چند فایده عجیب درباره نوشابه

به گزارش مجله توسعه دهنده، گاهی هیچ چیز به مقدار نوشیدن یک لیوان نوشابه خنک و تگری لذت بخش نیست. نوشابه یک محصول پرمصرف بوده و روزانه به وسیله میلیون ها نفر در سراسر دنیا مصرف می گردد. نوشیدنی های غیر الکلی مثل نوشابه به علت داشتن قند بالا معروفیت بدی پیدا نموده اند، حتی نسخه های رژیمی بدون قند نیز مورد تایید بسیاری از مراکز بهداشتی قرار نگرفته است. اما تمام ویژگی های نوشابه ناخوشایند و مضر نیست، حتی بعضی ادعا می نمایند که فواید و خواص نوشابه قابل چشم پوشی نیستند.

چند فایده عجیب درباره نوشابه

کافئین موجود در بعضی نوشابه ها و آن هم در دوزهای کم می تواند برای شما مفید باشد. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک قوطی کولا معمولی حاوی 33.5 میلی گرم کافئین بوده که حدود سه برابر کمتر از یک فنجان کوچک قهوه است. ثابت شده است که سطح پایین کافئین باعث بهبود عملکرد مغز، یاری به تمرکز و تقویت تمرینات ورزشی و کارایی بیشتر می گردد. در ادامه قصد داریم به چند فایده نوشابه اشاره کنیم و نقاط مثبت این نوشیدنی محبوب را مورد آنالیز قرار دهیم.

فواید نوشابه

بهبود هاضمه

دانشمندان و پزشکان دریافته اند که نوشیدن یک لیوان نوشابه سیاه یکی از برترین روش های درمانی فیتو بزوار معده یا تجمع مواد غیرقابل هضم در دستگاه گوارش که موجب انسداد معده در افراد می گردد، خواهد بود. اسیدیته زیاد موجود در نوشیدنی های گازدار مانند اسید معده عمل می نماید و می تواند درد شدید شکمی را کاهش دهد، انسداد را از بین ببرد و باعث حرکت دوباره مواد تجمع یافته گردد.

افزایش تمرکز

دقیقا مانند نوشیدن یک فنجان قهوه در شروع روز، نوشیدن یک لیوان نوشابه سیاه نیز به علت داشتن کافئین می تواند تاثیر یکسانی روی افزایش قدرت تمرکز شما داشته باشد. هنگامی که کافئین وارد جریان خون شما می گردد، می تواند به افزایش تمرکز ذهنی یاری کند، بنابراین اگر در طول روز سطح توجه شما کاهش می یابد، یک یا دو جرعه نوشابه در افزایش تمرکز شما موثر خواهد بود. اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث ایجاد استرس و عصبانیت در شما گردد.

ارتقا سطح انرژی

اگر به میزان کافی انرژی ندارید و دنبال راه حل ای برای از بین بردن خستگی و بی حوصلگی تان در طول روز هستید، نوشیدن نوشابه می تواند به شما یاری کند. البته، بیشتر پزشکان توصیه می نمایند برای اینکه بتوان روی قند آزاد شده در بدن کنترل بیشتری داشت، خوردن یک مشت آجیل یا یک تکه میوه می تواند موثر باشد، اما گاهی اوقات به چیزی احتیاج دارید که تاثیرگذاری سریع تری داشته باشد. در این صورت، نوشابه گزینه مناسب تری خواهد بود.

رفع حالت تهوع

در این رابطه حدس و گمان های زیادی وجود دارد، اما بسیاری ادعا می نمایند که نوشیدن نوشابه در بهبود حالت تهوع آن ها موثر بوده است. با وجود اینکه شواهد کافی مبنی بر اینکه نوشابه واقعا قادر به درمان تهوع و اسهال است، وجود ندارد، اما آنچه مورد توافق قرار گرفته این است که قند موجود در نوشابه برای مدت کوتاهی می تواند به بهبود حالت تهوع شما یاری کند.

چند فایده عجیب درباره نوشابه

نوشابه کاربردهای دیگری نیز دارد که دانستن آن ها می تواند برای خانم های خانه دار جالب باشد.

برق انداختن سکه

اگر به جمع کردن سکه علاقه مند هستید و سکه هایتان در اثر گرد و غبار و چربی حالت کدری به خود گرفتند، نگران نباشید. کافی است سکه ها را حدود یک ساعت در یک لیوان نوشابه سیاه قرار دهید، سپس سکه ها را با یک پارچه خشک و تمیز خشک کنید و از درخشش آن ها لذت ببرید، گویی به تازگی ضرب شده باشند. نوشابه هر گونه زنگ زدگی را رفع نموده و درخشندگی سکه ها را باز می گردانند.

از بین بردن علف های هرز

از نوشابه سیاه برای از بین بردن علف های هرز جوانه زده در ترک پیاده روها خارج از خانه، دیوارهای بیرونی خانه یا باغچه بهره ببرید. زمان ایده آل برای خلاص شدن از شر علف های هرز بیشتر در بهار و پاییز یا زمانی است که آن ها به طور فعال در حال رشد کردن هستند.

تمیز کردن سرویس بهداشتی

اگر برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و توالت در منزل مواد شوینده نداشتید، پیشنهاد می کنیم به جای شوینده های معمول، نوشابه را امتحان کنید. کربنات موجود در این نوشیدنی، آلودگی و جرم را از بین می برد و به درخشندگی سرویس بهداشتی یاری می نماید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مقداری نوشابه سیاه را روی محدوده مورد نظر بریزید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با یاری یک برس آن نواحی را تمیز کنید.

حجم دهنده مو سر

اگر موهای لخت و کم حجمی دارید، می توانید از نوشابه برای حجم دادن و فر کردن موهایتان بهره ببرید. برای این کار مقداری نوشابه روی موهایتان بریزید و بعد با آب بشویید. اگر احتیاج بود، مجددا این کار را تکرار کنید.

جدا کردن آدامس

در صورت چسبیدن آدامس به موهایتان، احتیاجی نیست قسمت هایی از مو را بچینید. به جای آن مقداری نوشابه روی موها بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. بعد از چند دقیقه، آدامس به راحتی از موها جدا می گردد.

عامل زنگ زدایی

از نوشابه سیاه می توان برای پاک کردن لکه از روی قابلمه های مسی و فلزات زنگ زده استفاده کرد. فقط تکه فلز زنگ زده را در یک کاسه نوشابه قرار دهید، چند دقیقه صبر کنید، پس قابلمه یا فلزات آغشته به نوشابه را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

پاک کردن ظروف کثیف

کف قابلمه ها و تابه هایی سوختگی به آن ها چسبیده و قابل شستن نیستند را می توان به راحتی با یاری نوشابه تمیز کرد. برای این کار نوشابه را داخل تابه یا قابلمه بریزید و اجازه دهید یک شبانه روز باقی مانند. سپس آن ها را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.

نتیجه گیری

صرف نظر از فواید نوشابه، طعم بسیار خوب آن، نباید فراموش کرد که نوشابه حاوی قند بالایی است. به طرز حیرت انگیزی، یک قوطی نوشابه سیاه (330 میلی لیتر) 100٪ احتیاج روزانه شما به قند را تامین می نماید. بعلاوه، نمی توان تاثیر قند موجود در نوشابه بر پوسیدگی دندان را انکار کرد.

نوشابه ادرار آور است. بنابراین، نه تنها به جلوگیری از کم آبی بدن کم نمی نماید، بلکه با افزایش ادرار به خروج مواد مغذی نظیر کلسیم، منیزیم و روی یاری می نماید. با این وجود، مصرف به میزان نوشابه می تواند مزایایی هم به همراه داشته باشد، از جمله افزای تمرکز، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و از بین بردن حالت تهوع. پس برترین کار این است که مصرف این نوشیدنی با زیاده روی و افراط همراه نباشد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2172

به "چند فایده عجیب درباره نوشابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند فایده عجیب درباره نوشابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید