همه چیز راجع به سوختگی در بچه ها

به گزارش مجله توسعه دهنده، متاسفانه در بعضی خانه ها، سماورها و منابع آب جوش در دسترس بچه ها قرار گرفته است و بچه ها بسیاری با آنها می سوزند. در حالی که با افزایش آگاهی خانواده و رعایت نکات حفاظتی از سوی آنها اندازه سوختگی بچه ها با مایعات داغ در منازل تا درصد زیادی کاهش می یابد.

همه چیز راجع به سوختگی در بچه ها

درجات سوختگی در بچه ها

امیدواریم سوختگی هرگز برای کسی، به ویژه بچه ها ما پیش نیاید، اما برای تشخیص، آغاز درمان و اقدامات کمکی اولیه ضروری است بدانید که سوختگی ها سه درجه دارند:
سوختگی درجه یک
سوختگی درجه یک خفیف ترین نوع سوختگی است که در آن فقط لایه ٔ بیرونی پوست آسیب دیده است. سوختگی درجه یک به قرمزی و گاهی اوقات ورم جزئی منجر می گردد. این نوع سوختگی ممکن است شبیه آفتاب سوختگی به نظر برسد.
سوختگی درجه دو
سوختگی درجه دو نوعی است که در آن لایه ٔ دوم پوست آسیب دیده است و به تاول و ورم منجر می گردد. این نوع سوختگی معمولاً بسیار دردناک است. سوختگی درجه دو گاهی اوقات بدون بستری در بیمارستان قابل درمان است. اما کودکتان برای عوض کردن پانسمان و پیگیری، به مراجعه ٔ مکرر به پزشک احتیاج دارد.
سوختگی درجه سه
این مورد، جدی ترین نوع سوختگی است. پوست که ممکن است سفید یا سوخته و ذغالی گردد، به شدت آسیب دیده است و گاهی اوقات عمق خیلی بیشتری از پوست بدن سوخته است. سوختگی های درجه سه اغلب دردناک نیستند، چون عصب ها آسیب دیده اند. اگر کودکتان دچار سوختگی درجه سه شده باشد یا سوختگی های خفیف تری که وسیع است، شاید لازم باشد در بیمارستان تحت نظارت باشد.1

اقدامات اولیه در برخورد با سوختگی بچه ها

1- اولین و مهمترین اقدام دور کردن کودک از منبع گرما است.

2- اگر قسمتی از بدن کودک آتش گرفته است، با استفاده از پتو ، ملحفه یا بدن خود ، کودک را بپوشانید ، با چرخاندن کودک روی زمین ، شعله­ ها فروکش می نمایند.

3- در صورت سوختن کودک با مواد شیمایی ، قبل از درآوردن لباس­ ها پنج تا بیست دقیقه محل سوختگی را با آب سرد بشویید . شستشو با آب سرد موجب می گردد تا سایر اعضا بدن کودک در معرض خطر قرار نگیرند. در صورت پودری بودن مواد شیمیایی ، پیش از شستن محل سوختگی ابتدا آن را از روی پوست پاک کنید.

4- در صورت سوختگی با برق ، ابتدا جریان برق را قطع کنید . اگر نمی­توانید این کار را انجام دهید، با استفاده از یک شی­ء غیر فلزی مانند قاشق چوبی، طناب یا یک کتاب قطور، کودک را از برق جدا کنید. هرگز از دستان بدون محافظ خود برای این کار استفاده نکنید زیرا خود شما نیز در معرض خطر برق­ گرفتگی قرار خواهید گرفت. 2

مراجعه به پزشک برای سوختگی کودک

اگر جایی از بدن کودکتان بسوزد، ضروری است به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر سن کودکتان کم است. اما در صورت وجود موارد زیر باید حتماً و فوراً به پزشک مراجعه کنید:

اگر سوختگی چیزی غیر از سوختگی جزئی درجه اول باشد.

اگر سوختگی گسترده باشد، یعنی قطر آن بیشتر از 5 سانتی متر باشد.

اگر سوختگی روی صورت، دست ها یا اندام تناسلی کودکتان باشد.

اگر محل سوختگی عفونت نموده باشد.

اگر جراحت ایجادشده سوختگی الکتریکی، یعنی به وسیله جریان الکتریکی ایجاد شده است.1

برای درمان سوختگی کودک چه کنیم؟

درجه اول و درجه دوم جزئی
در این نوع سوختگی ها ، باید لباس­های ناحیه­ آسیب ­دیده را از بدن کودک خارج نمایید. همانطور که ذکر شد ،در صورت بروز سوختگی شیمیایی، قبل از خارج کردن لباسها ، بهتر است شما بایدقبل از درآوردن لباس­ها، ناحیه آسیب­ دیده را چند دقیقه بشویید.

پارچه­ خیس تمیز را نیز می توان به مدت چند دقیقه برای کاهش درد روی سوختگی قرار دهید . برای این نوع سوختگی نباید از یخ، کره یا پودر بهره ببرید زیرا باعث تشدید آنها می­شوند.

ترکاندن تاول ها موجب آسیب پذیر بودن زخم ها در برابر عفونت می گردد .برای محافظت از پوست ، باند یا گاز استریل را طوری ببندید که خیلی محکم نباشد .

درجه دوم بزرگ و درجه سوم
به این درجه سوختگی ، سوختگی با ضخامت نسبی می گویند که کمی گسترده تر از سوختگی های درجه یک می باشد و لایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم و بخشی از لایه زیرین آن را تحت تاثیر قرار می دهد . این سوختگی ها باعث ایجاد تاول، دردهای شدید، قرمزی و تورم می گردد.

برای خارج کردن لباس بچه ها در هنگام سوختگی ، تنها لباس­هایی که به زخم نچسبیده ­اند را باید خارج کنید . با خواباندن کودک در سطح صاف ، در صورت امکان اعضای سوخته را بالاتر از سطح سینه­ اش قرار دهید.

جواهرات و لباس های نزدیک به سوختگیرا در صورت امکان خارج کنید، تاول و زخم ها را نباید دست بزنید و محل سوختگی را 3 تا 5دقیقه با آب سرد بشویید .

برای پیشگیری از بدتر شدن سوختگی یا عدم بروز عفونت، از کره، گریس یا هر نوع خوددرمانی استفاده نکنید. اقدامات پزشکی شامل استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک، داروهای حاوی آنتی بیوتیک، عوض کردن لباس و تمیز کردن منطقه موردنظر باید به وسیله پزشک صورت بگیرد .

پوست را به آرامی لمس کنید و با یک باند یا گاز استریل بدون چسب طوری آن را ببندید که خیلی محکم نباشد. کودک را گرم نگه دارید و تا جایی که ممکن است به او آرامش بدهید تا دچار شوک عصبی نگردد.

سوختگی با غذا یا شیر داغ
متاسفانه سوختن با غذا یا شیر داغ به دلیل داشتن مواد مغذی احتمال عفونت های ثانویه را در پی خواهد داشت ، به همین دلیل باید سریع تر اقدامات تخصصی و درمانی باید صروت گیرد .حتی متخصصان نیز نمی توانند درصد سختگی و ماهیت آن را در روز اول معین نمایند .

برای معین عمق سوختگی باید حداقل سه تتا چهار روز از زمان بروز حادثه بگذرد،، سوختگی 15 درصد به بالا در بچه ها باید تحت نظر مراکز درمانی قرار گرفته گردد .

اما در سوختگی های سطحی و کمتر از 15 درصد را می توان با روشهای درست در منزل درمان کرد و با نوشاندن مایعات به او از کم آبی بدن کودک که از عوارض اولیه پس از سوختگی است، جلوگیری کرد.

استفاده از داروهای آنتی بیوتیک خوراکی و کرم های موضعی برای کاهش درد و سوزش محل سوختگی بسیار مفید است . بدون شک برترین روش ، برای کاهش درد ناشی از سوختگی در بچه ها ، پیشگیری از سوختگی و حفظ ایمنی بچه ها در مواجهه با عوامل خطرساز در منزل یا خارج از آن می باشد.2

پیشگیری از سوختگی در بچه ها

در اینجا به بعضی اقدامات لازم به منظور کاهش خطر سوختگی اشاره می کنیم:

-تمام پریزهای برق را با سرپوش بپوشانید.

-تمام مواد قابل اشتعال و سمی را از دسترس کودک دور نگه دارید.

-از لباس خواب پیشگیرنده شعله بهره ببرید.

-مطمئن شوید سیم های برق آسیبی نمی زنند و بی خطر هستند.

-وقتی از اتو، اتوی مو و اتوی فر مو کنار بچه ها استفاده می کنید حتما مراقب باشید.

-از هشداردهنده های دود در اتاق خواب ها یا سایر نقاط خانه بهره ببرید؛ اگر 10سال از کارکرد آنها گذشته حتما تعویض شان کنید.

-در خانه سیگار نکشید و از آتش بازی در خانه خودداری کنید.

-سعی کنید ترموستات آبگرمکنتان روی 49درجه بوده یا آن را روی درجه کم میانه تنظیم کنید.

-آب حمام کودک را پیش از آنکه بگذارید به آن وارد گردد حتما با آرنج تان چک کنید و همواره زمانی که از وان یا دوش استفاده می کنید اول و آخر کار آب سرد را باز کنید.

-موقع پخت وپز، دستگیره قابلمه را به طرف داخل قرار دهید نه در جلوی خود گاز که بچه ها نتوانند به آن دست بزنند یا خرابش نمایند. برای پیشگیری از هرنوع صدمه ای اجازه ندهید بچه ها در آشپزخانه از واکر استفاده نمایند.

-از رومیزی یا زیربشقابی های بزرگ استفاده نکنید چراکه کودک به راحتی می تواند آن را بکشد.

-هنگام پخت وپز، نوشیدن یا خوردن چیزهای داغ کودک تان را بغل نکنید.

-بطری های شیر بچه را در داخل مایکروفر گرم نکنید.

- جلوی شومینه یا اجاق، رادیاتور و سایر منابع گرمایی از حفاظ بهره ببرید.

-برای پیشگیری از سوزش های ناشی از نور خورشید از کرم های ضدآفتاب بهره ببرید و هنگام کار یا بازی با فلز داغ یا اسباب بازی های پلاستیکی خیلی مراقب باشید.

-ترکیبات فلزی یا وینیل موجود در جایگاه ماشین ها و کالسکه ها می تواند به بچه ها آسیب وارد کند، بنابراین سعی کنید آنها را در معرض تماس با نور خورشید قرار ندهید.3

پینوشتها

1.www.madarsho.com

2.www.namnak.com

3.www.mizanonline.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2057

به "همه چیز راجع به سوختگی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به سوختگی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید