کشف جمجمه گاو عصر حجری که مورد جراحی مغز قرار گرفته!

به گزارش مجله توسعه دهنده، عمل جراحی روی جمجمه گاو باستانی

بشر از زمان های بسیار قدیم عمل جراحی انجام می داده و کشفیات متعددی که اجرا شده این ادعا را ثابت می نماید. طی کشفیات اجرا شده، تعیین شده که قدیمی ترین نمونه از عمل جراحی مغز به 7300 سال قبل از میلاد برمی شود. اما دانشمندان جمجمه گاوی متعلق به عصر نوسنگی را کشف نموده اند که سوراخی عجیب روی آن وجود دارد! این کشف دانشمندان را کاملا غافلگیر کرد چون دقیقا مشابه سوراخ هایی بود که روی جمجمه های انسانی مشاهده شده بود! علت وجود این سوراخ عجیب روی جمجمه گاو عصر حجر چیست؟ آیا مردمان عصر حجر روی گاوها هم عمل جراحی مغز انجام می دادند؟ با خبرنگاران همراه باشید.

کشف جمجمه گاو عصر حجری که مورد جراحی مغز قرار گرفته!

جراحی مغز به وسیله سوراخ کردن جمجمه

جراحی مغز با سوراخ کردن جمجمه اگرچه عملی بسیار حساس و پیچیده است اما طی کشفیات تاریخی ثابت شده که از زمان های قدیم روی انسان انجام می شده است. این عمل معمولا با سوراخ کردن جمجمه، بریدن یا شکستن بخشی از پوسته جمجمه انجام می شده است. این تکنیک ها از دوران نوسنگی و برای درمان بیماری هایی مثل تشنج، صرع، سردرد و تغییرات رفتاری روی انسان انجام می شده و کشف جمجمه های باستانی سوراخ دار موید این مطلب هستند.

اما حالا برای اولین بار نشانه هایی از عمل جراحی جمجمه روی یک حیوان کشف شده است! در محوطه ای باستانی که مربوط به دوران نئولیتیک یا نوسنگی است و 3000 تا 3400 سال قبل از میلاد قدمت دارد یک جمجمه تقریبا سالم گاو کشف شده است. روی این جمجمه سوراخ عجیبی وجود داشت که پس از بررسی و بررسی دانشمندان را کاملا شگفت زده کرد. نتیجه تحقیقات اجرا شده روی این جمجمه باستانی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

جمجمه گاو عصر حجر در محوطه ای باستانی در شان-دوران فرانسه و تنها در فاصله 25 مایلی ساحل اقیانوس اطلس کشف شده است. این منطقه در روزگاران قدیم مرکز تجاری مهمی بوده و مردم باستانی به داد و ستد محصولاتی مثل نمک و همین طور دام می پرداختند. حفاری های زیادی در فاصله سال های 1975 تا 1985 در این منطقه انجام شد و استخوان های زیادی متعلق به گاو، خوک، گوسفند و بز کشف شدند. ظاهرا گاو یکی از محبوب ترین حیوانات در دوران نوسنگی بوده، چون استخوان های کشف شده گاو حدودا 54% کشفیات را تشکیل می داد. اما تمام این کشفیات تکه هایی از استخوان بودند و تا به حال یک جمجمه کامل گاو کشف نشده بود.

دلیل سوراخ بودن جمجمه گاو چیست؟

موضوع جالب در خصوص این جمجمه این بود که سوراخ نسبتا بزرگی روی آن دیده می شد. دانشمندان در ابتدا گمان می کردند که این سوراخ بعد از کشتن گاو و برای بیرون کشیدن مغز و زبان گاو ایجاد شده است. بعضی دیگر معتقد بودند که احتمالا این سوراخ در یک حمله و به وسیله شاخ گاوی دیگر به وجود آمده است. اما نظریه ای که در عین عجیب بودن بسیار منطقی به نظر می رسید این بود که این سوراخ به دلیل انجام جراحی روی جمجمه گاو باستانی ایجاد شده است. برای این که دلیل اصلی تعیین گردد از فرناندو رامیرز رزی، دیرینه شناس مرکز تحقیقات ملی درخواست شد تا در خصوص دلیل سوراخ بودن جمجمه گاو باستانی تحقیق کند.

رزی و همکار انسان شناسش به نام الن فرومن کار تحقیق روی جمجمه گاو باستانی را شروع کردند. طی بررسی ها تعیین شد که هیچ علامتی از جراحت و ضربه روی جمجمه وجود ندارد و فرضیه حمله به وسیله حیوانی دیگر رد شد. پس از تحقیقات دانشمندان و محققین که با عمل جراحی روی جمجمه تا به امروز روبرو شده بودند به این نتیجه رسیدند که استخوان جمجمه گاو عمدا ایجاد شده و به هیچ وجه تصادفی نبوده است.

البته هیچ گونه آثاری از بهبود بافت در اطراف سوراخ هم مشاهده نشد، یعنی گاو مدت کوتاهی پس از ایجاد این سوراخ مرده است. البته نظریه دیگر هم این بود که احتمالا این سوراخ و عمل جراحی بعد از مرگ روی جمجمه گاو عصر حجر اجرا شده است.

رزی در خصوص سوراخ عجیب روی جمجمه گاو عصر حجر این طور می گوید:

چیزی که ما را بسیار غافلگیر کرد این بود که متوجه شدیم این سوراخ در نتیجه جراحی روی جمجمه گاو ایجاد شده است. این سوراخ دقیقا مشابه سوراخ هایی است که در جمجمه انسان های باستانی وجود داشته است.

جراحی مغز روی یک گاو

پس از آنکه تعیین شد سوراخ جمجمه گاو عصر حجر کاملا عمدی ایجاد شده است سوال بزرگ تری برای دانشمندان پیش آمد: چرا مردمان عصر حجر باید جمجمه گاو را سوراخ نمایند؟ آیا این سوراخ نشانه عمل جراحی برای بهبود بیماری گاو بوده است؟ اگر واقعا این سوراخ برای نجات جان گاو بوده می توان آن را قدیمی ترین مدرک از جراحی دامپزشکی در دنیا دانست! اما با توجه به اینکه در دوران نوسنگی گاو منبع غذایی بسیار محبوبی بوده و دامداری و پرورش گاو رایج بوده انجام جراحی برای نجات جان گاو منطقی به نظر نمی رسد. چرا که مردمان آن دوره گاوها را از ابتدا به قصد کشتن و استفاده از گوشتشان پرورش می دادند. به گفته رزی، چرا مردمان عصر حجر باید یکی از منابع غذایی اصلی شان را جراحی نمایند تا از مرگش جلوگیری نمایند؟

اما منطقی ترین نظریه این است که قبل از انجام جراحی روی مغز انسان، انسان عصر حجر به صورت تمرینی روی گاو عمل سوراخ کردن جمجمه را انجام داده است! البته همان طور که در بالا هم اشاره کردیم گاو مدت کوتاهی پس از این عمل مرده و ظاهرا عمل جراحی موفقی نبوده است! این نظر هواداران زیادی پیدا نموده است، چون شواهد و یافته های قبلی این موضوع را تایید می نمایند. سوراخ هایی که روی جمجمه های انسان وجود داشتند بسیار با ظرافت و مهارت ایجاد شده بودند و نشان از تبحر جراح باستانی داشته اند. این عمل ها با موفقیت همراه بودند و بیمار بعد از جراحی سوراخ کردن جمجمه بهبود پیدا می کرد و به زندگی اش ادامه می داد. بنابراین احتمالش زیاد است که انسان های عصر حجر قبل از انجام جراحی روی حیوانات دیگر مثل گاو این قبیل جراحی ها را انجام داده باشند.

تمام این پاسخ ها نظریات احتمالی هستند و هنوز دلیل دقیق و قطعی این موضوع تعیین نیست. اما دلیل واقعی وجود سوراخ در جمجمه گاو عصر حجر هرچه باشد یک موضوع را اثبات می نماید و آن، مهارت اجداد و نیاکان بشر در انجام جراحی مغز و جمجمه بوده است. به گفته رزی، این کشف بسیار باارزش است چون ابعاد جدیدی از جامعه نوسنگی را به ما نشان می دهد.

منبع: healthpost.in

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2110

به "کشف جمجمه گاو عصر حجری که مورد جراحی مغز قرار گرفته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جمجمه گاو عصر حجری که مورد جراحی مغز قرار گرفته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید