ما آب حاصل از بارندگی های آینده را هم پیش خور نموده ایم!، در نیمه شرقی و جنوبی کشور با شرایط خشکسالی مواجهیم

به گزارش مجله توسعه دهنده، احد وظیفه با انتقاد از کسانی که ادعا کردند ما وارد دوره ترسالی شده ایم، گفت: اگر بارش نرمال و فراتر از نرمال هم داشته باشیم باز آنقدر پیش دستی و پیشخور نموده ایم که شرایط اصلا مناسب نیست.

ما آب حاصل از بارندگی های آینده را هم پیش خور نموده ایم!، در نیمه شرقی و جنوبی کشور با شرایط خشکسالی مواجهیم

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از فرهیختگان، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت وگو به شرایط آب وهوایی و همچنین میزان بارندگی ها در سال آبی فعلی پرداخت و گفت: ما کشوری هستیم که در منطقه جنب حاره قرار داریم. شمال آفریقا، کشورهای خاورمیانه و... مناطقی هستند که در جنب مناطق استوایی یا حاره ای قرار دارند. در کشورهای جنب حاره ای نوسانات بارش سالانه زیاد است یعنی یک سال ممکن است بارش به دو برابر مقدار نرمال برسد و سال بعد شاهد هستید نصف مقدار نرمال است. بارش کلی آنها کم است یعنی در حد یک سوم و یک چهارم بارش جهانی است؛ یعنی اگر در جهان هزار میلیمتر بارندگی به طور متوسط داشته باشیم، در کشور ما حدود 50-40 میلیمتر است.

اقلیم ما رو به خشک تر شدن است و بارندگی ها کمتر می گردد

وظیفه ادامه داد: مقدار بارش سالانه ما خیلی کمتر از متوسط جهانی است و دومین نکته این است در منطقه ای مشابه عرض های جغرافیایی ما نوسانات سالانه زیاد است و این اقلیم منطقه ماست. همین مقادیر کم بارش را از 50-40 سال گذشته آنالیز کنیم، می بینیم که بارش متوسط کشور ما از حدود 270-260 میلیمتر به 240-230 میلیمتر رسیده است. حدود 40 میلیمتر در این 50 سال گذشته یا حدود 0.9 میلیمتر در هر سال کاهش داشته است. این فرایند کلی است ولی این خشکسالی ها و ترسالی ها سینوسی بوده است. مثلا دو سال بارندگی زیاد بود و دو سال بارندگی کم بود یا سه سال افزایش بارندگی داشتیم و دو سال متوسط بوده است. بعد از چند سال دوباره کمتر از نرمال بوده است. این سیمای کلی بارش در کشور ماست. با این اوصاف اگر به دو دهه اخیر محدود شویم تعداد خشکسالی ها از تعداد ترسالی ها بیشتر است و این نشان می دهد اقلیم ما رو به خشک تر شدن است و بارندگی ها کمتر می گردد. از سوی دیگر دما بالاتر می رود. متوسط دمای کشور ما رقم صعودی در 50 سال گذشته داشته است. دما وقتی بالاتر می رود شدت تبخیر و تعرق یا پتانسیل تبخیر و تعرق افزایش می یابد. به نوعی احتیاج کشاورزی افزایش می یابد و احتیاج گیاهان بالاتر می رود به خاطر اینکه تعرق زیادی می نمایند. سال گذشته هم بیان نموده بودم نباید این طور تصور کرد که چون دو سال بارندگی ها زیاد بوده، سال بعد هم این گونه است. این سندیت ندارد. کسانی که این صحبت ها را بیان می نمایند دلیل قانع نماینده ای ارائه نمی نمایند. براساس تغییرات بلندمدت اقلیمی حدس هایی می زنیم. همیشه اگر بگوییم ترسالی یا خشکسالی است اقلا یک شاخص و دلیلی برای این حرف باید وجود داشته باشد. متاسفانه این جملات همین طوری بیان شد و دقتی در آن وجود نداشت. دلیل قانع نماینده ای وجود نداشت که جامعه هواشناسی را قانع نمایند.

ما آب حاصل از بارندگی های آینده را هم پیش خور نموده ایم!

وی با انتقاد از کسانی که ادعا کردند ما وارد دوره ترسالی شده ایم، گفت: اینکه بعضی می گویند وارد ترسالی شده ایم و... اثرات بدی در جامعه دارد و همه آن اقداماتی که برای نگهداشت آب، ذخیره آب، صرفه جویی و... وجود دارد، زیر سوال می رود. بعضی عنوان می نمایند چرا کشت برنج در استان ها محدود می گردد؟ درحالی که این طور نیست، دو سال ترسالی به معنای ترسالی در سال های بعد هم هست. قبل از سال 98-97 که سال پربارشی داشتیم 11 سال به صورت ممتد خشکسالی پیوسته داشتیم. 11 سال به طور پیوسته بارندگی کشور از مقدار نرمال بلندمدت پایین تر بود و همان بلایی سر بخش آب کشور آمد که شما الان شاهد هستید. مقدار آب های زیرزمینی غالب دشت ها در شرایط بحرانی است یا اصطلاحا دشت های ممنوعه هستند. حفر چاه جدید ممنوع است، برداشت آب اضافه تر از آنچه در برنامه است، ممنوع است. اینها اموری است که به صورت رسمی وجود دارد ولی به صورت غیررسمی چاه هایی که فاقد پروانه و مجوز هستند، زیادند و تعداد آنها از چاه های مجاز هم بیشتر است. اگر بارش نرمال و فراتر از نرمال هم داشته باشیم باز آنقدر پیش دستی و پیشخور نموده ایم که شرایط اصلا مناسب نیست. صحبت از این است که پایین رفتن آب های زیرزمینی در دشت ها باعث می گردد تاسیسات احداث شده در این مناطق هم در معرض آسیب باشند. فرض کنید جاده ها، راه آهن، ابنیه و... احتمال آسیب دارند یا احتمال فروریزش جاده ها می رود؛ به خاطر اینکه آب زیرزمینی به حدی پایین رفته که این خاک هر لحظه ممکن است پایین بنشیند و خسارت وارد کند.

در نیمه شرقی و جنوبی کشور با شرایط خشکسالی روبرویم

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ارتباط با شرایط بارندگی در سال آبی فعلی اضافه کرد: سال جاری براساس آنچه تا به امروز آنالیز نموده ایم، دما به خصوص در نیمه غربی نرمال و تا زیر نرمال است، به شدت آنومالی مثبت دارد و بیش از نرمال است و در کل کشور به خصوص نیمه شرقی بارندگی ها کمتر از نرمال است، مثلا سیستان و بلوچستان و هرمزگان حدود 90درصد بارش کمتر از نرمال دارند، کرمان حدود 50درصد زیر نرمال است، اگر جنوب فارس را در نظر بگیریم حدود 70-60درصد زیر نرمال است، اگر کل فارس را درنظر بگیرید که نیمه غربی آن بارش داشته، حدود 50درصد پایین تر از نرمال است؛ خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، گلستان و... به شدت زیر نرمال هستند؛ حدود 40درصد کمبود بارش دارند. حتی بخش های غربی کشور مثل کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال، کهگیلویه و... زیر نرمال هستند؛ از 30-10درصد تا 40-30درصد . در سایت مرکز خشکسالی این بولتون دما و بارش منتشر می گردد و اعداد دقیق در آن جدول موجود است. این سیمای کلی بارش از ابتدای سال آبی تا به امروز بوده است. دو مورد هم در آذرماه بارندگی بود که در جنوب کشور سیل آمد و اگر این دو نبود، وضع خراب تر از این بود. برای آینده ان شاءالله در اسفندماه شرایط بهتر گردد و بارندگی اسفند در شرایط نرمال قرار گیرد، حتی بخش هایی مثل جنوب بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس قدری بارش دریافت نمایند، ولی آنچه مسلم است با توجه به کمبودی که تا به امروز داشته ایم بارش های نرمال در اسفند حتی اگر تا فروردین ادامه یابد، نخواهد توانست کمبود بارش ها را جبران کند. از سوی دیگر از سال های گذشته شرایط آب های زیرزمینی مناسبی نداشتیم و از این سو خشکسالی ها و آنچه از ابتدای سال آبی تا به امروز بوده شرایط خوبی را نشان نمی دهد. با احتمال بسیار حدود 30-20درصد با کمبود بارش تا خاتمه سال در کل کشور روبرو هستیم، به خصوص جنوب و جنوب شرقی کشور چنین است. دما نیز مشابه روزهای اخیر افزایش می یابد؛ مثلا دو روز پیش دمای کمینه تهران 9 درجه بود که دمای بی سابقه ای بود. به هر حال روزهای آینده در غرب کشور فرایند گرم شدن را داریم تا اینکه می توان گفت روز چهارشنبه موج جدیدی وارد می گردد و ان شاءالله آدینه و شنبه بارندگی داشته باشیم که متاسفانه آن هم بخش های جنوبی را نمی گیرد بلکه عرض های شمالی و شمال غرب را درگیر می نماید. سال جاری شرایط به گونه ای بود که انتقال رطوبت از روی اقیانوس هند به سمت فلات ایران خیلی ضعیف بود، بنابراین رطوبت کافی فراهم نشد تا سامانه هایی که گذر می نمایند بارندگی به مقدار نرمال ایجاد نمایند. آنچه چشم انداز آینده است، برای اسفند شرایط در حد نرمال پیش بینی می گردد و شاید فروردین هم ادامه یابد و باز در چشم انداز کلی اگر بهمن و اسفند و فروردین و حتی اردیبهشت یعنی بارش این 4 ماه را جمع کنیم، برآیند کلی نشان می دهد کمتر از نرمال است. از قبل بی هنجاری منفی داشتیم و به طور کلی بارندگی ها به خصوص در جنوب و جنوب شرق کشور یا در نیمه شرقی و جنوبی بسیار کمتر از نرمال است و این یعنی شرایط خشکسالی است.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1604

به "ما آب حاصل از بارندگی های آینده را هم پیش خور نموده ایم!، در نیمه شرقی و جنوبی کشور با شرایط خشکسالی مواجهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما آب حاصل از بارندگی های آینده را هم پیش خور نموده ایم!، در نیمه شرقی و جنوبی کشور با شرایط خشکسالی مواجهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید