چه حشراتی به بگونیا حمله می نمایند و راه مبارزه با آنها چیست؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، بگونیا انواع مختلف دارد از گیاهان گلدار گرفته تا گیاهانی با برگ های عجیب غریب و زینتی. اما این گیاه دلربا هم مانند هر گیاه دیگری آفات و دشمنانی دارد که باید حواس تان را به آنها جمع کنید. اگر بگونیاتان دچار آفت شده و می خواهید بدانید باید چه کار کنید و یا اگر هنوز حشره ای به آن حمله نکرده اما می خواهید آماده باشید، مطلب امروز کاملا به دردتان می خورد!

چه حشراتی به بگونیا حمله می نمایند و راه مبارزه با آنها چیست؟

اول از همه آنکه اگر می خواهید با روش پرورش چند گونه از بگونیاهایی که بیشتر از بقیه در خانه ها رایج هستند آشنا شوید باید به مطلب راهنمای پرورش بگونیاهای رایج در خانه ها مراجعه کنید و اگر می خواهید بیماری های رایجی که بگونیا به آنها دچار می گردد را بدانید باید مطلب چرا بگونیای من دارد می میرد؟ (بیماری ها) را مطالعه کنید. اما برای مبارزه با آفات بگونیا باید همینجا بمانید!

در برخورد با یک گیاه بیمار اول از همه مطمئن شوید بیماری یا آفت گیاه را به درستی تشخیص می دهید. پس وقتی بگونیاتان را مثل همواره سرحال نمی بینید و متوجه می شوید مسئله ای دارد ابتدا گیاه را آنالیز کنید تا بفهمید گیاه از وجود یک آفت رنج می برد یا حمله یک بیماری؟ البته گاهی هر دو این موراد صادق است یعنی هم آفت (یا آفاتی) به گیاه حمله نموده اند و هم دچار بیماری (یا بیماری هایی شده). در این مورد درمانی ترکیبی به کار می بریم و هم آفت و هم بیماری گیاه را درمان می کنیم.

برای درمان آفات هم مانند درمان بیماری قدم اول تشخیص درست آفت است.

شته

یکی از معمول ترین آفاتی که به هر گیاهی حمله می نماید و اثراتی مخرب به جای می گذارد شته است. این حشره آفت کوچکی است که شیره گیاهان را می مکد و از خانواده شته ها است. بالغین این حشره بدنی گلابی شکل دارند و مقدار شان از کمتر از 1 میلی متر آغاز می گردد. بیشترین شته هایی که بر گیاهان خانگی دیده می گردد همان هایی هستند که سبز کمرنگ اند. اما شته ها به رنگ های دیگر مثل صورتی، سفید، خاکستری، زرد وسیه هم یافت می شوند. در بهار شته هایی بالدار هم مشاهده می شوند که برای توسعه کلنی شان به این سو و آن سو پرواز می نمایند. برای آشنایی بیشتر مطلب چه طور شته گیاهان خانگی ام را از بین ببرم؟ را مطالعه کنید. شته ها بر روی گیاه عسلک، که ماده ای چسبناک و شیرین است، فراوری می نمایند که بعدا روی آن با قارچ دوده پوشیده می گردد و نقاط سیاه مخملین روی برگ نمایان می گردد. این هم یکی دیگر از نشانه های وجود شته بر گیاه است.

شپشک آرد آلود

شپشک های آرد آلود حشراتی ریز و سفید رنگ هستند که با لایه ای مومی که به پنبه می ماند پوشیده شده اند. ممکن است در نگاه اول به نظرتان برسد که روی گیاه کرک یا تکه های پنبه ریخته است اما در واقع این شپشک ها هستند. شپشک ها هم خسارتی مانند شته ها به گیاه وارد می نمایند و با مکیدن شیره گیاهی و فراوری عسلک هم گیاه را ضعیف می نمایند و رشدش را کند می نمایند، و هم باعث رشد قارچ دوده روی گیاه و کاهش فتوسنتز می شوند.

کنه عنکبوتی

کنه های عنکبوتی حشراتی بسیار ریز هستند که به سختی با چشم غیر مسلح دیده می شوند. این حشرات به رنگ قرمز مایل به نارنجی روی گیاه به صورت نقطه هایی دیده می شوند. اگر با ذره بین به آنها نگاه کنید متوجه می شوید که این نقاط در واقع موجودی جاندار هستند! این حشرات باعث محدب شدن برگ و چروک شدن آن می شوند و تارهایی مانند تار عنکبوتی در بین شاخ و بررگ گیاه می تنند.

حلزون ها و نرم تنان

این موجودات از برگ تغذیه می نمایند و باعث به وجود آمدن حفره هایی در آن می شوند. بعلاوه موجب پینه بستن برگ می شوند. تریپس ها هم همین اثر را روی برگ می گذارند.

سفید بالک ها

سفید بالک ها مانند پشه های بسیار ریزی به رنگ سفید هستند و با لمس گیاه از روی آن می پرند. این حشرات با قطعات دهانی شان شیره گیاه را می مکند و موجب زرد شدن برگ ها می شوند.

پشه قارچ (پشه سیاه خاکستری)

یکی از حشراتی که کمتر راجع به آن صحبت شده و در نتیجه ناشناخته مانده پشه قارچ است. این حشره پشه ای ریز و سیاه رنگ است، همان حشره ای که در اطراف گیاهان آپارتمانی تان می پلکد و به نظر بی آزار می آید. البته درست است، بالغ این حشره کاملا بی آزار است اما مشکل لاروهای آن است. لاروها به ریشه گیاه و برگ هایی که نزدیک خاک هستند آسیب وارد می نمایند و گاهی تارهایی روی سطح خاک می تنند، تارهایی بسیار ریز. این حشره به دلیل آبیاری یش از حد گیاهان به آنها جذب می گردد.

لارو پروانه ها

لارو پروانه ها از قسمت های مختلف گیاه تغذیه می نمایند و مدفوع خود را روی آن به جای می گذارند.

نماتدها

نماتدها موجودات ریز و میکروسکوپی هستند که ظاهری شبیه کرم دارند و به ریشه و برگ های گیاهان مختلف حمله می نمایند و خسارات متفاوتی به گیاه می زنند. نماتدهایی که به شاخسار گیاه حمله می نمایند باعث به وجود آمدن رنگدانه های قرمز و نقاط قهوه ای روی برگ ها می شوند و نماتدهایی که به ریشه گیاه حمله می نمایند باعث به وجود آمدن غده هایی روی ریشه می شوند.

مبارزه با آفات مکنده (شته، شپشک آرد آلود، سفید بالک و کنه عنکبوتی)

اولین قدم آن است که هر بافت آسیب دیده، برگ، ساقه، ریشه و … را از گیاه جدا کنید. گیاه را با سموم ارگانیک یا سموم شیمیایی مخصوص هر آفت سم پاشی کنید.

یکی از سموم خانگی که می توانید از آن برای از بین بردن آفات مکنده بهره ببرید:

1 قاشق غذا خوری روغن باغبانی را با 1 قاشق غذا خوری بیکینگ پودر یا جوش شیرین مخلوط کنید. این مواد را به 4 لیتر آب اضافه کنید. سم حاضر را در بطری اسپری ریخته و کل پیکر گیاه را به خوبی با آن سم پاشی کنید. در هفته اول گیاه را 2 بار با استفاده از این سم سم پاشی کنید. سپس اگر حال گیاه رو به بهبود رفت فواصل سم پاشی را بیشتر کنید. روش تهیه دیگر سموم ارگانیکی که می توانید از آنها برای سم پاشی گیاه بهره ببرید را می توانید از مطلب آفت کش خانگی درست کنید یاد بگیرید.

اگر حمله آفات به گیاه خیلی شدید است یا از سموم شیمیایی بهره ببرید و یا کل گیاه را دور بیاندازید.

مبارزه با پشه قارچ، لارو پروانه ها، حلزون ها و نرم تنان

برای مبارزه با این آفات باید از سموم سیستمیک بهره ببرید. اگر حمله این آفات به گیاه شدید نیست سعی کنید با استفاده از روش های زراعی و حتی برداشتن و کشتن حشره با دست گیاه را درمان کنید.

برای از بین بردن پشه قارچ آبیاری گیاه را کم کنید. به این ترتیب خود حشره از گیاه شما دور خواهد شد.

مبارزه با نماتد

اگر مطمئنید که نماتد به گیاه تان حمله نموده است باید از سموم مخصوص نماتد برای مبارزه با آن بهره ببرید و اگر فکر می کنید برای نجات گیاه دیر شده شاید بهتر باشد گیاه را دور بیاندازید و گیاه جدیدی تهیه کنید.

منبع: فوت و فن / hunker.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2232

به "چه حشراتی به بگونیا حمله می نمایند و راه مبارزه با آنها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه حشراتی به بگونیا حمله می نمایند و راه مبارزه با آنها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید