستند که می توان از آنها در مناطقی که رطوبت بالایی دارند مانند بخش شمال و جنوب کشور و یا اماکنی مانند استخر ها، پارک های آبی، سونا و جکوزی استفاده کرد.

کناف سقف چگونه نصب می گردد؟

  • نصب کناف سقف یکپارچه

اگر نگران کثیف کاری هستید باید بگویم که کناف کاری یکی از تمیزترین روش های تزیین سقف است و تمام مراحل نصب و اجرای آن با پیچ صورت می گیرد. در ابتدا پایه های نگهدارنده به سقف و بالای دیوار پیچ می شوند سپس پروفیل های فولادی (پروفیل گالوانیزه) با گیره به پایه های نگه دارند متصل می شوند. پس از آن با توجه به طرح و نقشه مورد نظر شبکه ای تهیه می شوند. پانل ها هم با پیچ به پروفیل های فولادی متصل می شوند و درز بین آنها با پودر کناف یا بتونه پر می گردد و در آخر هم ماستیک روی کار اجرا می گردد تا زیبایی آن از دست نرود.

  • نصب کناف سقف متحرک یا مشبک

برای نصب کناف سقف متحرک یا مشبک معمولا از تایل ها 60 در 60 سانتی متری استفاده می نمایند. برای این کار ابتدا مانند اجرای پانل ها، پایه های نگهدارنده به سقف پیچ می شوند و پروفیل ها با گیره به این پایه های نگهدارنده متصل می شوند. در ادامه یک شبکه از پروفیل ها در ابعاد 60 سانتی متری در 60 سانتی متری ایجاد می گردد که تایل ها درون آن قرار می گیرند. تایل ها با استفاده از یک گیره تی (T) شکل در جای خود محکم می شوند. البته بعضی از تایل ها برای دسترسی به فضای پشت کناف انجام تعمیرات زیرساخت و تاسیساتی که پشت تایل ها پنهان است، فیکس نمی شوند.

کناف سقف چه مزایایی نسبت به دیگر روش های تزیین سقف دارد؟

  • نصف کناف سقف آسان، سریع و تمیز تر از سایر روش های تزیین سقف است.
  • مدل ها و طرح های متنوع در آن قابل اجرا است همچنین می توان شکل های منحنی هم در آن اجرا کرد که این قابلیت در دیگر روش ها نیست.
  • دسترسی به فضای پشت کناف برای انجام تعمیرات میسر است و می توان برای عبور تاسیسات از آن استفاده کرد.
  • تعمیر و بازسازی بی دردسر و راحتی دارد.
  • اجرای نورپردازی های متنوع از نوع مخفی و هالوژنی در آن قابل اجرا می باشد و دردسر کمتری نسبت به روش های سنتی دارد.
  • قابلیت اجرا در مکان هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی که رطوبت بالاست نیز دارد که دیگر روش ها این قابلیت را ندارند.
  • قابلیت اجرای عایق صدا را دارد در صورتی که تزیینات سقف سنتی ندارد.
  • قابلیت رنگ آمیزی و استفاده به صورت تلفیقی به همراه چوب، ام دی اف یا فلز را دارد.
  • بزرگترین مزیت کناف سقف نسبت به تزیینات سنتی، ساخت و ساز خشک آن و عدم احتیاج به ملات است.

سخن پایانی

با توجه به راحت بودن نصب و اجرا، تمیز و سریع بودن، دسترسی آسان به زیرساخت، تعمیر راحت، قابلیت نصب در مکان های مرطوب مانند حمام و استخر و جنبه های زیبایی و کاربری فوق العاده آن بسیاری را به سمت خود جلب نموده است. علاوه بر موارد ذکر شده مقاومت دربرابر زلزله و سبک بودن این سازه از دیگر مزایای آن است که در ایران هواداران زیادی دارد. لذا توصیه می گردد از این سازه های آماده بهره ببرید و در این امر کار را به بهترین افراد و گروه ساخت و ساز بسپارید.

از نمونه های کناف سقف دیدن فرمایید:

منبع: کوئیک سازه
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1024

به "کناف سقف ؛ کاربرد ها و مزایای آن نسبت به روش های سنتی" امتیاز دهید

2 کاربر به "کناف سقف ؛ کاربرد ها و مزایای آن نسبت به روش های سنتی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کناف سقف ؛ کاربرد ها و مزایای آن نسبت به روش های سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید