مهارت تندخوانی؛ کم ترین زمان، بیش ترین بازده

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران: اولین فایده تندخوانی این است که به شما کمک می کند در مدت زمان مشخص کتاب های بیش تری بخوانید. اما تندخوانی فواید بیشتر و بهتری نیز دارد. به طور مثال وقتی می توانید مطلبی را سریع بخوانید به این معنا است که می توانید به همان سرعت مطالب را در ذهن خود پردازش کنید. وقتی ذهن شما سرعت پردازش بالایی داشته باشد، می تواند کار های بیشتر و چالش های بزرگ تری را انجام دهد و شما را به سمت موفقیت سوق دهد.

مهارت تندخوانی؛ کم ترین زمان، بیش ترین بازده

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

روش علمی تندخوانی: چطور می توانیم در عرض 20 دقیقه 300درصد سریع تر بخوانیم؟

فکر کنید اگر می توانستید هر مطلب را یک سوم یا حتی یک پنجم زمان حاضر سریع تر بخوانید، چه اتفاقی می افتاد؟ چقدر وقت اضافه داشتید تا مطالب بیشاری بخوانید یا به کار های دیگر خود برسید؟

تمرین تندخوانی در واقع تمرینی برای بهره برداری بهتر از زمان است.

پروژه PX

پروژه PX، یک تجربه شناختی 3 ساعته است که باعث می شود متوسط سرعت خواندن تا 386درصد افزایش یابد.

این روش توسط افراد با 5 زبان مختلف آزمایش شده است و حتی کسانی که دیسلکسی یا اختلال بدخوانی دارند توانستند در هر دقیقه بیشتر از 3000 کلمه که معادل 10 صفحه است بخوانند. (یعنی یک صفحه به ازای هر 6 ثانیه)

این در حالی است که سرعت متوسط خواندن در آمریکا حدود 200 تا 300 کلمه در دقیقه (نصف الی یک صفحه در دقیقه) می باشد. البته بیشتر از یک درصد افراد جمعیت بالای 400 کلمه در دقیقه می خوانند.

اگر چند مورد از اصول پایه ا سیستم بصری انسان را بدانید، می توانید عواملی که باعث کندخوانی می شوند را حذف کنید و هم زمان با تقویت حافظه خود، سرعت خواندن تان را افزایش دهید.

برای انجام تمرین های پیشنهادی این مقاله و نتیجه گیری از آن ها، به یک کتاب بیشتر از 200 صفحه، اتوماتیک و زمان گیر نیاز دارید. بهتر است تمرین 20 دقیقه ای را در یک جلسه تمام کنید.

خلاصه خوانی

ابتدا لازم است در مورد خلاصه خوانی کمی توضیح دهیم.

خلاصه خوانی یعنی بتوانید مدت زمانی که برای خواندن هر خط مکث می کنید کاهش دهید تا سرعت خواندن افزایش یابد.

نیازی نیست هر خط را به طور کامل بخوانید. سعی کنید کلمات مهم تر را بخوانید و از بقیه کلمات رد شوید. روی هر کلمه مهم لحظه ای مکث کنید و کلمه مهم بعدی را با چشم دنبال کنید. در حالت معمول مکث روی هر کلمه نصف یا ربع ثانیه طول می کشد. برای اثبات این قضیه، با دست یکی از چشمان خود را بپوشانید و بعد به آرامی چشم دیگرتان را بین خطوط حرکت دهید. آن گاه حرکت مردمک چشم بسته خود را نیز به موازات حرکت چشم دیگرتان احساس می کنید و متوجه می شوید هر توقف فقط کسری از ثانیه طول می کشد.

تمرین دیگری که باید برای خلاصه خوانی انجام دهید این است که میزان برگشت به خطوط قبلی و دوباره خواندن آن ها را کاهش دهید تا سرعت خواندن افزایش یابد.

البته مطالبی که دنباله دار نیستند، (مثل عناوین پررنگ شده کتاب) به دقت کامل نیاز دارند و نمی توان از آن ها سطی گذشت. گاهی حتی لازم است آن ها را دوباره بخوانید و بیشتر مکث کنید. اما از آنجایی که معمولاً عناوین یا قسمت های پررنگ شده بخش کمتری از مطلب را تشکیل می دهند، مکث کردن روی آن ها، فقط 30درصد کل زمان مطالعه را به خود اختصاص می دهد. تنها راه یاد دریافت موارد گفته شده تمرین کردن است.

پس در گام اول تکنیک را یاد بگیرید. در گام دوم سعی کنید با تمرین زیاد از تکنیک هایی که یاد گرفتید بهره ببرید و در گام سوم خود را با خواندن عمیق مطلب محک بزنید.

این مراحل جدا از همند و این که بتوانید آن ها را به طور متوالی انجام دهید نیز به جدا دانستن شان بستگی دارد. اگر می خواهید تندخوانی را یاد بگیرید، نباید نگران درک کردن متن باشید. تمرین این تکنیک به مرور زمان قوه اداراک شما را تقویت می کند.

اما قانون اصلی این است که باید تکنیک تندخوانی را سه برابر سرعت ایده آل خواندن خود انجام دهید. برای مثال اگر سرعت معمول خواندن تان 300 کلمه در دقیقه است و می خواهید 900 کلمه در دقیقه بخوانید، باید این تکنیک را برای خواندن 2700 کلمه در دقیقه یا 6 صفحه در دقیقه تمرین و تکرار کنید تا به هدف 900 کلمه ای خود برسید.

در زیر دو تکنیک اصلی تندخوانی را معرفی کردیم:

1. دنباله روی

2. بسط حاشیه ای

اول: حد پایه را تعیین کنید

برای تعیین سرعت فعلی خواندن، کتاب تمرین خود را را بردارید و تعداد لغت های موجود در 5 خط اول آن را بشمارید. تعداد کل لغت ها را بر 5 تقسیم کنید تا تعداد متوسط کلمه های هر خط به دست آید.

مثلاً در 5 خط اول کتاب شما 62 کلمه وجود دارد. 62 تقسیم بر 5 برابر است با 12.4 که یعنی در هر خط به طور متوسط 12 کلمه وجود دارد.

سپس تعداد خطوط موجود در 5 صفحه از کتاب را بشمارید و بر 5 تقسیم کنید. عدد حاصل با تعداد متوسط خطوط در هر صفحه برابر است. این عدد را در تعداد متوسط کلمات هر خط ضرب کنید تا تعداد متوسط کلمات موجود در هر صفحه به دست آید.

مثلاً اگر در هر 5 صفحه از کتاب 154 خط وجود داشته باشد. از تقسیم 154 بر 5 تعداد متوسط خطوط هر صفحه به دست می آید که برابر است با 30.8 که می توان آن را به عدد 31 تخمین زد. حال با ضرب 12 (تعداد کلمات هر خط) در 31 (تعداد خطوط هر صفحه)، تعداد متوسط کلمات هر صفحه به دست می آید.

بر این مبنا خط اول کتاب را علامت بزنید و هشدار ساعت را روی 1 دقیقه تنظیم کنید. سپس با دقت و سرعت معمول خود خط مذکور را بخوانید. بعد از گذشت یک دقیقه، تعداد کلماتی را که خواندید بشمارید و حساب کنید در هر دقیقه به طور متوسط چند کلمه می خوانید.

دوم: دنباله روی

تعداد دفعاتی که هنگام خواندن هر متن به عقب برمی گشت یا مدت زمانی که روی هر کلمه مکث می کنید را می توان با کمک روش دنباله رو ها و قدم رو ها کاهش داد. انجام مرحله قبل یعنی شمارش تعداد کلماتی که در دقیقه می خوانید، در این روش بسیار اهمیت دارد تا بتوانید از ابزار های بصری برای مکث کردن های به موقع و لازم میان کلمات بهره ببرید. هیچ چیز به اندازه حدف مکث های بی مورد در افزایش سرعت خواندن تاثیر ندارد.

به این منظور بهتر است اتوماتیکی بردارید و زیر هر خطی که می خوانید با اتوماتیک خط بکشید و چشم تان را روی هر کلمه بالای نوک اتوماتیک ثابت کنید. (منظور از دنباله روی هم همین است.) ضمناًً بهتر است اتوماتیک را به صورت خوابیده بر صفحه کتاب نگه دارید و نگران درک مطلب نباشید. سعی کنید هر خط را حداکثر طی یک دقیقه بخوانید و هر صفحه که می خوانید، سرعت خود را بیش تر کنید. هدف این است که تحت هیچ شرایطی خواندن هر خط را بیش از یک دقیقه طول ندهید.

این تکنیک را تکرار کنید و بد از چندین بار تمرین مدت زمان خواندن هر خط را به 30 ثانیه یا نیم دقیقه کاهش دهید. یا به عبارتی در هر دقیقه دو خط بخوانید. بعضی افراد ممکن است با این سرعت خواندن، معنی هیچ کلمه ای را درک نکنند که دور از انتظار نیست. در هر صورت سرعت خواندن را حفظ کنید. آن وقت می بینید که بعد از مدتی قوه درک تان نیز با سرعت خواندن شما هماهنگ می شود. مهم این است که هنگام تمرین بر روی کلمات تمرکز و به چیز دیگری فکر نکنید.

سوم: بسط قاعده ای

وقتی بر وسط صفحه کامپیوترتان تمرکز کنید، باز می توانید گوشه های صفحه نمایش را ببینید. تمرین بسط حلشیه ای می تواند سرعت خواندن را تا 300درصد افزایش دهد. افراد عادی از کلمه اول تا آخر هر خط را می خوانند و 25 تا 50 درصد وقت شان را صرف خواندن حاشیه ها خطوط می کنند بدون آن که معنای کلی آن را درک کنند.

بگذارید با یک مثال بیشتر برایتان توضیح دهیم. جمله زیر را در نظر بگیرید: در زمان های گذشته دانش آموزان از 4 ساعت درس خواندن در روز لذت می بردند.

اگر بتوانید خواندن این جمله را از کلمه (گذشته) شروع کنید و با کلمه (درس) تمام کنید؛ توانسته اید از 13 کلمه، 7 کلمه را حذف کنید. یعنی سرعت خواندن تان را بیش از دو برابر کرده اید. این روش را به راحتی می توانید با روش دنبال کردن مخلوط و تمرین کنید. به این صورت که دوباره اتوماتیکی بردارید و از اول هر خط یک کلمه و از آخرش نیز کلمه دیگری انتخاب کنید. این بار هم لازم نیست نگران درک مطلبی که می خوانید باشید. فقط هر خط را در کم تر از یک دقیقه بخوانید و بعد از خواندن هر صفحه سرعت خود را افزایش دهید.

بعد از تمرین و تکرار زیاد و انجام دو تکنیک گفته شده، مدت زمان خواندن هر خط را با نهایت سرعتی که می توانید اندازه بگیرید و با سرعت خواندن معمولی خود قبل از انجام این تمرینات مقایسه کنید و ببینید چقدر پیشرفت کرده اید.

منابع: tim ،entrepreneur

منبع: برترین ها
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1207

به "مهارت تندخوانی؛ کم ترین زمان، بیش ترین بازده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت تندخوانی؛ کم ترین زمان، بیش ترین بازده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید