کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر

به گزارش مجله توسعه دهنده، آنالیز های انجام گردیده در تپه باستانی بتکی الشتر واقع در استان لرستان به کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ (دوره های مس و سنگ، مفرغ و آهن)، تاریخی و اسلامی منجر شد.

کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی حیدری سرپرست هیئت گمانه زنی مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه بتکی الشتر امروز شنبه 14 مهر با اعلام این خبر گفت: وجود استقرارهای معاصر بر روی محوطه ها، کاوش ها و خاکبرداری غیر مجاز از جمله مهم ترین تهدید هایی هستند که محوطه های باستانی با آن روبرو بوده و حتی در مواردی باعث از بین رفتن تمامی محوطه می شوند.

او در ادامه گفت: با توجه به این موضوع و برای پیشگیری از آسیب ها، شناسایی و حفظ این آثار، مجلس شورای ملی مصوبه ای در تاریخ 12 آبان ماه 1309 اعلام نمود که هرگونه دخل و تصرف در آثار باستانی که تا سرانجام دوره زندیه در ایران شکل گرفته، جرم محسوب گردیده و مراجع ذی صلاح موظف به شناسایی و حفظ این آثار هستند.

حیدری اضافه نمود: همچنین بر اساس اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1366، این سازمان موظف به مشخص حریم بناها، مجموعه ها، محوطه ها و تپه های باستانی گردیده که در پی این نیازمندی ها و قوانین، مشخص عرصه و حریم تپه باستانی بتکی ضروری به نظر رسید.

او با اشاره به قرارگیری تپه بتکی در روستایی به همین نام در شمال غرب دشت سرسبز الشتر گفت: آنالیز های انجام گردیده در این تپه باستانی آثاری از ادوار پیش از تاریخ (دوره های مس و سنگ، مفرغ و آهن)، تاریخی و اسلامی نشان داد.

حیدری با اشاره به غنای فرهنگی این تپه باستانی از حفر 17 گمانه در جهت های مختلف تپه طی 20 روز کاوش در آن اطلاع داد و گفت: از این تعداد، 4 گمانه دارای آثار فرهنگی بوده و 13 گمانه بدون مشاهده آثار معماری و فرهنگی مشخصی تا خاک بکر ادامه یافته است.

او با بیان این نکته که مواد فرهنگی به دست آمده طی انجام این پروژه عمدتا مواد سفالی بود، گفت: در 4 گمانه دارای آثار، عمدتا مواد سفالی، آجر و در یک گمانه پی سنگی از دیوار یا یک گور باستانی به دست آمد.

مجوز پروژه مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه بتکی الشتر توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر گردیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 183

به "کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید