معرفی فرودگاه بین المللی مسقط در عمان

به گزارش مجله توسعه دهنده، در ادامه معرفی فرودگاه های دنیا، امروز قصد داریم سری به کشور عمان بزنیم و فرودگاه بین المللی مسقط را به شما معرفی کنیم. مسقط به عنوان پایتخت کشور عمان سالانه پذیرای مسافران زیادی است که با هدف تجارت، تفریح و … به عمان سفر می نمایند. در این مطلب در خصوص تاریخچه، جزئیات و امکانات و خدمات فرودگاه مسقط با شما صحبت خواهیم کرد. با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی فرودگاه بین المللی مسقط در عمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

تاریخچه فرودگاه مسقط

فرودگاه بین المللی مسقط با کد یاتای MCT و کد ایکائو OOMS اصلی ترین فرودگاه کشور عمان محسوب می گردد و در فاصله 32 کیلومتری منطقه قدیم مسقط قرار گرفته است. شرکت هواپیمایی عمان ایر که حامل پرچم این کشور است از این فرودگاه به عنوان قطب اصلی فعالیت هایش استفاده می نماید و پروازهای متعددی را به مقاصد دور و نزدیک در آسیا، آفریقا و اروپا انجام می دهد. این فرودگاه در سال 1973 و با نام فرودگاه بین المللی سیب (Seeb International Airport) کار خود را شروع کرد و جایگزین فرودگاه کوچکی شد که در آن موقع در روستای بیت الفلج قرار داشت. با این حال، از سال 2008 نام این فرودگاه رسما به فرودگاه بین المللی مسقط تغییر پیدا کرد. در حال حاضر ایرلاین های مشهور و بین المللی مثل ایر عربیا، امارات، الاتحاد، کیش ایر، KLM، عمان ایر، قطر ایرویز، سوئیس اینترنشنال ایرلاینز، تای ایرویز و ترکیش ایرلاینز پروازهای منظمی را در این فرودگاه عربی انجام می دهند.

  • نام رسمی: فرودگاه بین المللی مسقط
  • کد یاتا: MCT
  • کد ایکائو: OOMS
  • تعداد ترمینال: 2
  • وبسایت: www.omanairports.co.om

ترمینال جدید فرودگاه مسقط

فرودگاه مسقط در حال حاضر دو ترمینال مسافربری دارد که به نام های ترمینال شماره 1 (ترمینال جدید) و ترمینال شماره 2 (ترمینال قدیم) شناخته می گردد. فاز یک ترمینال جدید فرودگاه مسقط در 20 مارچ 2018 افتتاح شده است و با امکانات مدرن و پیشرفته ای که دارد ظرفیت جابجایی این فرودگاه را به 20 میلیون مسافر در سال افزایش داده است. در آینده ای نه چندان دور فاز دو و سه این فرودگاه هم افتتاح خواهد شد و گنجایش جابجایی این فرودگاه را به 24 و 48 میلیون مسافر در سال افزایش می دهد. ترمینال جدید فرودگاه مسقط در مساحتی بالغ بر 580000 متر مربع احداث شده و شامل 118 گیت چک-این، 10 بخش تحویل چمدان و بار، 82 باجه ویزا و مهاجرت، 45 گیت پروازی و برج مراقبت جدید با ارتفاع 97 متر است. ترمینال جدید بین باند فرود قدیم و جدید قرار گرفته و امکان فرود هواپیماهای غول پیکر مثل ایرباس A380 و بوئینگ 747S است.

گزینه های حمل و نقل فرودگاه

  • اتوبوس: اکثر هتل های بزرگ و مشهور سرویس اتوبوس ویژه ای به و از فرودگاه مسقط دارند و میهمانان خود را بین این هتل و فرودگاه جابجا می نمایند. با این حال، اتوبوس های عمومی هم از خیابان سلطان قابوس حرکت می نمایند و در فاصله کوتاهی از ترمینال های فرودگاه، توقف می نمایند. با استفاده از اتوبوس در مدت زمان 20 الی 25 دقیقه می توانید از فرودگاه به مرکز شهر برسید. اگر وسایل و چمدان های زیادی ندارید و دوست دارید با هزینه ای مقرون به صرفه به هتل و مرکز شهر برسید می توانید از اتوبوس بهره ببرید.
  • شاتل هتل: همان طور که در بالا هم اشاره کردیم بسیاری از هتل های بزرگ و مشهور مسقط سرویس شاتل ویژه ای را برای میهمانان خود ارائه می نمایند. برای این که مطمئن شوید که هتل محل اقامتتان هم چنین سرویسی را ارائه می نماید حتما قبل از رسیدن با پذیرش هتل تماس گرفته و هماهنگی های لازم در این مورد را انجام دهید. بعضی از معروف ترین هتل ها که سرویس شاتل هم ارائه می نمایند عبارتند از: The Chedi Muscat، Eastin Residences Muscat، Majan Continental Hotel و Remas Hotel Suites.
  • تاکسی: برای مسافرانی که چمدان های زیاد و سنگین دارند و دوست دارند به راحت ترین شکل ممکن به هتل برسند تاکسی گزینه ای محبوب و پرطرفدار است. تاکسی اگرچه هزینه بیشتری از اتوبوس دارد، اما به دلیل آسایش و رفاهی که برایتان به ارمغان می آورد در بین گردشگران خارجی پرطرفدار است. در هر دو ترمینال میز سفارش تاکسی فرودگاه وجود دارد و با مراجعه به آن جا می توانید تاکسی بگیرید. اگر همراه با فرزندانتان به مسقط سفر نموده اید، اگر نگران گم شدن در شهر هستید و اگر دوست دارید سریع و راحت به هتل بروید از تاکسی بهره ببرید. با استفاده از تاکسی در مدت زمان 25 دقیقه می توانید خود را از فرودگاه مسقط به هتل و مرکز شهر برسانید.
  • کرایه اتومبیل: اگر 3-4 نفری به مسقط سفر نموده اید و دوست دارید از آزادی عمل و استقلال بیشتری برخوردار باشید کرایه اتومبیل هم گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. شرکت های داخلی و بین المللی کرایه اتومبیل در فرودگاه مسقط هم دفتر دارند و انواع خدمات کرایه اتومبیل را به مسافران ارائه می نمایند. دفاتر این شرکت ها در سالن پروازهای ورودی واقع شده است و می توانید با مقایسه قیمت ها و خدمات بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. شرکت های معتبر بین المللی مثل باجت، یوروپکار، هرتز و تریفتی از جمله شرکت های کرایه اتومبیل مشهور و نام آشنا هستند.
  • هتل های فرودگاه: اگر پروازتان تاخیر دارد یا به هردلیل مجبورید چندین ساعت را در فرودگاه اقامت کنید می توانید از هتل های فرودگاه هم بهره ببرید. هتل های متعددی در داخل یا نزدیکی فرودگاه مسقط وجود دارند که اقامتی راحت و آسوده را در اختیار مسافران قرار می دهند.
  • هتل ایروتل | Aerotel : این هتل داخل محوطه فرودگاه و در طبقه 5 واقع شده است. در این هتل تختخواب های سایز کینگ و خدمات رفاهی متعددی در اختیار مسافران قرار می گیرد و برای یک بازه 6 ساعته به مسافران ارائه می گردد. بعد از 6 ساعت به ازای هر یک ساعت مبلغی به کرایه اتاق افزوده می گردد.
  • هتل هالیدی این مسقط السیب | Holiday Inn Muscat Al seeb: این فرودگاه اگرچه در داخل محوطه فرودگاه مسقط قرار ندارد اما تنها 8 دقیقه با فرودگاه فاصله دارد و یکی از گزینه های هتل فرودگاهی به حساب می آید. سرویس حمل و نقل رایگان مسافران را بین هتل و فرودگاه جابجا می نماید.

برای رزرو این هتل ها به صفحه رزور هتل مسقط بروید.

امکانات فرودگاه

  • خدمات اقتصادی: در هر دو ترمینال فرودگاه مسقط دستگاه های ATM متعددی وجود دارند که واحدهای پولی مختلف را پشتیبانی می نمایند. علاوه بر این، برای چنج کردن پول و تبادل ارز هم می توانید به دفاتر صرافی واقع در فرودگاه مراجعه کنید.
  • خورد و خوراک: اگر قرار است چند ساعتی را در فرودگاه بگذرانید مطمئنا از نظر خورد و خوراک مسئله ای نخواهید داشت. در فرودگاه مسقط کافه ها و رستوران ها و اغذیه فروشی های متعددی در سالن پروازهای ورودی و خروجی وجود دارند که انواع غذاهای سنتی، فست فود و میان وعده و نوشیدنی را به مسافران ارائه می نمایند.
  • خرید: فروشگاه های دیوتی فری یا بدون اقتصادیات از جمله بهترین گزینه ها برای خرید در فرودگاه مسقط هستند. این فروشگاه ها در بخش پروازهای ورودی و خروجی هر دو ترمینال قرار دارند و محصولات مختلف مثل عطر و سیگار را بدون احتساب هزینه اقتصادیات به مسافران ارائه می نمایند.
  • خدمات بار و چمدان: در سرتاسر فرودگاه چرخ دستی هایی برای حمل بار و چمدان وجود دارد و استفاده از آن ها هم کاملا رایگان است. همچنین برای مسافران سالمند یا کسانی که نمی توانند خودشان چرخ دستی را هل بدهند سرویس باربری هم وجود دارد. در صورتی که چمدان یا وسیله ای را گم نموده اید هم می توانید به دفتر اشیاء گمشده در مرکز خدمات فرودگاه مراجعه کنید.
  • محوطه بازی بچه ها: همه کسانی که همراه با بچه ها خردسال سفر می نمایند با دردسرهای سفر با بچه ها آشنا هستند. خوشبختانه در فرودگاه مسقط محوطه ای برای بازی بچه ها اختصاص پیدا نموده و به این ترتیب، می توانید کودکتان را قبل از پرواز به این محوطه ببرید تا حسابی بازی کند و انرژی اش را تخلیه کند.
  • خدمات درمانی: در کلینیک فرودگاه خدمات اورژانسی و درمان های سرپایی به مسافران ارائه می گردد. این کلینیک به صورت 24 ساعته فعال است و خدمات درمانی و یاری های اولیه به صورت رایگان به مسافران ارائه می گردد.
  • تسهیلات ویژه افراد توانخواه: خوشبختانه فرودگاه مسقط کاملا مطابق با احتیاجهای مسافران معلول و کسانی که از ویلچیر استفاده می نمایند طراحی شده است. آسانسورها و پله برقی های مختلف در سرتاسر فرودگاه وجود دارند و طبقات مختلف را به یکدیگر متصل می نمایند. در صورتی که احتیاجمند خدمات و یاری بیشتری هستید و مثلا احتیاج به دستیار دارید بهتر است از قبل با ایرلاین صادرنماینده بلیط تماس بگیرید و هماهنگی های لازم در این رابطه را انجام بدهید.
  • پارکینگ: در محوطه فرودگاه پارکینگ اتومبیل وجود دارد و امکان پارک کوتاه مدت و طولانی مدت برای مسافران وجود دارد. از آن جا که محوطه پارکینگ کمی با ترمینال ها فاصله دارد سرویس شاتل رایگانی مسافران را بین فرودگاه و پارکینگ جابجا می نماید.

منبع: worldtravelguide.net

منبع: الی گشت
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 601

به "معرفی فرودگاه بین المللی مسقط در عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه بین المللی مسقط در عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید