معرفی قطره گوش و چگونگی استفاده از آن

به گزارش مجله توسعه دهنده، به منظور برطرف مسائل مربوط به گوش مثل جرم گرفتگی یا عفونت می توان از قطره گوش تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد. قطره گوش بتامتازون (Betamethasone) و گلیسیرین فنیکه (Glycerin pheniqe) بعضی از انواع قطره عفونت گوش در این زمینه هستند. علاوه بر این قبل از شستشوی گوش، باید چند روز از قطره گوش استفاده کرد.

معرفی قطره گوش و چگونگی استفاده از آن

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

خبرنگاران | سرویس سلامت - گوش درد از مسائلی است که در هر سنی ممکن است برای انسان به وجود آید. این مشکل ممکن است به دلیل بروز عفونت های ناشی از آلودگی یا ورود مواد شوینده به داخل حفره گوش ایجاد شود که با روش صحیح تمیز کردن گوش می توان تا حد زیادی از این امر پیشگیری کرد. برای رفع درد گوش معمولا پزشک پس از معاینه اولیه در صورت تشخیص عفونت، برای بیمار از انواع آنتی بیوتیک ها نظیر قطره عفونت گوش تجویز می نماید. گاهی اوقات نیز ممکن است برای آمادگی برای شستشوی گوش از شما بخواهد تا برای چند روز متوالی از قطره گوش بهره ببرید. برای آشنایی با این دارو و چگونگی مصرف آن تا انتهای این مقاله با خبرنگاران همراه شوید.

معرفی بعضی از انواع قطره گوش

1. قطره کلرامفنیکل

کلرامفنیکل (Chloramphenicol) از آنتی بیوتیک هایی است که به منظور درمان عفونت های باکتریایی مثل و یا بکار برده می شود. این دارو از انواع ساده و ارزان آنتی بیوتیک محسوب می شود و به همین دلیل در کشورهای در حال توسعه جزو اول انتخاب ها محسوب می شود. توجه داشته باشید افرادی که به عفونت های خفیف (آنفلوآنزا) و یا سرماخوردگی دچار هستند نباید از این دارو استفاده نمایند. همچنین در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک باید بلافاصله پزشک را در جریان قرار دهید. توصیه مهم درباره مصرف هر نوع قطره گوش این است که در صورتیکه دچار آسیب پرده گوش مثل پارگی شده اید قبل از مصرف قطره گوش حتما موراد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

نحوه مصرف: برای استفاده از قطره گوش باید دراز کشیده و سر را خم کنید. پس از آن نرمی گوش را رو به عقب و بالا بکشید تا مجرای گوش برای ورود قطره گوش کاملا باز شود. پس از استعمال قطره یک الی دو دقیقه به همان حالت باقی بمانید تا محلول از گوش بیرون نریزد. برای درمان کامل عفونت گوش ضروری است دوره درمان را کامل کنید. تعداد دفعات استفاده از قطره گوش روزانه متفاوت بوده و باید توسط پزشک مشخص شود. به طور معمول بچه ها و بزرگسالان روزانه 2 الی 3 بار و در هر بار 2 تا 3 قطره از آن را مصرف می نمایند.

عوارض: عوارض قطره گوش بسیار نادر بوده و شامل تغییر در فشار خون یا ضربان قلب، آبی شدن رنگ پوست، تنفس نامنظم و رنگ پریدگی می باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

2. قطره گوش بتامتازون

قطره گوش بتامتازون (Betamethasone) برای تسکین التهاب گوش، سوزش و درد به کار می رود. توجه داشته باشید که در صورت پارگی پرده گوش و یا سابقه داشتن هر نوع حساسیت دارویی قبل از مصرف قطره بتامتازون باید با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف: برای استفاده از قطره گوش باید دراز کشیده و سر را خم کنید. پس از آن نرمی گوش را رو به عقب و بالا بکشید تا مجرای گوش برای ورود قطره گوش کاملا باز باشد. پس از استعمال قطره یک الی دو دقیقه به همان حالت باقی بمانید تا محلول از گوش بیرون نریزد. میزان مصرف قطره گوش و دفعات استعمال آن در طول روز برای هر فرد متفاوت بوده و باید توسط پزشک مشخص شود. به طور معمول هر 3 ساعت 2 الی 3 قطره از این قطره در گوش چکانده شده و به تدریج مقدار آن کاهش می یابد.

عوارض: در صورت مصرف صحیح طبق تجویز پزشک عارضه جدی خاصی به دنبال ندارد.

3. قطره گوش گلیسیرین فنیکه

قطره گوش گلیسیرین فنیکه (Glycerin pheniqe) از داروهای موضعی است که علاوه بر نرم شدن جرم داخل مجرای گوش بر روی انواع باکتری ها و قارچ ها و ویروس ها اثر کشنده دارد. در واقع گلیسیرین در این ترکیب به عنوان حلال باعث نرم شدن جرم داخل مجرای گوش می شود.

نحوه مصرف: برای استفاده از قطره گوش باید دراز کشیده و سر را خم کنید. پس از آن نرمی گوش را رو به عقب و بالا بکشید تا مجرای گوش برای ورود قطره گوش کاملا باز باشد. پس از استعمال قطره یک الی دو دقیقه به همان حالت باقی بمانید تا محلول از گوش بیرون نریزد. میزان مصرف قطره گوش و دفعات استعمال آن در طول روز برای هر فرد متفاوت بوده و باید توسط پزشک مشخص شود. به طور معمول مقدار مصرف این قطره قبل از شست و شوی گوش 3 بار در روز و هر بار 3 قطره به مدت 3 روز می باشد.

عوارض: حساسیت، آسیب به مجرا یا پرده صماخ ناشی از تورم جرم گوش بعضی از عوارض نادر در اثر استفاده از این قطره هستند. در صورتیکه موضع مورد درمان دچار التهاب، سوزش یا خارش شد محل را با آب و صابون شستشو داده و به پزشک مراجعه کنید.

4. قطره سیپروفلوکساسین

قطره سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) جزو آنتی بیوتیک هایی است که به منظور رفع شدن التهابات ایجاد شده در چشم و گوش ناشی از عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان زخم شبکیه و التهاب ملتحمه باکتریایی تجویز می شود. اما گاهی اوقات از این قطره برای رفع کردن بعضی از مسائل و التهابات گوش نیز استفاده می شود.

5. قطره گوش جنتامایسین

قطره های گوش حاوی جنتامایسین به منظور درمان عفونت ایجاد شده در گوش تجویز می شوند. این قطره سبب کشتن باکتری های ایجاد نماینده عفونت می شود. در صورت متورم شدن و عفونی شدن گوش پزشک ممکن است قطره هایی را تجویز نماید که حاوی هیدروکورتیزون باشد. بعضی از برندهای تجاری قطره گوش جنتامایسین (Gentisone HC) به صورت ترکیبی با داروهای دیگر مانند هیدروکورتیزون هستند. این قطره ها سبب کاهش التهاب و درمان عفونت می شود. قطره جنتامایسین برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ها پس از عمل گوش و یا آسیب به گوش نیز استفاده می شود.

کلام آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف هرکدام این قطره ها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1524

به "معرفی قطره گوش و چگونگی استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قطره گوش و چگونگی استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید